Research Article
BibTex RIS Cite

Televizyon ve Sosyal Medya Yöndeşmesi: Bahar ve Kızılcık Şerbeti Televizyon Dizilerinin Instagram Hesabı Kullanımı

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 299 - 321, 30.01.2025

Abstract

Sosyal medya, kısa bir süre içinde milyonlarca insanın birbirleriyle etkileşimde bulunduğu bir platform haline gelirken, birçok birey ve kuruluş kendi tanıtımlarını yapmak için bu aracı kullanmaya başlamıştır. Sosyal medyanın iletişim potansiyelinden faydalanmak isteyenler arasında dizi yapımcıları da yer almaktadır. Son yıllarda dizi filmleri, izleyici kitlelerini oluştururken, diğer iletişim kanallarının yanı sıra sosyal medyayı da aktif bir şekilde değerlendirmektedir. Çalışma, televizyon ve sosyal medya arasında nasıl bir yöndeşme olduğunu ortaya koymayı amaçlamaktadır. En çok izlenilen Bahar ve Kızılcık Şerbeti dizilerinin Instagram hesapları çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Bu çalışma, televizyon ile sosyal medya arasındaki ilişkiyi ortaya koyması ve güncel veriler sunması açısından önemlilik arz etmektedir. İçerik analizi yöntemi ile incelenilen çalışmanın sonucunda her iki dizinin de sosyal medyayı etkin kullandıkları gözlemlenmiştir. Her iki televizyon dizisinde benzer sosyal medya stratejileri kullanarak izleyiciyi aktif tutulmaya çalıştıkları sonucuna ulaşılmış, televizyon kanalları ile sosyal medyanın yöndeşmesine vurgu yapılmıştır.

