The competencies in the science curriculum are important in raising individuals who can solve the problems they encounter in daily life and make innovations in science and technology. At this point, the competencies included in developed countries’ science curriculum are a guide for developing countries. To develop science competencies effectively in schools, it is crucial to educate teachers first in the pre-service period according to both competencies of developed countries and the competencies specified in the science curriculum of their country. Therefore, in this research, the science competencies of Singapore, Estonia, Finland, Germany, America, and Turkey were examined first. Then considering these competencies, the science teacher education program of Turkey updated in 2018 by the Higher Education Institution was analyzed. The document analysis method was used in this study. This research shows that the competencies in mostly Germany science curriculum and then respectively, America, Turkey, Singapore, Estonia, and Finland science curriculum, are included in the science teacher education program. It is expected that this study will guide to designing science teacher education program of Turkey according to the competencies in the science curriculum of developed countries and Turkey.
Gelişmiş ülkelerin fen bilimleri öğretim programlarında yer alan yeterlikler, öğrencilerin günlük yaşamda karşılaştıkları problemleri çözebilen bireyler olarak yetiştirilmesi açısından önemlidir. Bu noktada, öğretmenlerin hizmet öncesi dönemde hem bu yeterliklere hem de kendi ülkesinin öğretim programında belirtilen yeterliklere göre yetiştirilmesi, öğrencilerde bu yeterliklerin gelişimini etkili olarak sağlamaları açısından önemlidir. Bu kapsamda bu araştırmada öncelikle PISA sınavında fen bilimleri başarı sıralamasında ilk sıralarda yer alan Singapur, Estonya ve Finlandiya ile yenilikçi, girişimci ve teknolojide gelişmiş ülkeler içerisinde ilk üçte yer alan Amerika ve Almanya fen bilimleri öğretim programları analiz edilerek öğrencilerinden beklenen temel yeterlikler belirlenmiştir. Daha sonra ülkemizde fen bilimleri öğretim programında yer alan temel yeterlikler belirlenmiştir. Gelişmiş ülkelerde belirlenmiş yeterlikler ile ülkemizde fen bilimleri öğretim programında yer alan yeterlikler çerçevesinde, 2018 yılında güncellenen Yüksek Öğretim Kurumu Fen Bilgisi Öğretmenliği Lisans Programı analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarının öğretmen yetiştirme programlarının geliştirilmesine ve görevde olan öğretmenlere uygulanacak hizmet içi eğitimlerin içeriğinin güncellenmesine katkı getireceği düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Acceptance Date | May 19, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 22 Issue: 3 |