Research Article
BibTex RIS Cite

Covid-19 Salgını Döneminde Ortaokul Öğrencilerinin Eğitimde Bilişim Ağı Hakkında Neler Düşündüklerinin Belirlenmesi

Year 2024, Volume: 3 Issue: 5, 94 - 120

Abstract

Okullarda teknolojinin kullanılmasına, teknolojideki gelişmeler hız katmaktadır. Gelişmelerin salgın nedeniyle de arttığı görülmektedir. YEĞİTEK’ in geliştirdiği EBA, salgın öncesi yardımcı kaynak olarak salgın döneminde paydaşları bilgisayar ortamında buluşturan eğitimin önemli parçası olmuştur. Öğrencilerin EBA’yı verimli kullanabilmesinde öğretmenler; okullarda uygulanabilmesinde de okul idarecileri önemli role sahiptirler. Okulun olmadığı bu dönemde EBA, paydaşları bilgisayar ortamında okul ortamı oluşturarak buluşturduğundan öğrencilerin EBA görüşlerinin, kullanma amaçlarının neler olduğunun bilinmesi önem taşımaktadır. Araştırmada öğrencilerin EBA görüşleriyle kullanma amaçlarının neler olduğu hedeflenmiştir. Araştırma 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bitlis’te etkileşimli tahtanın bulunduğu ortaokullardaki toplam 40 öğrenciyle yürütülmüştür. Nitel araştırmalarda genelde tercih edilen odak grup görüşmesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler 9 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Görüşmeler, 11 Mart 2020’de ülkemizde de görülmeye başlayan salgın nedeniyle ZOOM’dan 10’ar kişilik dört grupla çevrim içi yapılmıştır. Veriler, betimsel ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Sonuçta öğrencilerin EBA ile ilgili olumlu düşündükleri, aktif kullandıkları ancak internet bağlantısı, alt yapı eksikliği, içerik yetersizliği gibi problemler yaşadıkları gözlemlenmiştir. 8.sınıflar EBA ile ilgili olumlu görüş belirtseler de LGS’ye yönelik EBA’da ciddi problemlerle karşılaştıklarını belirtmişlerdir. Tüm öğrencilerin EBA’ya ZOOM ile bağlandıkları görülmüştür. Salgında sık kullanılan EBA’nın farklı ders ve düzeydeki öğrenciler için etkili kullanılmasında gözlemlenen sorunlar giderilmeli, içerikler LGS öğrencileri için yeniden güncellenmeli şeklinde önerilerde bulunulmuştur.

Ethical Statement

03.10.2019/35/1

Supporting Institution

Fırat Üniversitesi/Eğitim Fakültesi

References

  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde değişim ve değişim algıları. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 71–80.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA). (2017). EBA hakkında tanıtım. 4 Mart 2019 tarihinde https ://www.eba.gov .tr//hakkimizdaadresinden erişildi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Eğitimde araştırma yöntemleri (5. basım). Londra: Routledge
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup teknolojisinin uygulanması ve üzerinde bir çalışma yapılması. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 4 (2).
  • Gürsoy, H. (2007). Çağın sihirli anahtarı internet. Kocaeli.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme.
  • Kuş, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McMillan, JH, & Schumacher, S. (2004). Eğitimde araştırma: Kanıta dayalı sorgulama . Harlow,
  • MEB, (2016). Eğitimde bütçeleri artırmanın ötesinde hareket projesi (FATİH). 5 Mart 2016 tarihinde https ://yeg.gov.tr adresinden
  • Merriam, SB (2015). Nitel araştırma Çev. Ed. Selahattin Turan, Ankara: Nobel Yayınları. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832.
  • Miles, MB, Huberman, AM ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Ed:Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesinin Öğretilmesinde Simülasyon ve Model Kullanılmasının Başarıya, Kavram Öğrenmeye ve Hatırlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Perkmen, S. ve Tezci, E. (Eds.). (2011). Eğitimde teknoloji ekleme: Malzeme geliştirme ve çoklu ortam tasarımı. İstanbul: Pegem.
  • Seyidoğlu, H. (2000). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı . İstanbul: Güzelem
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods in The Social Sciences. Ankara: Seckin Publishing.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (Ed.) (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832
Year 2024, Volume: 3 Issue: 5, 94 - 120

Abstract

References

  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde değişim ve değişim algıları. Eğitim ve Bilim, 32 (144), 71–80.
  • Eğitim Bilişim Ağı (EBA). (2017). EBA hakkında tanıtım. 4 Mart 2019 tarihinde https ://www.eba.gov .tr//hakkimizdaadresinden erişildi.
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Eğitimde araştırma yöntemleri (5. basım). Londra: Routledge
  • Gülcan, C. (2021). Nitel bir veri toplama aracı: Odak (focus) grup teknolojisinin uygulanması ve üzerinde bir çalışma yapılması. Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü e-Dergisi, 4 (2).
  • Gürsoy, H. (2007). Çağın sihirli anahtarı internet. Kocaeli.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme.
  • Kuş, E. (2007). Sosyal bilimlerde araştırma teknikleri: Nicel mi? Nitel mi? Ankara: Anı Yayıncılık.
  • McMillan, JH, & Schumacher, S. (2004). Eğitimde araştırma: Kanıta dayalı sorgulama . Harlow,
  • MEB, (2016). Eğitimde bütçeleri artırmanın ötesinde hareket projesi (FATİH). 5 Mart 2016 tarihinde https ://yeg.gov.tr adresinden
  • Merriam, SB (2015). Nitel araştırma Çev. Ed. Selahattin Turan, Ankara: Nobel Yayınları. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832.
  • Miles, MB, Huberman, AM ve Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. 3rd. Ed:Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Minaslı, E. (2009). Fen ve Teknoloji Dersi Maddenin Yapısı ve Özellikleri Ünitesinin Öğretilmesinde Simülasyon ve Model Kullanılmasının Başarıya, Kavram Öğrenmeye ve Hatırlamaya Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Perkmen, S. ve Tezci, E. (Eds.). (2011). Eğitimde teknoloji ekleme: Malzeme geliştirme ve çoklu ortam tasarımı. İstanbul: Pegem.
  • Seyidoğlu, H. (2000). Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı . İstanbul: Güzelem
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Qualitative Research Methods in The Social Sciences. Ankara: Seckin Publishing.
  • Yıldırım, A. & Şimşek H. (Ed.) (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbed/issue/33888/310832
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Demography (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Kelimetullah Geçer 0009-0002-6810-1564

Raşit Zengin 0000-0002-1624-6406

Early Pub Date December 19, 2024
Publication Date
Submission Date June 7, 2024
Acceptance Date November 25, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 3 Issue: 5

Cite

APA Geçer, K., & Zengin, R. (2024). Covid-19 Salgını Döneminde Ortaokul Öğrencilerinin Eğitimde Bilişim Ağı Hakkında Neler Düşündüklerinin Belirlenmesi. EREN, 3(5), 94-120.