Reading interest is a power that moves the mind
of an individual into action and directs it to read. This power provides a
variety of benefits such as reading, habit formation, language, mental and
social skills development. This is the reason for being tried to improve from
early ages. This interest begins with choosing interesting books and texts,
reading and analysing them, and transferring learning into practice. In this
process, the texts chosen by the students make it easy to read carefully, to
understand well and to remember. It also supports the development of learning,
inquiry, research, self-improvement, and lifelong learning skills of the
students. The nature and depth of the reading interest is a subjective manner.
Students are interested in reading various genres such as continuous-interval,
activating-passivating, motion or subject-oriented, concrete-numerical,
verbal-numerical, individual or group-based. For this, it is emphasized to
determine the quality and level of students' reading interest. Following this
purpose, variables such as age and sex are taken into consideration as a
starting point, observations are made, questionnaire administration, using
various methods, text selection and environment editing. Thus, it is aimed to
develop reading interest, to increase fondly reading, to develop reading
skills, to turn students to be good readers and to continue life-long learning.
Okuma ilgisi bireyin zihnini harekete geçiren ve okumaya yönlendiren bir
güçtür. Bu güç okumayı sevme, alışkanlık haline getirme, dil, zihinsel ve
sosyal becerileri geliştirme gibi çeşitli yararlar sağlamaktadır. Bunun için
erken yaşlardan itibaren geliştirmeye çalışılmaktadır. Bu ilgi okumaya yönelme
ile başlamakta, ilginç gelen kitap ve metinleri seçme, bunları okuma ve inceleme,
öğrenilenleri uygulamaya aktarma olarak ilerlemektedir. Bu süreçte öğrencilerin
metinleri dikkatli okuma, iyi anlama ve hatırlamasını kolaylaştırmaktadır.
Ayrıca öğrenme, sorgulama, araştırma, kendini geliştirme, hayat boyu öğrenme
gibi becerilerin gelişimini desteklemektedir. Okuma ilgisinin niteliği ve
derinliği kişiye göre değişmektedir. Öğrencilerde sürekli-aralıklı,
aktifleştiren- pasifleştiren, hareket ya da konu ağırlıklı, somut -soyut,
sözel- sayısal, bireysel ya da gruba dayalı gibi çeşitli niteliklerde
okuma ilgisi görülmektedir. Bunun için öğrencilerin okuma ilgisinin nitelik ve
düzeyini belirleme üzerinde önemle durulmaktadır. Bu amaçla yaş, cinsiyet gibi
değişkenlerden hareket edilmekte, gözlem yapma, anket uygulama, çeşitli
yöntemler kullanma, metni seçme, ortamı düzenleme gibi çalışmalar
yapılmaktadır. Böylece okuma ilgisini geliştirme, öğrencilerin kitapları
severek okumaları, okuma becerilerini geliştirmeleri, iyi okuyucu olmaları ve
öğrenmeyi hayat boyu sürdürmeleri hedeflenmektedir.
Subjects | Studies on Education |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | November 17, 2017 |
Submission Date | November 17, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 3 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.