Communication networks which are stemmed from the
needs of a globalized world made communicating in English a necessity. English lesson, since English is widely used
by the masses in the globalized world, has become a must in education starting
from the beginning of the primary school up to the end of university. After the foundation of the republic in
Turkey, various approaches and programs have been put in place in teaching
English. However, although it is one of the crucial part of curriculum, student levels of using English have never
met the expectations. Students especially fall short of speaking at the very
end of university after receiving English lessons starting from the
kindergarten and primary school. Boray Technique (BT)) has been developed
authentically to meet this unique demand.
It aims to assist Turkish
students in learning English by focusing on speaking. It is first of its kind
in the sense that no other method enables the students to overcome speaking and
let them gain confidence starting right from the first lesson. The students
take it like breakthrough. It has such a positive effect on their
self-confidence in no time because it directly tackles the problems unique to
Turkish students. The aim of this study is to present what Boray technique
is. The importance of the study is
related to that a new technique is shared in teaching English area. Boray
technique, which is explained in this article, is designed to solve the special
problem which is stated as “I can
understand but I can not
understand in English.” İn Turkey. The research done about Boray technique in
last five years is focused on both dimensions of learning, cognitive and
affective domains.
Yirmi birinci yüzyılda küreselleşen dünyanın, zorunlu olarak gelişen
iletişim ağları, İngilizce iletişim kurmayı gerekli hale getirmiştir. Küreselleşen dünyada, İngilizcenin yaygın
olarak kullanılıyor olması, ülkelerin eğitim sistemlerindeki okulların
programlarında da İngilizce dersinin ilkokuldan Yükseköğrenimin sonuna kadar
yer almasını gerekli kılmıştır. Ülkemizde de Cumhuriyetin kurulmasından sonra
İngilizce öğretimi konusunda farklı yaklaşımlar ve programlar uygulanmaya
çalışılmıştır. Ancak oldukça önem verilen bir alan olmasına rağmen ülkemizde
İngilizce öğreniminde öğrencilerin İngilizceyi kullanım düzeyleri açısından
istenilen hedeflere ulaşmaları mümkün olmamıştır. Anaokulundan, ilkokuldan
itibaren öğrenme ve iletişim kurma bakımından uzun yıllar İngilizce öğrenimi
gören öğrencilerin, bu süreç sonunda İngilizce kullanımında iletişim
becerilerinde, özellikle konuşma becerisinde yeterli olmadıkları görülmektedir.
BT (Boray Tekniği) öğrencilerin İngilizceyi öğrenebilmeleri için geliştirilmiş
ve ülkemizde İngilizce öğrenmeye çalışanların özellikle konuşma becerilerini
geliştirerek İngilizce öğrenmelerini sağlayan, ülkemize özgü ve oldukça yeni
bir İngilizce öğrenme tekniğidir. Boray
Tekniği, Türkiye’de bugüne kadar, anlıyorum ancak konuşamıyorum düzeyine gelen
tüm öğrencilerin konuşabilmesini sağlamayı hedeflemektedir. İngilizce öğrenmeye
başlayan yedi yaşından itibaren tüm öğrencilerin İngilizce öğrenme süreçlerini,
konuşma alanı da dahil olmak üzere başarılı kılacak bir araç olarak, tüm
ilgililerin kullanımına sunulmuş etkin bir İngilizce öğrenme ve öğretme
tekniğidir. Boray Tekniğinin nasıl bir teknik olduğunun sunulması bu çalışmanın
temel amacıdır. Çalışmanın önemi, İngilizce öğretim alanına yeni bir tekniğin
sunulması ile ilgilidir. Bu makalede açıklanan Boray Tekniği Türkiye’de, İngilizce
öğretiminde uzun yıllardır var olan “Anlıyorum ama konuşamıyorum” problemine
çözüm olmak üzere tasarlanmıştır. Boray tekniği ile ilgili çalışmalar son beş
yıldır farklı düzeydeki okul ortamlarında yapılmaya devam etmektedir.
Çalışmalar Boray Tekniğinin, hem bilişsel hem duygusal alanlarda İngilizce
öğrencilerini nasıl etkilediği üzerinedir.
Journal Section | Article |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 30, 2017 |
Submission Date | September 10, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.