19. yüzyıl ütopyacılarının hayatı dönüştürme gayesiyle başlattıkları sosyalist hareketler, hem 1848 Devrimi’nin öncülüğünü yapan hem de modernizm altında yeni bir döneme geçişi sağlayan en önemli dinamiklerdir. Sosyalist düşünceler özellikle, Birinci Dünya Savaşı sonrası Rusya’sında Marksist teoriyle yoğurulacak ve Avangard Rus sanatçıların Avrupa’daki Dada ve Sürrealizm üzerindeki etkisi gözle görülür bir hal alacaktır. Bu şekilde, tarihsel avangardların hayat ve sanatı bütünleştirme çabaları, savaş sonrası dönemde daha örgütlü bir şekilde Sitüasyonist Enternasyonal tarafından sürdürülecek ve 1968 Mayıs Devrimi’yle nihai sonuna kavuşacaktır.
Bu çalışmada, avangard sanat üzerine yapılan çalışmalardaki kuramsal incelemeler değerlendirilerek gerçek bir avangard tanımı yapılmaya çalışılmış ve tarihte önemli kavşaklar yaratan avangard ve neoavangard düşüncelerin kavramsal çerçevesi tartışılmıştır. Sitüasyonist Enternasyonal’in barikatlar şehri Paris’teki eylem ve faaliyetlerinin, sanat terminolojisine kazandırdıkları kavram ve terimlerin postmodern eleştirilere nasıl kaynaklık ettiği açıklanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Arts and Cultural Policy |
Journal Section | Araştırma |
Authors | |
Early Pub Date | January 8, 2024 |
Publication Date | December 31, 2023 |
Submission Date | November 29, 2022 |
Acceptance Date | December 31, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 16 Issue: 2 |