Araştırmada
çeşitli ülkelerin öğretmen değerlendirme sisteminin benzer ve farklı yönlerinin
belirlenmesi ve bu doğrultuda da öğretmen değerlendirmedeki mevcut yönelimleri
belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada doküman incelemesi yönteminden
yararlanılmıştır. Bu bağlamda ABD, Almanya, İngiltere, Çin, Singapur, Portekiz,
Türkiye gibi ülkelerin öğretmen değerlendirme sistemleri araştırma kapsamına
alınmıştır. Ülkelerin öğretmen değerlendirme sistemleri araştırmacı tarafından
hazırlanan doküman incelemesi ölçütlerine göre analiz edilmiştir. Araştırmada, öğretmen
değerlendirmenin genellikle öğretmenleri akredite etmek, sözleşme yenilemek,
performans artırmak, kariyer ilerlemeleri ve maaş düzenlemeleri yapmak gibi
amaçlarla kullanıldığı belirlenmiştir. Bunun yanında ülkeler genelinde öğretmen
değerlendirmenin her yıl tekrarlandığı, eğitim bakanlıkları tarafından
yürütüldüğü, yöneticiler, öğretmenin kendisi, akran öğretmen gibi birden fazla
katılımcının olduğu, verilerin gözlem, görüşme, öz değerlendirme, ürün dosyası
aracılığıyla toplandığı, değerlendirme süreci sonunda öğretmenlerin eğitime
gönderildiği ya da ödüllendirildiği belirlenmiştir. Ayrıca değerlendirmede
temel alınan alanların Türkiye’de kullanılan “Öğretmenlik Mesleği Genel
Yeterlikleri” ile benzerlik gösterdiği görülmüştür.
The purpose of the study is to determine the
similar and different aspects of the teacher evaluation system of various
countries and the current trends in teacher evaluation. Document analysis
method was used in the research. In this context, countries like China,
Germany, Portugal, Singapore, Turkey, UK, USA teacher evaluation systems were
included in the study. Teacher evaluation systems of countries were analyzed
according to document review criteria prepared by the researcher. In the
research, it was determined that teacher evaluation is generally used for
accrediting teachers, renewing contracts, increasing performance, career
progression and making salary arrangements. Besides, it has been revealed that
the teacher evaluation was repeated every year and carried out with education
ministries. In evaluation process there are multiple participants such as
administrators, teacher himself and peer teacher and multiple data collection
tools like observation, interview, self-assessment and portfolio. At the end of
the evaluation process, teachers are sent to education or they are rewarded. In
addition, it has been determined that the areas that are based on the
evaluation are similar to the “General competencies of teaching profession”
used in Turkey.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Acceptance Date | May 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 2 |