Söz konusu bu araştırma okul öncesi eğitimini orman okulunda alan çocukların okul fenomuna
yönelik deneyimlerini anlamayı amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda araştırma 32 çocuktan
oluşan bir çalışma grubuyla yürütülmüştür. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden biri olan
fenomenoloji modeli esas alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın verilerini çocukların okul hakkındaki
çizimleri ve çizimlerine dair yapılan görüşme kayıtları oluşturmaktadır. Elde edilen veriler postpozitivist
felsefe temelinde araştırmacı merkezli yöntemlerden biri olan üçgenleme tekniğine dayalı
olarak analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda çocukların ormanı bir mekân olarak algıladıkları ve bu
şekilde deneyimledikleri tespit edilmiştir. Orman okullarının çocuk-doğa ilişkisi, keşif duygusu,
arkadaşlık ilişkileri ve oyunun çocuğun okul hayatındaki yeri açısından güçlü yönlerinin varlığı tespit
edilmiştir. Ayrıca çocukların önemli bir bölümü orman okulunda kendilerini iyi hissettiklerini
belirtmişlerdir. Tüm bu sonuçlardan hareketle araştırmacılar farklı paydaşlarla yürütülen çalışmaların
önemine dikkat çekmekle birlikte orman okulunun okul denilen fenomu yeniden
şekillendirebileceğini ve bunun araştırılmaya değer olduğunu düşünmektedirler.
The current study aims to understand the experiences of the preschool children attending
forest school in relation to the school phenomenon. To this end, the current study was conducted on a
study group comprised of 32 children. The study was carried out on the basis of the
phenomenological model, one of the qualitative research methods. The data of the study were
collected through the children’s drawings and interviews. The collected data were analyzed by using
the triangulation technique, one of the researcher-centered methods built on post-positivist
philosophy. As a result of the study, it was concluded that the children perceive the forest as a place
and experience it in this way. The forest schools were found to have some strengths in terms of childnature
relationship, sense of discovery, friendship relations and the place of the play in the child’s
school life. Moreover, a significant number of children stated that they feel good in the forest school.
On the basis of all these findings, the researchers point out the importance of the studies to be
conducted with different associates and it can be argued that the forest school can reshape the
phenomenon called the school and that this is worth researching.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 7 Issue: 4 |