Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Social Change and Alienation Caused by Globalization Through Media and Social Media With Teachers’ Opinions

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 341 - 351, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.938385

Abstract

This research was carried out with the participation of teachers from various levels and branches working in institutions affiliated to the Ministry of National Education (MONE) in order to examine social change and alienation created by the media and social media in line with the opinions of teachers. The fact that teachers are in the position of educating and therefore guiding the society suggests that society has priority in adapting to the globalizing world. From this point of view, the aim of the research is to understand the teachers’ views on the social change and alienation created by globalization through media and social media. Phenomenon science pattern was used in the research. The participant group of the study was determined from the province of Kayseri, and interview form was used. In the analysis of research data, MAXQDA 12 program was used. At the end of the findings, the teachers had general knowledge about the concepts of globalization, media, social media, social change and alienation. While the results of positive social change created by globalization through the media provided cultural interaction, awareness-raising and easy communication, it was achieved that social media provided rapid interaction and communication, easy and fast communication of social responsibility projects, creating freedom of expression.

References

  • Aziz, A. (2012). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Aslan, K. (2004). Küreselleşmenin Eğitim Boyutu. Ege Eğitim Dergisi, (5), 1-5.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 61-82.
  • Baytar, O. (2011). Küreselleşme Dinamiklerinin Medya Sektörüne Etkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 45- 66.
  • Briggs, A. ve Burge, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi. (Çev.) İbrahim Ş., İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 55-66.
  • Çelik, C. (2005). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Etkileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü.
  • Demir, V. (2006). Medya Etiği. 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım.
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (Çev.) Osman A., İstanbul: Alfa Basım.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. H. (2012). Küreselleşmenin Eğitim Programları Üzerindeki Etkisine İlişkin Akademisyen Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17), 397-413.
  • Güngör, N. (2013). İletişim- Kuramlar ve Yaklaşımlar. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gürbüz, Z. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küreselleşmeye Yönelik Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mora, N. (2011). Medya Çalışmaları, Medya Pedagojisi ve Kültürel İletişim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öz Kılınç, M. (2009). Küreselleşme Sürecinin Eğitim Üzerine Etkileri ve Öğretmen Kimliği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkan, T. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Küresel Eğitime Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özmen, S. (2010). Kültürler Arası İletişim ve Sosyal Medya. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Pekiyi, A. (2011). Okul Yöneticilerinin Küreselleşmeyi Algılamalarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Robertson, R. (1999). Küreselleşme Toplum Kuramı ve Küresel Kültür. (çev.) Ümit H. Y., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. (2014). Medyanın Doğal Afetlerdeki İşlevi. Kastamonu Üniversitesi İletişim Fakültesi İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 53-64.
  • Şentürk, Ü. (2008). Enformasyon Toplumunda Eğitimin Yeri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 487–506.
  • Tatlıdil, E. ve Esgin Günder, E. (2013). Küreselleşen Değerlerin Eğitim Kurumları Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11 (26), 259-277.
  • Topçu, F. (2017). Kültürel Küreselleşme ve Televizyon. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Uzun, R. (2013). Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar. E. Yüksel (Ed.), İletişim Kuramları içinde (107-126). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yetim, N. (2002). Küresel Üretim Yapılanmasına Kültürel Yanıtlar: Ulusal- Yerel?. Doğu Batı Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor? I: Küreselleşme Sayısı, 5 (18), 129.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirkıran, M. (2013). Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. 4. Baskı, Bursa: Dora Yayınları.

Küreselleşmenin Medya ve Sosyal Medya Üzerinden Yarattığı Toplumsal Değişme ve Yabancılaşmanın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi

Year 2022, Volume: 24 Issue: 2, 341 - 351, 01.08.2022
https://doi.org/10.17556/erziefd.938385

Abstract

Bu araştırma, küreselleşmenin medya ve sosyal medya üzerinden yarattığı toplumsal değişme ve yabancılaşmanın öğretmenler görüşleri doğrultusunda incelenmesi için MEB’e bağlı kurumlarda çalışmakta olan çeşitli kademe ve branşlardaki öğretmenlerin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin, toplumu eğiten ve dolayısıyla yönlendiren konumda olması, küreselleşen dünyaya uyum konusunda da toplumun ön ayağı olduğunu düşündürmektedir. Buradan hareketle araştırmanın amacı, öğretmenlerin, küreselleşmenin medya ve sosyal medya üzerinden yarattığı toplumsal değişme ve yabancılaşma hakkındaki görüşlerini anlamaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcı grubu Kayseri ilinden belirlenmiş ve verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde MAXQDA 12 programından yararlanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmenlerin küreselleşme, medya, sosyal medya, toplumsal değişim ve yabancılaşma kavramları ile ilgili genel bilgilere sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Küreselleşmenin medya üzerinden yarattığı olumlu toplumsal değişmenin, kültürel etkileşimi, bilinç kazanmayı, kolay iletişimi sağladığı sonuçlarına ulaşılırken, sosyal medyanın ise hızlı etkileşim ve iletişimi sağladığı, sosyal sorumluluk projelerinin kolay ve hızlı iletilmesi, ifade özgürlüğü yaratması gibi olumlu sonuçlarına ulaşılmıştır.