References

  • Aktaş, C. (2007). Bir iletişim aracı olarak internetin topluma etkileri. İçinde Medya Üzerine Çalışmalar. Beta.
  • Atabek, N. (1998). Gündem belirleme yaklaşımı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, 7, Article 7. https://doi.org/10.17064/iüifhd.69007
  • Ateşalp, S. T., & Başlar, G. (2015). Katılımcı kültür tartışmaları ekseninde sosyal medyada diziler: Kardeş Payı örneği. E-journal of Intermedia, 2(1), 158-180.
  • Ayteki̇n, Ç., Gül, O., & Görgen, A. N. (2016). İkinci ekran kuramı bağlamında geleneksel medya-sosyal medya yöndeşmesi: Sosyal medyada reyting ölçümleme üzerine bir araştırma. 13.
  • Bahar /Instagram. (t.y.). Geliş tarihi 30 Nisan 2024, gönderen https://www.instagram.com/baharrdizi/
  • Binark, M. (Ed.). (2007). Yeni medya çalışmaları. Dipnot Yayınları.
  • Büyükarslan, S., & Yengi̇n, D. (2019). İzleyicilerin dizi izleme süreci içindeki etkileşiminin analizi. Electronic Journal of New Media, 3(2), 146-163. https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2019.3/2.146-163
  • Cheng, M.-H., Wu, Y.-C., & Chen, M.-C. (2016). Television meets Facebook: The Correlation between TV ratings and social media. American Journal of Industrial and Business Management, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.4236/ajibm.2016.63026
  • Çebi, M. S. (2003). İletişim araştırmalarında içerik çözümlemesi. Alternatif Yayınları.
  • Çetinkaya, A., Şahin, Ö. E., Arslan, A., & Kirik, A. M. (2015). Televizyon izleme davranışına sosyal medya ve ikincil ekran kullanımının etkileri. SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 151-168.
  • Dijk, P. J. A. G. M. van. (2005). The Network Society: Social Aspects of New Media. SAGE.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal tv yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-425. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gökmen, E. (2023). Televizyon yayıncılığının değişen yüzü: Televizyon ve sosyal medya yöndeşmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 550-563. https://doi.org/10.29106/fesa.1355807
  • Graham, M. (2000). Digital Futures: Television in the Age of Convergence. İçinde Televisison acroos Europe: A comparative ındroduction. Sage.
  • Gülnar, B., & Balcı, Ş. (2019). Yeni medya ve kültürleşen toplum. Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Karray, S., & Debernitz, L. (2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1090521
  • Kırık, A. M., & Karakuş, M. K. (2013). Sosyal medya ve internet teknolojisi ile yöndeşen televizyon yayıncılığı: Sosyal Tv. 4(12), 61-73.
  • Kızılcık Şerbeti /Instagram. (t.y.). Geliş tarihi 30 Nisan 2024, gönderen https://www.instagram.com/kizilcikserbetitv/
  • Kowalczyk, C. M., & Pounders, K. R. (2016). Transforming celebrities through social media: The role of authenticity and emotional attachment. Journal of Product & Brand Management, 25(4), 345-356. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2015-0969
  • Kuyucu, M. (2014). Televizyon ve sosyal medya: Televizyon dizilerinde Twitter kullanımı “Medcezir örneği”. İçinde Dijital İletişim Etkisi (ss. 45-68). İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Meti̇n, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Öztürk, B. (2020). Dijital radyo ve e-dinleyici. Akademisyen Kitapevi.
  • Öztürk, B. N., & Erdoğan, Y. (2022). Netflıx’te dijital pazarlama stratejileri ile gündem belirleme: Pera Palas’ta Gece Yarısı örneği. Akademik Hassasiyetler, 9(20).
  • Polat, H. (2018). Geleneksel medyada temsil sorunu: Alternatif Bir mecra olarak yeni medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 38, 45-60. https://doi.org/10.17498/kdeniz.383516
  • Sarı, Ü. (2015). Televizyon yayıncılığında sosyal medya etkisi. İçinde Yeni Medya Araştırmaları -1. Ekin.
  • Söğütlüler, T., & Başer, E. (2023). Reklam unsuru olarak fragmanlar: Dijital platformlarla birlikte fragmanların değişen yapısı. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 22, 171-190.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Dost Kitabevi.
  • Tokatlı, M., Özbükerci, İ., Günay, N., & Vural, B. A. (2017). Kurumsal itibarın sosyal medya üzerinden aktarımı: Sektör liderlerinin Twıtter yönetimi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1).
  • Tuncer, H. (2018). İnternet dizileri ve televizyon dizilerinin sosyal medya kullanımı açısından karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/60214.pdf
  • Usher, N. (2010, Kasım 23). Why spreadable doesn’t equal viral: A conversation with Henry Jenkins. Nieman Lab. https://www.niemanlab.org/2010/11/why-spreadable-doesnt-equal-viral-a-conversation-with-henry-jenkins/
  • Uzuner, Z., & Yağlıcı, M. (2014). Sosyal medyanın TV dizilerinin içeriğine etkisi: Seksenler dizisi. İçinde Dijital İletişim Etkisi (ss. 47-361). İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Vural, A. M., Boztepe Taşkiran, H., Türkoğlu, S., Sari, M., Maral, T., Keski̇N, R. K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Ağca, M. E., Şahi̇n, H., & Ünlü, T. T. (2022). Risk iletişiminde geleneksel medya: Gazete haberlerinin deprem felaketleri örnekleminde analizi. Selçuk İletişim, 15(2), 672-701. https://doi.org/10.18094/josc.1116550
  • Yılmaz, A. (2009). İletişim teknolojilerinde yöndeşme: Sosyo–Ekonomik ilişkiler üzerindeki etkilerini tartışmak. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(18), Article 18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susead/issue/28417/302559

Television and Social Media Convergence: Instagram Account Usage of Bahar and Kızılcık Şerbeti Television Series

Year 2025, Volume: 12 Issue: 1, 299 - 321, 30.01.2025

Abstract

Many individuals and organizations have taken advantage of social media to promote themselves since it has become a platform where millions of people can interact with each other in a short amount of time. Among those who wish to take advantage of the communication potential of social media are producers of television series. Social media has been widely used by TV series to create their audiences over the last few years, along with other communication channels. The purpose of this study is to examine whether there is a convergence between television and social media. The Instagram accounts of the most popular TV series Bahar and Kızılcık Şerbeti constitute the sample of the study. By providing up-to-date data, this study is remarkable in terms of offering insight into the relationship between television and social media. The study, which is based on a content analysis method, has revealed that both TV series are effectively utilizing social media. The conclusion has been reached that both TV series attempt to keep the audience engaged by utilizing similar social media strategies, and the convergence of television channels and social media has been highlighted.

