Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Year 2017, Volume: 19 Issue: 1, 214 - 228, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.295611

Abstract

Bu
çalışmanın amacı, sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) düzeylerini
belirlemek ve teknolojik pedagojik alan bilgilerini derslerine entegre edebilme
yeterliliklerini çok yönlü incelemektir. Araştırmada veri toplama aracı olarak
7 faktörden oluşan 37 maddelik 5’li likert tipi “Sosyal Bilgiler
Öğretmenlerinin Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi (TPAB) Ölçeği” ile Görüşme
Formu kullanılmıştır.  Karma modelin
kullanıldığı bu araştırmanın katılımcılarını, 2015/2016 eğitim öğretim yılında
öğrenime devam eden Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı son sınıf öğretmen
adayları oluşturmaktadır. Verilerin analizinde, yüzde, frekans, aritmetik ortalama
değerlerini içeren betimleyici istatistiklere bakılmış, TPAB'nin alt boyutları
arasındaki ilişki ele alınmış ve araştırmada ikili karşılaştırmalar için t-testi
kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel analizde ise TPAB'nin alt boyutlarına
uygun olarak öğretmen adayları ile yapılan yarı yapılandırılmış görüşme
yapılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre, sosyal bilgiler öğretmen
adaylarının, teknolojik bilgi ile pedagojik bilgileri arasında düşük düzeyde
ilişki bulunurken, teknoloji bilgi ile alan bilgisi arasında orta düzeyde
ilişki bulunmuş, alan bilgisi ile pedagojik bilgi arasında yüksek düzeyde
ilişki bulunmuştur. Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji pedagoji ve
alan bilgisi boyutu incelendiğinde cinsiyet, aktif bilgisayar kullanımı, aktif
internet kullanımı ve mezun olunan orta öğretim kurumu değişkenlerine göre
anlamlı bir farklılık görülmemiştir.  Görüşme
verilerinden elde edilen analiz sonuçları da istatistiksel verileri destekler
niteliktedir.

References

  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Bal,M. S. (2012). Determining preservice history teachers' self-assessment levels with regard to their technological pedagogical content knowledge (TPCK). Energy Educatıon Scıence And Technology Part B-Socıal And Edu-catıonal Studıes, 4(1).
  • Collins, A., ve Halverson, R. (2010). The second educational revolution: rethinking education in the age of technology. Journal of computer assisted learn-ing, 26(1), 18-27.
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of students on facebook as an educational envi-ronment. Online Submission, 3(2), 42-53.
  • Ertmer, P.A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: the final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4).
  • Goktas, Y., Hasancebi, F., Varisoglu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., & Sozbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: a Content analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(1).
  • Howland, J. L., Jonassen, D. H., ve Marra, R. M. (2012). Meaningful learning with technology. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • ISTE. (2008). National educational technology standards and performance indicators for teachers (Nets-T).
  • İspir, E., Furkan, H., & Çitil, M. (2007). Lise fen grubu öğretmenlerinin teknolojiye ilişkin tutumları Kahramanmaraş örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Kaya, Z., Özdemir, T. Y. , Emre, İ. ve Kaya, O. N. (2011). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlik seviye-lerinin belirlenmesi. 5th International Computer and Instructional Technolo-gies Symposium, Fırat University, Elazığ-Turkey.
  • Mishra, P. and Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Newton, L. and Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review, 84 (309).
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy?. Computers and Educa-tion, 59(3).
  • ÖYEGM,http://oyegm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel yeter-likleri/icerik/39 Erişim Tarihi:30.04.2015
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013(13).
  • Öztürk, T. (2006) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği)." (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, , Ankara
  • Pamuk, S., Ergun, M., Cakir, R., Yilmaz, H. B., & Ayas, C. (2015). Exploring rela-tionships among tpack components and development of the tpack instru-ment. Education and Information Technologies, 20(2).
  • Patton, Q. M. (2002). Qualitative research and evaluation met¬hods. New Delhi: Sage.
  • Sancar-Tokmak, H., Konokman, G. Y., ve Yelken, T. Y. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) özgüven algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Semiz, A. (2011). 4. ve 5. sınıf ders kitaplarindaki soruların eleştirel düşünmeye uy-gunluğu ve ders etkinlikleri üzerine öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale
  • Simpson, A. (2010). Integrating technology with literacy: using teacher-guided col-laborative online learning to encourage critical thinking. Research in Learn-ing Technology, 18(2).
  • Şimşek, A.(2014) Fizik öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri gelişiminin incelenmesi (Doktora Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi Trab-zon
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., and Yan Braak, J. (2013). Tech-nological pedagogical content knowledge–a review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (2).
  • Yavuz Konokman, G., Yanpar Yelken, T. ve Sancar Tokmak, H. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının tpab’lerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Mersin üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2).
Year 2017, Volume: 19 Issue: 1, 214 - 228, 17.04.2017
https://doi.org/10.17556/erziefd.295611

