In this study, it is aimed to determine the views of social studies teachers about the emergency remote teaching process applied in the 2020 pandemic period. The research was carried out within the scope of the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. 15 social studies teachers took part in the research as participants. The data gathered in the research were collected through semi-structured interview form and written form. The collected data were analyzed by descriptive analysis method. According to the results of the research, it was explained that social studies teachers evaluated the emergency remote teaching process as "positive" and "efficient". Although social studies teachers stated the limitations of distance education, they summarized the reasons for evaluating emergency remote teaching as "continuing the education process", "due to the conditions of the period", "lecturing the lessons" and "removal of time and place barriers". Social studies teachers said that they used slides in lessons, did digital activities and used EBA materials. In addition, in this process, social studies teachers stated that they benefited from presentation, narration and question-answer techniques. In addition, it was determined that the teachers actively used digital materials, EBA and social media in this process.
Bu araştırmada 2020 salgın döneminde uygulanan acil uzaktan öğretim sürecine yönelik sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden olan olgu bilim deseni kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmada 15 sosyal bilgiler öğretmeni katılımcı olarak yer almıştır. Araştırmada elde edilen veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ve yazılı form aracılığıyla toplanmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, sosyal bilgiler öğretmenleri uzaktan eğitim sürecini “olumlu” ve “verimli” olarak değerlendirdikleri tespit edilmiştir. Sosyal bilgiler öğretmenleri uzaktan eğitim sürecinin sınırlılıklarını belirtmekle birlikte verimli olarak değerlendirme nedenlerini “eğitim süreci devam etmesi”, “dönemin şartlarından dolayı”, “derslerin işlenmesi” ve “zaman ve mekân engelinin kalkması” şeklinde özetlemişlerdir. Sosyal bilgiler öğretmenleri derslerde slayt kullandıklarını, dijital aktiviteler yaptıklarını (bulmaca, oyun, yarışma vb.), test çözdüklerini, kitaptan okuduklarını ve EBA materyallerini kullandıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca bu süreçte sosyal bilgiler öğretmenleri sunum yapma, anlatma ve soru cevap tekniklerinden yararlandıklarını ifade etmişlerdir. Bununla birlikte öğretmenler bu süreçte slaytlar, dijital materyaller (video, kısa film, internet haberi), görsel materyaller (harita, resim, foto), ders kitabı, EBA ve sosyal medyayı aktif kullandıkları saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2022 |
Acceptance Date | December 9, 2021 |
Published in Issue | Year 2022 |