BibTex RIS Cite

EKONOMİK KRİZLERİN TURİZM SEKTÖRÜNE OLAN ETKİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Year 2016, , 0 - 0, 15.10.2016
https://doi.org/10.17755/esosder.263237

Abstract

Ekonomik konjonktürdeki olumsuzluklara karşı oldukça duyarlı olan sektörlerden bir tanesi de turizmdir. Lüks, konfor, boş zamanı değerlendirme ve kültür gibi zorunlu olmayan ihtiyaçların karşılandığı turizm sektöründe ekonomik kriz dönemleri, lüks tüketimden uzak durma şeklinde ortaya çıkan sosyolojik eğilim nedeniyle, seyahati vazgeçilebilir bir ihtiyaç haline dönüştürebilmektedir. Bu çalışmada içerik analizi yöntemi ve doküman incelemesi kapsamında,1990 yılı sonrası Türkiye’de ortaya çıkan ulusal ve küresel düzeydeki ekonomik krizlerin turizm sektörüne olan etkilerinin ortaya konulması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda ekonomik krizler (1994 Ekonomik Krizi, Kasım 2000 Ekonomik Krizi, Şubat 2001 Krizi, 2008 Ekonomik Krizi) sonrasında gelir, turist, tesis, oda ve yatak sayısının Türkiye turizmi üzerindeki olumlu ve olumsuz etkileri değerlendirilmektedir. Çalışmanın gelecekte Türkiye’de ortaya çıkabilecek olası ekonomik krizlerde turizm sektörü için bir yol gösterici olması beklenmektedir.

Anahtar Kelimeler: Ekonomik kriz, turizm sektörü, içerik analizi, Türkiye.

References

  • Acar, M. (2009). Küresel Finansal Kriz ve Türkiye’ye Etkileri. Çerçeve Dergisi, (4), 18-25.
  • Eren, A. ve Süslü, B. (2001). Finansal Kriz Teorileri Işığında Türkiye’de Yaşanan Krizlerin Genel Bir Değerlendirmesi. Yeni Türkiye Dergisi, (41), 662-674.
  • Esen, Ş. ve Uyar, H. (2011). Küresel Krizin Yerel Ekonomilere Etkileri: Bartın ve Karabük İli Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 15(46), 357-370.
  • Eugenıo-Martin, J. L. & Campos-Soria, J. A. (2014). Economic Crisis and Tourism Expenditure Cutback Decision. Annals of Tourism Research, (44), 53-73.
  • Harris, H. (2001). Content Analysis of Secondary Data: A Study of Courage in Managerial Decision Making. Journal of Business Ethics, 34(3), 191-208.
  • Kalpaklıoğlu, N. Ü. (2010). Krizlere En Hassas Sektör Turizmde Etkin Kriz Yönetimi. Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(44), 139-155.
  • Kibritçioğlu, A. (2001). Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Hükümetler 1969-2001. Yeni Türkiye Dergisi Ekonomik Kriz Özel Sayısı, (27), 174-182.
  • Kotler, Philip (2005). A’dan Z’ye Pazarlama. İngilizceden Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Köroğlu, A. (2004). Turizmde Kriz Yönetimi (Otel İşletmelerinde ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Marcouiller, D. W., Kim, K. K. & Deller, S.C. (2004). Natural Amenities, Tourism and Income Distribution, Annals of Tourism Research, 31(4), 1031-1050.
  • Marin, D. (1992). Is the Export-Led Hypothesis Valid for Industrial Countries? Review of Economics and Statistics. (74), 678-688.
  • Okumuş, F. (2001). 2001 Yılı Başında Ortaya Çıkan Ekonomik Krizin Bodrum’daki Konaklama İşletmeleri Üzerine Etkileri, 2. Ulusal Türkiye Turizmi Sempozyumu, Türkiye Turizmini Araştırma Enstitüsü (6-7 Aralık). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Okumuş, F ve Çiçek, E. (2002). 2001 Yılı Başında Ortaya Çıkan Ekonomik Krizin Bodrum’daki Konaklama İşletmeleri Üzerine Uzun Vadeli Etkileri ve Otelcilerin Krizden Öğrenceleri Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Ülkeleri Turizm Kongresi (17-21 Nisan 2002). Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Olalı, H. ve Timur, A. (1988). Turizm Ekonomisi, İzmir: Ofis Ticaret Matbaacılık Şti.
  • Önal, Y. B. ve Berikol, B. Z. (2004). Finansal Krizler ve Konaklama İşletmeleri Üzerine Etkilerinin Araştırılması. Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(1), 47-61.
  • Sınclair, M. (1997). The Economics of Tourism. London, UK: Routledge.
  • Tulay, B. ve Erdönmez, P. A. (1999). Küresel Krizlere Yeni Yaklaşımlar. TBB Araştırma Raporu, <http://www.econturk.org/Turkiye.htm> (Erişim tarihi: 29.12.2008).
  • TUİK (2012). İstatistik Göstergeler 1923-2011. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası.
  • UNWTO (2010). World Tourism Barometer, 8(1), January 2010.
  • Ünlüönen, K. ve Kılıçlar, A. (2004). Ekonomik Yansımalarıyla Türk Turizminin Seksen Yılı. Gazi Üniversitesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2004/1), 131-156.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2007). Turizm Ekonomisi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
Year 2016, , 0 - 0, 15.10.2016
https://doi.org/10.17755/esosder.263237