References

  • Aktaş, C. (2007). Bir iletişim aracı olarak internetin topluma etkileri. İçinde Medya Üzerine Çalışmalar. Beta.
  • Atabek, N. (1998). Gündem belirleme yaklaşımı. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi | Istanbul University Faculty of Communication Journal, 7, Article 7. https://doi.org/10.17064/iüifhd.69007
  • Ateşalp, S. T., & Başlar, G. (2015). Katılımcı kültür tartışmaları ekseninde sosyal medyada diziler: Kardeş Payı örneği. E-journal of Intermedia, 2(1), 158-180.
  • Ayteki̇n, Ç., Gül, O., & Görgen, A. N. (2016). İkinci ekran kuramı bağlamında geleneksel medya-sosyal medya yöndeşmesi: Sosyal medyada reyting ölçümleme üzerine bir araştırma. 13.
  • Bahar /Instagram. (t.y.). Geliş tarihi 30 Nisan 2024, gönderen https://www.instagram.com/baharrdizi/
  • Binark, M. (Ed.). (2007). Yeni medya çalışmaları. Dipnot Yayınları.
  • Büyükarslan, S., & Yengi̇n, D. (2019). İzleyicilerin dizi izleme süreci içindeki etkileşiminin analizi. Electronic Journal of New Media, 3(2), 146-163. https://doi.org/10.17932/IAU.EJNM.25480200.2019.3/2.146-163
  • Cheng, M.-H., Wu, Y.-C., & Chen, M.-C. (2016). Television meets Facebook: The Correlation between TV ratings and social media. American Journal of Industrial and Business Management, 6(3), Article 3. https://doi.org/10.4236/ajibm.2016.63026
  • Çebi, M. S. (2003). İletişim araştırmalarında içerik çözümlemesi. Alternatif Yayınları.
  • Çetinkaya, A., Şahin, Ö. E., Arslan, A., & Kirik, A. M. (2015). Televizyon izleme davranışına sosyal medya ve ikincil ekran kullanımının etkileri. SOBİDER Sosyal Bilimler Dergisi, 4, 151-168.
  • Dijk, P. J. A. G. M. van. (2005). The Network Society: Social Aspects of New Media. SAGE.
  • Dikmen, E. Ş. (2017). Türkiye’de televizyon yayıncılığının dönüşümü: Sosyal tv yayıncılığı. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1), 425-425. https://doi.org/10.19145/gumuscomm.283117
  • Geray, H. (2003). İletişim ve Teknoloji Uluslararası Birikim Düzeninde Yeni Medya Politikaları. Ütopya Yayınevi.
  • Gökmen, E. (2023). Televizyon yayıncılığının değişen yüzü: Televizyon ve sosyal medya yöndeşmesi. Finans Ekonomi ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(3), 550-563. https://doi.org/10.29106/fesa.1355807
  • Graham, M. (2000). Digital Futures: Television in the Age of Convergence. İçinde Televisison acroos Europe: A comparative ındroduction. Sage.
  • Gülnar, B., & Balcı, Ş. (2019). Yeni medya ve kültürleşen toplum. Literatürk Academia.
  • Güngör, N. (2013). İletişim Kuramlar Yaklaşımlar. Siyasal Kitabevi.
  • Karray, S., & Debernitz, L. (2017). The effectiveness of movie trailer advertising. International Journal of Advertising, 36(2), 368-392. https://doi.org/10.1080/02650487.2015.1090521
  • Kırık, A. M., & Karakuş, M. K. (2013). Sosyal medya ve internet teknolojisi ile yöndeşen televizyon yayıncılığı: Sosyal Tv. 4(12), 61-73.
  • Kızılcık Şerbeti /Instagram. (t.y.). Geliş tarihi 30 Nisan 2024, gönderen https://www.instagram.com/kizilcikserbetitv/
  • Kowalczyk, C. M., & Pounders, K. R. (2016). Transforming celebrities through social media: The role of authenticity and emotional attachment. Journal of Product & Brand Management, 25(4), 345-356. https://doi.org/10.1108/JPBM-09-2015-0969