Abstract

References

  • Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
  • Bal,M. S. (2012). Determining preservice history teachers' self-assessment levels with regard to their technological pedagogical content knowledge (TPCK). Energy Educatıon Scıence And Technology Part B-Socıal And Edu-catıonal Studıes, 4(1).
  • Collins, A., ve Halverson, R. (2010). The second educational revolution: rethinking education in the age of technology. Journal of computer assisted learn-ing, 26(1), 18-27.
  • Çoklar, A. N. (2012). Evaluations of students on facebook as an educational envi-ronment. Online Submission, 3(2), 42-53.
  • Ertmer, P.A. (2005). Teacher pedagogical beliefs: the final frontier in our quest for technology integration? Educational Technology Research and Development, 53(4).
  • Goktas, Y., Hasancebi, F., Varisoglu, B., Akcay, A., Bayrak, N., Baran, M., & Sozbilir, M. (2012). Trends in educational research in Turkey: a Content analysis. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(1).
  • Howland, J. L., Jonassen, D. H., ve Marra, R. M. (2012). Meaningful learning with technology. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
  • ISTE. (2008). National educational technology standards and performance indicators for teachers (Nets-T).
  • İspir, E., Furkan, H., & Çitil, M. (2007). Lise fen grubu öğretmenlerinin teknolojiye ilişkin tutumları Kahramanmaraş örneği. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1).
  • Kaya, Z., Özdemir, T. Y. , Emre, İ. ve Kaya, O. N. (2011). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi öz yeterlik seviye-lerinin belirlenmesi. 5th International Computer and Instructional Technolo-gies Symposium, Fırat University, Elazığ-Turkey.
  • Mishra, P. and Koehler, M.J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: a framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
  • Newton, L. and Rogers, L. (2003). Thinking frameworks for planning ICT in science lessons. School Science Review, 84 (309).
  • Ng, W. (2012). Can we teach digital natives digital literacy?. Computers and Educa-tion, 59(3).
  • ÖYEGM,http://oyegm.meb.gov.tr/www/ogretmenlik-meslegi-genel yeter-likleri/icerik/39 Erişim Tarihi:30.04.2015
  • Öztürk, E. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgilerinin bazı değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2013(13).
  • Öztürk, T. (2006) Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına yönelik yeterliliklerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği)." (Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, , Ankara
  • Pamuk, S., Ergun, M., Cakir, R., Yilmaz, H. B., & Ayas, C. (2015). Exploring rela-tionships among tpack components and development of the tpack instru-ment. Education and Information Technologies, 20(2).
  • Patton, Q. M. (2002). Qualitative research and evaluation met¬hods. New Delhi: Sage.
  • Sancar-Tokmak, H., Konokman, G. Y., ve Yelken, T. Y. (2013). Mersin üniversitesi okul öncesi öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgisi (tpab) özgüven algılarının incelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
  • Semiz, A. (2011). 4. ve 5. sınıf ders kitaplarindaki soruların eleştirel düşünmeye uy-gunluğu ve ders etkinlikleri üzerine öğretmen görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale
  • Simpson, A. (2010). Integrating technology with literacy: using teacher-guided col-laborative online learning to encourage critical thinking. Research in Learn-ing Technology, 18(2).
  • Şimşek, A.(2014) Fizik öğretmen adaylarının teknolojik pedagojik alan bilgileri gelişiminin incelenmesi (Doktora Tezi) Karadeniz Teknik Üniversitesi Trab-zon
  • Şimşek, A., Özdamar, N., Uysal, Ö., Kobak, K., Berk, C., Kılıçer, T., ve Çiğdem, H. (2009). İkibinli yıllarda türkiye’deki eğitim teknolojisi araştırmalarında gözlenen eğilimler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 9(2), 115-120.
  • Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., and Yan Braak, J. (2013). Tech-nological pedagogical content knowledge–a review of the literature. Journal of Computer Assisted Learning, 29 (2).
  • Yavuz Konokman, G., Yanpar Yelken, T. ve Sancar Tokmak, H. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının tpab’lerine ilişkin algılarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi: Mersin üniversitesi örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2).
There are 25 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

İhsan Ünlü

Alper Kaşkaya This is me

Mehmet Kadir Coşkun

Publication Date April 17, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Ünlü, İ., Kaşkaya, A., & Coşkun, M. K. (2017). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Teknolojik Pedagojik Alan Bilgisi Yeterliliklerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 214-228. https://doi.org/10.17556/erziefd.295611