References

  • Aziz, A. (2012). İletişime Giriş. İstanbul: Hiperlink Yayınları.
  • Aslan, K. (2004). Küreselleşmenin Eğitim Boyutu. Ege Eğitim Dergisi, (5), 1-5.
  • Balay, R. (2004). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 61-82.
  • Baytar, O. (2011). Küreselleşme Dinamiklerinin Medya Sektörüne Etkisi. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi. 1(1), 45- 66.
  • Briggs, A. ve Burge, P. (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi. (Çev.) İbrahim Ş., İstanbul: İzdüşüm Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz Ş. ve Demirel F. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çalık, T. ve Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, Bilgi Toplumu ve Eğitim, Kastamonu Eğitim Dergisi, 13 (1), 55-66.
  • Çelik, C. (2005). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Etkileri. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü.
  • Demir, V. (2006). Medya Etiği. 1. Baskı, İstanbul: Beta Basım.
  • Giddens, A. (2000). Elimizden Kaçıp Giden Dünya. (Çev.) Osman A., İstanbul: Alfa Basım.
  • Gömleksiz, M. N. ve Kılınç, H. H. (2012). Küreselleşmenin Eğitim Programları Üzerindeki Etkisine İlişkin Akademisyen Görüşleri: Nitel Bir Çalışma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (17), 397-413.
  • Güngör, N. (2013). İletişim- Kuramlar ve Yaklaşımlar. 2. Baskı. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Gürbüz, Z. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Küreselleşmeye Yönelik Görüşleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Mora, N. (2011). Medya Çalışmaları, Medya Pedagojisi ve Kültürel İletişim, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Öz Kılınç, M. (2009). Küreselleşme Sürecinin Eğitim Üzerine Etkileri ve Öğretmen Kimliği. (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Ege Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • Özkan, T. (2006). İlköğretim Öğretmenlerinin Küresel Eğitime Yönelik Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Çukurova Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Özmen, S. (2010). Kültürler Arası İletişim ve Sosyal Medya. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi.
  • Pekiyi, A. (2011). Okul Yöneticilerinin Küreselleşmeyi Algılamalarının İncelenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi/ Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Robertson, R. (1999). Küreselleşme Toplum Kuramı ve Küresel Kültür. (çev.) Ümit H. Y., Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Soydan, E. ve Alpaslan, N. (2014). Medyanın Doğal Afetlerdeki İşlevi. Kastamonu Üniversitesi İletişim Fakültesi İstanbul Sosyal Bilimler Dergisi, (7), 53-64.
  • Şentürk, Ü. (2008). Enformasyon Toplumunda Eğitimin Yeri, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (3), 487–506.
  • Tatlıdil, E. ve Esgin Günder, E. (2013). Küreselleşen Değerlerin Eğitim Kurumları Üzerine Etkisi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11 (26), 259-277.
  • Topçu, F. (2017). Kültürel Küreselleşme ve Televizyon. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Cumhuriyet Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Uzun, R. (2013). Teknoloji Merkezli Yaklaşımlar. E. Yüksel (Ed.), İletişim Kuramları içinde (107-126). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Yetim, N. (2002). Küresel Üretim Yapılanmasına Kültürel Yanıtlar: Ulusal- Yerel?. Doğu Batı Dergisi, Dünya Neyi Tartışıyor? I: Küreselleşme Sayısı, 5 (18), 129.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zencirkıran, M. (2013). Dünden Bugüne Türkiye’nin Toplumsal Yapısı. 4. Baskı, Bursa: Dora Yayınları.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section In This Issue
Authors

Emrah Uyar 0000-0002-5792-5835

Ali Meydan 0000-0002-1278-096X

Ülkü Uyar 0000-0001-8018-0782

Early Pub Date June 20, 2022
Publication Date August 1, 2022
Acceptance Date February 19, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 24 Issue: 2

Cite

APA Uyar, E., Meydan, A., & Uyar, Ü. (2022). Küreselleşmenin Medya ve Sosyal Medya Üzerinden Yarattığı Toplumsal Değişme ve Yabancılaşmanın Öğretmen Görüşleri ile İncelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 341-351. https://doi.org/10.17556/erziefd.938385