This research aims to determine the levels of the eight – grade students in the secondary school to understand the economy concepts in the social studies program. The research used the survey model and the study group consisted of 120 eight grade students. 20 concepts related to the economy in the social studies program were analyzed in the research. The semi – structured concept scale that consisted of 20 short – answered and open – ended questions and that was prepared by the researchers was used in order to determine the students’ levels to understand the related concepts and their misconceptions. The responses of the students to the related concepts were evaluated with the descriptive analysis according to the categories ‘understanding’, ‘limited understanding’, ‘misunderstanding’, ‘couldn’t answer’. When the data of the research was analyzed, it was found out that the students had the misconceptions especially related to distribution, capital, resource, investment and scarcity and that their levels to understand other concepts were generally limited.
Bu araştırma, ortaokul 8. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler programında yer alan ekonomi ile ilgili kavramları anlama düzeylerini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Tarama modelinde olan araştırmanın çalışma grubunu, 8. sınıfta öğrenim gören toplam 120 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, sosyal bilgiler programında yer alan ekonomi ile ilgili 20 kavram tespit edilmiştir. Öğrencilerin belirlenen kavramlara yönelik anlama düzeylerini ve kavram yanılgılarını tespit etmek amacıyla araştırmacılar tarafından hazırlanmış, kısa cevaplı ve açık uçlu 20 sorudan oluşan yarı yapılandırılmış kavram ölçeği kullanılmıştır. Öğrencilerin ilgili kavramlara verdikleri cevaplar “anlama”, “sınırlı anlama”, “yanlış anlama”, “cevap verememe” kategorilerine göre betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırmadan elde edilen verilerin analizi neticesinde öğrencilerin özellikle dağıtım, sermaye, kaynak, yatırım ve kıtlık kavramlarıyla ilgili yanlış anlamalara (kavram yanılgısı) sahip oldukları ve diğer kavramlarla ilgili anlama düzeylerinin genel olarak sınırlı düzeyde olduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 9, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 16 Issue: 2 |