Career choice is a decision that is made in high-school years by individuals, and it shapes the lives of individuals in numerous fields. Individuals sometimes have anxiety and become undecided in the process of choosing a career. These reactions to ambiguity are the subject of various research. 'The career consciousness of the high-school student's prediction of career anxieties and the role of career indecision' is intended to examine in this research. Research data were collected from 831 high-school students studying in the western Black Sea city in the 2021-2022 academic year. In this research, the "Career Anxiety Scale," "Multidimensional 21st Century Skills Scale", "Career Decision Inventory," and "Personal Information Form" was used in the data collection. Research findings were analyzed by the method of hierarchical regression. Career indecision has a positive and meaningful predictive power on career anxiety (β= .70, p<0.01), and the explained variance is 50% examined (R2 =0. 50). It has been reached that the variable of career consciousness, which was added to the model in the second step, has not a predictive power at a significant level on career anxiety.
Meslek seçimi, bireylerin yaşamını birçok alanda şekillendiren ve büyük oranda lise yıllarında verilen bir karardır. Meslek kararı verme sürecinde bireyler kimi zaman kararsızlık ve kaygı yaşarlar. Belirsizliğe verilen bu tepkiler çeşitli araştırmalara da konu olmaktadır. Bu araştırmada ‘Lise öğrencilerinin kariyer kaygılarını yordamada kariyer bilinci ve mesleki kararsızlığın rolü’nün incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Batı Karadeniz bölgesindeki bir ilde öğrenim gören 831 lise öğrencisi oluşturmuştur. Veriler ‘Kariyer Kaygısı Ölçeği (KKÖ)’, ‘Çok Boyutlu 21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği’, ‘Mesleki Karar Envanteri (MKE)’ ile ‘Kişisel Bilgi Formu’ kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca analizde hiyerarşik regresyon analizi kullanılmıştır. Kariyer kaygısı üzerinde mesleki kararsızlığın anlamlı ve pozitif yönde yordayıcı gücü olduğu (β= .70, p<0.01) ve açıklanan varyansın %50 olduğu görülmüştür (R2 =0. 50). Modele ikinci aşamada eklenen kariyer bilinci değişkeninin ise kariyer kaygısı üzerinde anlamlı düzeyde yordayıcı gücü olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
meslek seçimi kariyer kaygısı kariyer bilinci mesleki kararsızlık okul psikolojik danışmanı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Online First |
Authors | |
Early Pub Date | September 15, 2024 |
Publication Date | September 30, 2024 |
Acceptance Date | July 2, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 26 Issue: 3 |