The aim of this study was to determined reading-writing-application method that is one of the methods of cooperative learning model on the students' the academic achievements, attitudes towards science and technology courses and epistemological attitudes in the teaching of the light unit. The sample of this study consists of 34 seventh-grade students who were training in two different classes of a secondary schools located in Erzurum city in the academic year 2012-2013. One of these groups was Reading-Writing-Application Group (RWAG) (n=14) applied reading-writing-application method and the other one was Traditional Learning Group (TLG) (n=20) applied traditional learning method. As data collection instruments Academic Achievement Test (AAT), Science and Technology Attitude Scale (STAS) and Epistemological Attitude Scale (EAS) were used. For data analysis, it was used descriptive statistics; independent samples t-test and ANCOVA tests. According to the analyses, while it was concluded a significant difference favor of RWAG between RWAG and TLG in view of academic success, it was concluded a significant difference favor of TLG between RWAG and TLG in view of epistemological attitudes. When it was analyzed attitudes towards science and technology lesson, it was observed not a statistically significant difference between RWAG and TLG
Cooperative Learning Model Reading-Writing-Application Traditional Learning Epistemological Attitudes Science and Technology Attitudes
Bu çalışmanın amacı, işbirlikli öğrenme modelinin yöntemlerinden biri olan okuma-yazma-uygulama yöntemininöğrencilerin 7. sınıf “Işık” ünitesindeki akademik başarılarına,fen ve teknoloji dersine karşı tutumlarına ve epistemolojik tutumlarına etkisini tespit etmektir.Bu çalışmanın örneklemini,2012-2013 eğitim- öğretim yılında Erzurum ilinde bir ortaokulun iki farklı şubesindeöğrenim gören toplam 34 öğrenci oluşturmaktadır. Bu farklı şubelerden biri Okuma, Yazma, Uygulama Yönteminin uygulandığı Okuma, Yazma, Uygulama Grubu (OYUG) (n=14), diğeri ise Geleneksel Öğretim Yönteminin uygulandığı Geleneksel Öğrenme Grubu (GÖG) (n=20) olarak rastgele bir şekilde belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracıolarak; Akademik Başarı Testi (ABT), Fen ve Teknoloji Dersi Tutum Ölçeği(FTTÖ), Epistemolojik Tutum Ölçeği(ETÖ) ön ve son test olarak uygulanmıştır. Verilerin analizi için, tanımlayıcıistatistiklerden bağımsız t testi ve ANCOVA testi kullanılmıştır.Yapılan değerlendirmelerden OYUG öğrencileri ile GÖG öğrencilerinin akademik başarıları arasında OYUG lehine istatistik olarak anlamlı farklılığın olduğu sonucuna varılırken, grupların epistemolojik tutumları arasında GÖG grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu sonucuna varılmıştır.Fen ve Teknoloji dersi tutumları açısından incelendiğinde ise OYUG ve GÖG arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıkların olmadığı görülmektedir.
İşbirlikli Öğrenme Okuma-Yazma-Uygulama Geleneksel Öğrenme Epistemolojik Tutumlar Fen ve Teknoloji Tutumlar
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 8, 2014 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 15 Issue: 2 |