The competencies in the science curriculum are important in raising individuals who can solve the problems they encounter in daily life and make innovations in science and technology. At this point, the competencies included in developed countries’ science curriculum are a guide for developing countries. To develop science competencies effectively in schools, it is crucial to educate teachers first in the pre-service period according to both competencies of developed countries and the competencies specified in the science curriculum of their country. Therefore, in this research, the science competencies of Singapore, Estonia, Finland, Germany, America, and Turkey were examined first. Then considering these competencies, the science teacher education program of Turkey updated in 2018 by the Higher Education Institution was analyzed. The document analysis method was used in this study. This research shows that the competencies in mostly Germany science curriculum and then respectively, America, Turkey, Singapore, Estonia, and Finland science curriculum, are included in the science teacher education program. It is expected that this study will guide to designing science teacher education program of Turkey according to the competencies in the science curriculum of developed countries and Turkey.
Primary Language | tr |
---|---|
Subjects | Education and Educational Research |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Dates |
Acceptance Date
: May 19, 2020
|
Bibtex | @research article { erziefd661722,
journal = {Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi},
issn = {2148-7758},
eissn = {2148-7510},
address = {},
publisher = {Erzincan University},
year = {2020},
volume = {22},
pages = {723 - 749},
doi = {10.17556/erziefd.661722},
title = {Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi},
key = {cite},
author = {Can Aran, Özge and Derman, İpek}
} |
APA | Can Aran, Ö , Derman, İ . (2020). Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi , 22 (3) , 723-749 . DOI: 10.17556/erziefd.661722 |
MLA | Can Aran, Ö , Derman, İ . "Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi" . Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 (2020 ): 723-749 <https://dergipark.org.tr/en/pub/erziefd/issue/58947/661722> |
Chicago | Can Aran, Ö , Derman, İ . "Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 (2020 ): 723-749 |
RIS | TY - JOUR T1 - Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi AU - Özge Can Aran , İpek Derman Y1 - 2020 PY - 2020 N1 - doi: 10.17556/erziefd.661722 DO - 10.17556/erziefd.661722 T2 - Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 723 EP - 749 VL - 22 IS - 3 SN - 2148-7758-2148-7510 M3 - doi: 10.17556/erziefd.661722 UR - https://doi.org/10.17556/erziefd.661722 Y2 - 2020 ER - |
EndNote | %0 Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi %A Özge Can Aran , İpek Derman %T Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi %D 2020 %J Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi %P 2148-7758-2148-7510 %V 22 %N 3 %R doi: 10.17556/erziefd.661722 %U 10.17556/erziefd.661722 |
ISNAD | Can Aran, Özge , Derman, İpek . "Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 / 3 (December 2020): 723-749 . https://doi.org/10.17556/erziefd.661722 |
AMA | Can Aran Ö , Derman İ . Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi. EUJEF. 2020; 22(3): 723-749. |
Vancouver | Can Aran Ö , Derman İ . Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2020; 22(3): 723-749. |
IEEE | Ö. Can Aran and İ. Derman , "Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programının Farklı Ülkelerin Fen Bilimleri Yeterlikleri Açısından İncelenmesi", Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 3, pp. 723-749, Dec. 2021, doi:10.17556/erziefd.661722 |