This present study aimed to examine diversely the post-graduate theses
completed in Turkey concerning Maths anxiety. In this regard, the theses were
examined in terms of the year of publication, the universities, the
institutions, the departments, the academic titles of supervisors, the sorts,
the methods, the target audience, the data-collection tools, the types of data
analysis, and the focus of thesis topic. Having a descriptive research design,
the study used a qualitative research method. The document analysis method was
used to collect data. The data was gathered from the 43 authorized full access
post-graduate theses submitted by the Council of Higher Education National
Thesis Centre Database via searching “Maths” and “Anxiety” keywords together.
The data was analysed by means of content analysis technique using “Thesis
Examination Form” and presented in graphs along with their frequencies. The results revealed that there was lack of theses
concerning “Maths Anxiety”, the theses mostly completed in Afyon Kocatepe,
Dokuz Eylül and Marmara Universities in the institutions of social sciences and
the departments of Maths and Science education. The study also showed that the
most of the studies consist of MA theses, the supervisors mostly composed of
assistant professors, the quantitative research method was used most, the
majority of the participants of the studies consist of middle school students
as the target group, the most used data collection tool were scales and ANOVA
as an analysis type was frequently used. The studies focusing on the relation
between Maths anxiety and diverse variables was shown to be investigated more.
The study includes suggestions in the direction of the findings.
Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de matematik kaygısı ile ilgili yapılan
lisansüstü tezleri çeşitli açılardan incelemektir. Bu amaca yönelik olarak
tezler; yayın yılına, üniversiteye, enstitüye, bölüme, danışmanın unvanına,
türüne, yönteme, hedef kitleye, veri toplama aracına, veri analiz türüne ve
konuların eğilimine göre incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yönteminin
kullanıldığı betimsel bir araştırma niteliğindedir. Verilerin toplanmasında
doküman inceleme tekniğinden faydalanılmıştır. Veriler Yükseköğretim Kurulu
Ulusal Tez Merkezi veri tabanında “Matematik” ve “Kaygı” anahtar sözcükleri
beraber kullanılarak aratılan ve erişim iznine sahip olan 43 lisansüstü tez
üzerinden toplanmıştır. Toplanan veriler “Tez İnceleme Formu” kullanılarak
içerik analizi ile analiz edilip frekanslarıyla birlikte grafikler halinde
sunulmuştur. Araştırma sonucuna göre son yıllarda bu konuda yapılan tezlerin
sayısal olarak az olduğu, tezlerin en çok Afyon Kocatepe, Dokuz Eylül ve
Marmara üniversitelerinde, Eğitim bilimleri Enstitüsünde, matematik ve fen
bilimleri eğitimi bölümünde hazırlandığı, tür olarak yüksek lisans tezlerinin
büyük çoğunlukta olduğu, çalışmalarda en çok yardımcı doçent doktor unvanında
danışmanın bulunduğu, çalışmalarda en fazla nicel yöntemin kullanıldığı, hedef
kitle olarak da ortaokul öğrencilerinin çoğunlukta olduğu, veri toplama aracı
olarak ölçek ve veri analiz türü olarak da ANOVA’nın sıklıkla kullanıldığı
belirlenmiştir. Tezlerin konularının eğilimine göre ise matematik kaygısının
çeşitli değişkenlerle olan ilişkisinin incelendiği çalışmaların daha fazla
olduğu görülmektedir. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda geliştirilen önerilere
yer verilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 20, 2018 |
Submission Date | May 7, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 4 Issue: 3 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.