Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2018, , 90 - 102, 11.01.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.305549

Abstract

Bu çalışmanın amacı, okul öncesi
öğretmenlerinin farklılıklara saygı eğitiminin çocuk üzerindeki etkileri, okul
öncesi eğitim programında farklılıklara saygı eğitiminin yeri, öğretmenlerin
sahip olması gereken nitelikler, kullandıkları yöntem ve teknikler, aile
katılımı çalışmaları ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki  görüşlerini incelemektir. Nitel desende
yürütülen çalışmada, 13 okul öncesi öğretmeniyle yarı-yapılandırılmış
görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler içerik analizi
ve betimsel analiz yöntemleriiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonucunda okul
öncesi öğretmenleri farklılıklara saygı kapsamında çocuklara en fazla empati
becerisi kazandırmayı amaçladıkları, okul öncesi eğitim programında
farklılıklara saygı eğitimi kapsamında uygulamalar ve kazanım-gösterge
örneklerine daha fazla yer verilmesi gerektiği, en çok drama ve oyun yöntemini
kullandıklarını ve  eğitim sürecinde
çocuklara iyi model olmalarının gerektiği, aile katılım çalışmalarının önemli
olduğu ve değerlendirme sürecinde eksiklikler olduğu  yönünde görüş bildirmişlerdir. Çalışmanın
sonuçları ilgili literatür ve bazı çalışmalar eşliğinde tartışılmış ve
ilerideki çalışmalara ışık tutması amacıyla çeşitli önerilerde bulunulmuştur.



 

References

  • Arslan, Ü. (2007). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. İçinde G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (s.205-230). Ankara: Anı Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. Buckingham, UK: Open University Press. Berk, L. E. (2006). Child development. US: Pearson Education. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel,F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Ankara: Pegem A Derman-Sparks, L. (2010). Anti-bias curriculum: tools for empowering young children. (2th Ed).Washington D.C.: National Association For The Education of Young Children. Divrengi, M. ve Aktan, E. (2010). Farkındayım Farklılıklara Saygılıyım. (1. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap. Ekmişoğlu, M. (2007). Erken çocukluk döneminde farklılıklara saygı eğitimi kavramı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve farklılıklara saygı ölçeği’nin geçerlik güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Onsekiz Mart Sosyal Bilimler Enstitüsü. Grasel, C. & Parchmann, I. (2004). Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern Zeitschrift für Lernforschung. Unterrichtswissenschaft, 32 (3), 196-214. Güven, E. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılıklara saygı düzeyleri ile özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı Kitabı. Ankara: Ankara Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343. Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa. Stake, R. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 433-466). Thousand Oaks, CA: Sage. Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Yurdugül, H. (Eylül, 2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 30 Eylül 2005, Denizli: Pamukkale Üniversitesi. Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde nitelik. İçinde Oktay, A. (Ed) Okul öncesi eğitimde güncel konular (s. 25-45). İstanbul: Morpa.
Year 2018, , 90 - 102, 11.01.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.305549

Abstract

References

  • Arslan, Ü. (2007). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. İçinde G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş (s.205-230). Ankara: Anı Bassey, M. (1999). Case study research in educational settings. Buckingham, UK: Open University Press. Berk, L. E. (2006). Child development. US: Pearson Education. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel,F. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Pegem Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (2. Baskı). Ankara: Pegem A Derman-Sparks, L. (2010). Anti-bias curriculum: tools for empowering young children. (2th Ed).Washington D.C.: National Association For The Education of Young Children. Divrengi, M. ve Aktan, E. (2010). Farkındayım Farklılıklara Saygılıyım. (1. Baskı). Ankara: Eğiten Kitap. Ekmişoğlu, M. (2007). Erken çocukluk döneminde farklılıklara saygı eğitimi kavramı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi ve farklılıklara saygı ölçeği’nin geçerlik güvenirlik çalışması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çanakkale: Onsekiz Mart Sosyal Bilimler Enstitüsü. Grasel, C. & Parchmann, I. (2004). Implementationsforschung - oder: der steinige Weg, Unterricht zu verändern Zeitschrift für Lernforschung. Unterrichtswissenschaft, 32 (3), 196-214. Güven, E. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının farklılıklara saygı düzeyleri ile özerklik düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. MEB. (2013). Okul Öncesi Eğitimi Genel Müdürlüğü Okul Öncesi Eğitim Programı Kitabı. Ankara: Ankara Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. Miles, MB. & Huberman, AM. (1994). Qualitative Data Analysis (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications. Özdemir, M. (2010). Nitel veri analizi: Sosyal bilimlerde yöntembilim sorunsalı üzerine bir çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 323‐ 343. Sevinç, M. (2004). Erken Çocukluk Gelişimi ve Eğitiminde Oyun. İstanbul: Morpa. Stake, R. (2005). Qualitative case studies. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The Sage handbook of qualitative research (pp. 433-466). Thousand Oaks, CA: Sage. Üner, E. (2011). Okul öncesi eğitim programındaki 36-72 aylık çocuklara farklılıklara saygı eğitimi kazandırmanın öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (2. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık Yin, R. (1994). Case study research: Design and methods (2th Ed). Thousand Oaks, CA: Sage Yurdugül, H. (Eylül, 2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 30 Eylül 2005, Denizli: Pamukkale Üniversitesi. Zembat, R. (2005). Okul öncesi eğitimde nitelik. İçinde Oktay, A. (Ed) Okul öncesi eğitimde güncel konular (s. 25-45). İstanbul: Morpa.
There are 1 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Serpil Pekdoğan

Publication Date January 11, 2018
Submission Date April 11, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Pekdoğan, S. (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLERİNİN FARKLILIKLARA SAYGI EĞİTİMİ KONUSUNDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 90-102. https://doi.org/10.17755/esosder.305549

   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.