Okul öncesi eğitimde gerçekleşen öğrenme yaşantıları çocukların bilişsel, sosyal ve kişisel gelişimlerinin temelini oluşturmaktadır. Öğrenme süreçlerinin etkili bir şekilde gerçekleşmesinde ön plana çıkan öğrenme bağlılığı okul öncesi dönemde çocukların materyallere ve öğrenme çevresi ile olan etkileşimi olarak ele alınmakta çocukların gelişiminde önemli bir rol oynamaktadır. Bu kapsamda bu araştırmanın amacı okul öncesi dönemde öğrenme bağlılığını ölçmek üzere “Okul Öncesi Öğrenme Bağlılığı Gözlem Aracı”nı geliştirmektir. Gözlem aracının kapsam geçerliği için okul öncesi eğitim ve ölçme değerlendirme alanında bilimsel çalışmalar gerçekleştiren dokuz uzmanın görüşü alınmıştır. Güvenirlik çalışmaları, Ankara ili Yenimahalle ilçesine bağlı bir anaokuluna devam eden 60 ay ver üzeri çocuklardan oluşan iki sınıfta, on iki çocuk, iki gözlemci aracılığıyla gerçekleştirilmiştir. Elde edilen verilerin analizleri sonucunda gözlem aracının kapsam geçerlilik indeks (KGİ) değeri 0,82 olarak bulunmuştur. Bu değer, gözlem aracının kapsam geçerliliğinin istatistiksel olarak anlamlı olduğunu göstermiştir. İki farklı puanlayıcının uyum yüzdesini belirlemek için Cohen kappa istatistiği, puanlayıcı verilerinin ilişki katsayısını hesaplamak içinse Kendall’s Tau b korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Cohen Kappa istatistik değeri 0,625 ile 0,887 arasında hesaplanmış ve bu değerler önemli ve çok önemli uyumu göstermiştir. Kendall’s Tau b değerleri ise 0,618 ile 0,908 olarak hesaplanmıştır. Bu değerler puanlayıcılar arası pozitif ve anlamlı ilişkiyi işaret etmektedir. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda geliştirilen gözlem aracının eğitim araştırmalarında ve uygulamalarında çocukların öğrenme bağlılığının değerlendirmesinde etkili bir araç olarak kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.
The learning experiences offered to children in preschool education form the basis of children's cognitive, social and personal development. Engagement, which comes to the forefront in the effective execution of learning processes, is considered as children's interaction with materials and the learning environment in the preschool period and plays an important role in children's development. In this context, the aim of this research is to develop the "Preschool Learning Engagement Observation Tool" to measure engagement in the preschool period. For the scope validity of the observation tool, 9 experts who carry out scientific studies in the field of preschool education and measurement and evaluation were included in the study. For reliability analyses, 12 children in 2 classes consisting of children aged 60 months and over attending a kindergarten in Yenimahalle district of Ankara province were observed by 2 observers. As a result of the analyses obtained, the scope validity index value of the observation tool was found to be 0.82. Cohen kappa statistic was calculated to determine the agreement percentage of two different raters, and Kendall's Tau b correlation coefficient was calculated to calculate the relationship coefficient of rater data. Cohen Kappa statistic value was calculated between 0.625 and 0.88. Kendall's Tau b values were calculated as 0.618 and 0.908. These values are marked as positive and consistent between raters. In line with the results obtained, it was concluded that the observation tool developed can be used as an effective tool in the evaluation of children's learning engagement in educational research and applications.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Classroom Measurement Practices, Early Childhood Education |
Journal Section | In This Issue |
Authors | |
Early Pub Date | March 28, 2025 |
Publication Date | March 31, 2025 |
Submission Date | December 8, 2024 |
Acceptance Date | March 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 27 Issue: 1 |