  • Kuyucu, M. (2014). Televizyon ve sosyal medya: Televizyon dizilerinde Twitter kullanımı “Medcezir örneği”. İçinde Dijital İletişim Etkisi (ss. 45-68). İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Meti̇n, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik analizi tekniği: İletişim bilimlerinde ve sosyolojide doktora tezlerinde kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. SAGE.
  • Öztürk, B. (2020). Dijital radyo ve e-dinleyici. Akademisyen Kitapevi.
  • Öztürk, B. N., & Erdoğan, Y. (2022). Netflıx’te dijital pazarlama stratejileri ile gündem belirleme: Pera Palas’ta Gece Yarısı örneği. Akademik Hassasiyetler, 9(20).
  • Polat, H. (2018). Geleneksel medyada temsil sorunu: Alternatif Bir mecra olarak yeni medya. Karadeniz Uluslararası Bilimsel Dergi, 38, 45-60. https://doi.org/10.17498/kdeniz.383516
  • Sarı, Ü. (2015). Televizyon yayıncılığında sosyal medya etkisi. İçinde Yeni Medya Araştırmaları -1. Ekin.
  • Söğütlüler, T., & Başer, E. (2023). Reklam unsuru olarak fragmanlar: Dijital platformlarla birlikte fragmanların değişen yapısı. Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi, 22, 171-190.
  • Timisi, N. (2003). Yeni iletişim teknolojileri ve demokrasi. Dost Kitabevi.
  • Tokatlı, M., Özbükerci, İ., Günay, N., & Vural, B. A. (2017). Kurumsal itibarın sosyal medya üzerinden aktarımı: Sektör liderlerinin Twıtter yönetimi üzerine bir araştırma. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, 5(1).
  • Tuncer, H. (2018). İnternet dizileri ve televizyon dizilerinin sosyal medya kullanımı açısından karşılaştırılması [Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi]. http://nek.istanbul.edu.tr:4444/ekos/TEZ/60214.pdf
  • Usher, N. (2010, Kasım 23). Why spreadable doesn’t equal viral: A conversation with Henry Jenkins. Nieman Lab. https://www.niemanlab.org/2010/11/why-spreadable-doesnt-equal-viral-a-conversation-with-henry-jenkins/
  • Uzuner, Z., & Yağlıcı, M. (2014). Sosyal medyanın TV dizilerinin içeriğine etkisi: Seksenler dizisi. İçinde Dijital İletişim Etkisi (ss. 47-361). İstanbul Ticaret Üniversitesi.
  • Vural, A. M., Boztepe Taşkiran, H., Türkoğlu, S., Sari, M., Maral, T., Keski̇N, R. K., Koparan, E., Yüncüoğlu, B., Gülnar, M., Ağca, M. E., Şahi̇n, H., & Ünlü, T. T. (2022). Risk iletişiminde geleneksel medya: Gazete haberlerinin deprem felaketleri örnekleminde analizi. Selçuk İletişim, 15(2), 672-701. https://doi.org/10.18094/josc.1116550
  • Yılmaz, A. (2009). İletişim teknolojilerinde yöndeşme: Sosyo–Ekonomik ilişkiler üzerindeki etkilerini tartışmak. Sosyal Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 9(18), Article 18. https://dergipark.org.tr/tr/pub/susead/issue/28417/302559
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Social Media Studies
Journal Section Türkçe Araştırma Makaleleri
Authors

Zehra Dursun 0000-0002-0659-1150

Publication Date January 30, 2025
Submission Date August 5, 2024
Acceptance Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2025 Volume: 12 Issue: 1

Cite

APA Dursun, Z. (2025). Televizyon ve Sosyal Medya Yöndeşmesi: Bahar ve Kızılcık Şerbeti Televizyon Dizilerinin Instagram Hesabı Kullanımı. Erciyes İletişim Dergisi, 12(1), 299-321.