Abstract

References

  • Acar, M. (2009). Küresel Finansal Kriz ve Türkiye’ye Etkileri. Çerçeve Dergisi, (4), 18-25.
  • Eren, A. ve Süslü, B. (2001). Finansal Kriz Teorileri Işığında Türkiye’de Yaşanan Krizlerin Genel Bir Değerlendirmesi. Yeni Türkiye Dergisi, (41), 662-674.
  • Esen, Ş. ve Uyar, H. (2011). Küresel Krizin Yerel Ekonomilere Etkileri: Bartın ve Karabük İli Otel İşletmeleri Üzerine Bir Araştırma. EKEV Akademi Dergisi, 15(46), 357-370.
  • Eugenıo-Martin, J. L. & Campos-Soria, J. A. (2014). Economic Crisis and Tourism Expenditure Cutback Decision. Annals of Tourism Research, (44), 53-73.
  • Harris, H. (2001). Content Analysis of Secondary Data: A Study of Courage in Managerial Decision Making. Journal of Business Ethics, 34(3), 191-208.
  • Kalpaklıoğlu, N. Ü. (2010). Krizlere En Hassas Sektör Turizmde Etkin Kriz Yönetimi. Akademik Araştırmalar Dergisi, 12(44), 139-155.
  • Kibritçioğlu, A. (2001). Türkiye’de Ekonomik Krizler ve Hükümetler 1969-2001. Yeni Türkiye Dergisi Ekonomik Kriz Özel Sayısı, (27), 174-182.
  • Kotler, Philip (2005). A’dan Z’ye Pazarlama. İngilizceden Çeviren: Aslı Kalem Bakkal. İstanbul: Mediacat Kitapları.
  • Köroğlu, A. (2004). Turizmde Kriz Yönetimi (Otel İşletmelerinde ve Seyahat Acentalarında Bir Uygulama). Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Balıkesir.
  • Marcouiller, D. W., Kim, K. K. & Deller, S.C. (2004). Natural Amenities, Tourism and Income Distribution, Annals of Tourism Research, 31(4), 1031-1050.
  • Marin, D. (1992). Is the Export-Led Hypothesis Valid for Industrial Countries? Review of Economics and Statistics. (74), 678-688.
  • Okumuş, F. (2001). 2001 Yılı Başında Ortaya Çıkan Ekonomik Krizin Bodrum’daki Konaklama İşletmeleri Üzerine Etkileri, 2. Ulusal Türkiye Turizmi Sempozyumu, Türkiye Turizmini Araştırma Enstitüsü (6-7 Aralık). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Okumuş, F ve Çiçek, E. (2002). 2001 Yılı Başında Ortaya Çıkan Ekonomik Krizin Bodrum’daki Konaklama İşletmeleri Üzerine Uzun Vadeli Etkileri ve Otelcilerin Krizden Öğrenceleri Üzerine Bir Araştırma. Akdeniz Ülkeleri Turizm Kongresi (17-21 Nisan 2002). Antalya: Akdeniz Üniversitesi.
  • Olalı, H. ve Timur, A. (1988). Turizm Ekonomisi, İzmir: Ofis Ticaret Matbaacılık Şti.
  • Önal, Y. B. ve Berikol, B. Z. (2004). Finansal Krizler ve Konaklama İşletmeleri Üzerine Etkilerinin Araştırılması. Anatolia:Turizm Araştırmaları Dergisi, 15(1), 47-61.
  • Sınclair, M. (1997). The Economics of Tourism. London, UK: Routledge.
  • Tulay, B. ve Erdönmez, P. A. (1999). Küresel Krizlere Yeni Yaklaşımlar. TBB Araştırma Raporu, <http://www.econturk.org/Turkiye.htm> (Erişim tarihi: 29.12.2008).
  • TUİK (2012). İstatistik Göstergeler 1923-2011. Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası.
  • UNWTO (2010). World Tourism Barometer, 8(1), January 2010.
  • Ünlüönen, K. ve Kılıçlar, A. (2004). Ekonomik Yansımalarıyla Türk Turizminin Seksen Yılı. Gazi Üniversitesi, Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2004/1), 131-156.
  • Ünlüönen, K., Tayfun, A. ve Kılıçlar, A. (2007). Turizm Ekonomisi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
There are 21 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Nurettin Ayaz

Publication Date October 15, 2016
Submission Date May 13, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Ayaz, N. (2016). EKONOMİK KRİZLERİN TURİZM SEKTÖRÜNE OLAN ETKİLERİ ÜZERİNE BİR İNCELEME. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59). https://doi.org/10.17755/esosder.263237

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.