Vücudun en üst
kontrol mekanizması olan beynin çalışma ilkelerinin eğitim ortam ve
uygulamalarına yansıtılmasıyla ortaya çıkan beyin temelli öğrenme, bireyin
öğrenme sürecinde aktif olmasına dayanan, hareketin, müziğin ve duyguların
önemine vurgu yaparak etkili ve kalıcı öğrenmelerin gerçekleşmesine olanak
tanıyan çağdaş bir yaklaşımdır. Nörobilim alanında yapılan araştırmalar
ışığında şekillenen bu yaklaşıma göre öğrenmenin merkezinde birey yer almakta
ve her beyin eşsiz olduğu için bireylerin öğrenme şekilleri farklılaşmaktadır.
Bu çalışmanın amacı ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin beyin temelli öğrenme
yaklaşımına ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Bu temel amaç çerçevesinde
beyin temelli öğrenme yaklaşımına uygun olarak işlenen Türkçe dersleri ile
diğer Türkçe dersleri arasındaki farklılıklara, derslerde en beğenilen
uygulamaya, bu uygulamanın beğenilme nedenlerine, Türkçe derslerinin bu
yaklaşıma uygun olarak işlenmeye devam edilip edilmemesine ve bunun nedenlerine
ilişkin öğrenci görüşleri incelenmiştir. Nitel araştırmaya örnek teşkil eden
araştırmanın çalışma grubunu kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yoluyla
ulaşılan 28 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış
görüşme formu aracılığıyla toplanmış ve elde edilen veriler içerik analizi ile
çözümlenerek kodlar ve temalar oluşturulmuştur. Yapılan analizler sonucunda
öğrencilerin bu yaklaşıma uygun olarak işlenen Türkçe derslerini, dersin
işlenişi açısından; oyun oynama, sadece kitap ve deftere bağlı kalmama,
egzersiz yapma ve etkinlik yapma, dersin öğrencide yarattığı duygu açısından;
derslerin eğlenceli geçmesi, öğrenmeye ilişkin farklılıklar açısından ise
verimli öğrenmelerin gerçekleşmesi yönleriyle diğer Türkçe derslerinden farklı
buldukları, genel olarak eğlendikleri ve konuyu daha iyi anladıkları için
derste yapılan uygulamaları beğendikleri, bu dersleri betimlemek için en çok
“eğlenceli”, “verimli” ve “farklı” ifadelerini kullandıkları ve Türkçe
derslerini bu şekilde işlemeye devam etmeyi istedikleri tespit edilerek bu
yaklaşıma ilişkin olumlu yönde görüş bildirdikleri belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | August 30, 2018 |
Submission Date | March 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.