Research Article
BibTex RIS Cite

EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB SATISFACTION LEVELS AND ORGANIZATIONAL COMMITMENTS OF TOURISM SECTOR EMPLOYEES: A RESEARCH IN THE SOUTHEASTERN ANATOLIA REGION OF TURKEY

Year 2018, , 356 - 365, 11.01.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.343032

Abstract

Bu çalışmada örgütlerde
çalışanların iş tatmini ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişkinin
tespit edilmesi amaçlanmıştır. Modeli test etmek amacıyla demografik
değişkenler dışında 54 soruluk bir anket kullanılmıştır. Bu anketler
Türkiye’nin Güneydoğu bölgesi illerinde dört ve beş yıldızlı otel
işletmelerinde çalışan personele dağıtılmış ve analiz için 492 anket
kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, araştırmanın amacı
doğrultusunda çeşitli istatistik metot ve test teknikleri (frekans dağılımı,
t-testi, Anova ve korelasyon) kullanılarak SPSS 18.0 istatistik paket programı
yardımıyla değerlendirilmiştir. Anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir.
Yapılan analizler sonucunda
iş tatmininin, örgütsel
bağlılık boyutları ile arasındaki ilişkiler incelenmiş, duygusal ve normatif
bağlılığın çalışan tatminiyle pozitif doğrusal, devam bağlılığı ile negatif
doğrusal bir ilişkisinin olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca çalışanların iş tatmin düzeylerinin demografik değişkenler
açısından farklılaştığı tespit edilmiştir.

References

  • Bayrak Kök, S. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılığın İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 20 Nisan 2006, 20, (1), s. 291-318.
  • Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdüleme ve İş Doyumu, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dağdeviren Gözen, E. (2007) İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık Sigorta Şirketleri Üzerine Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Greenberg, J. and Baron, R. A. (1995). Behavior in Organizations: Understanding and Managing the Human Side of Work. Fifth Edition. New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Hoş, C. and Oksay, A. (2015). Hemşirelerde Örgütsel Bağlılık İle İş Tatmini İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2015, C.20, S.4, s.1-24.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resources Management Review, Vol.1, pp. 61-89.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application, Sage, Tousand Ouks, Ca.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. and Smith, C. (1993). Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-component Conceptualization, Journal of Applied Psychology, Vol. 78, pp. 538-551.
  • O’Reilly, C. A. and Chatman, J., (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behaviour, Journal of Applied Psychology, No 71.
  • Örücü, E., Kılıç, R., Şimşir, S. (2010). Organizasyonlarda İş Tatmini Uygulamaları ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Y.2010, S.13, s.1-14.
  • Spector, P. E. (1985). Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of Community Psychology, 13(6), 693-713.
  • Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction: Application, Assessment, Cause and Consequences. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Wasti, A. (2000). “Örgütsel Bağlılığı Belirleyen Evrensel ve Kültürel Etmenler: Türk Kültürüne Bir Bakıs, Türkiye’de Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları”, (Eds.)
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the Turkish version of the job satisfaction survey (JSS), World Applied Sciences Journal, 6 (8), 1066-1072.
  • Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2), 2014, 170-178.

EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB SATISFACTION LEVELS AND ORGANIZATIONAL COMMITMENTS OF TOURISM SECTOR EMPLOYEES: A RESEARCH IN THE SOUTHEASTERN ANATOLIA REGION OF TURKEY

Year 2018, , 356 - 365, 11.01.2018
https://doi.org/10.17755/esosder.343032

Abstract

In
this study, it was aimed to determine the relationship between job satisfaction
and organizational commitment perceptions of employees in organizations. A
questionnaire with 54 questions was used apart from demographic variables to
test the model. These questionnaires were distributed to employees working in
four and five-star hotel businesses in the provinces in the Southeastern
Anatolia region of Turkey, and 492 questionnaires were used for the analysis.
The data obtained in the research were evaluated with the help of SPSS 18.0 statistical
package program using various statistical methods and test techniques
(frequency distribution, t-test, Anova and correlation) in accordance with the
purpose of the research. The significance level was accepted as 0.05. As a
result of the analyses performed, the relationships between job satisfaction
and the dimensions of organizational commitment were examined, and it was
determined that affective commitment and normative commitment had a positive
linear relationship with employee satisfaction and a negative linear
relationship with continuance commitment
. In addition, it was also determined that job satisfaction levels of
employees differed in terms of demographic variables.

References

  • Bayrak Kök, S. (2006). İş Tatmini ve Örgütsel Bağlılığın İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 20 Nisan 2006, 20, (1), s. 291-318.
  • Çetinkanat, C. (2000). Örgütlerde Güdüleme ve İş Doyumu, Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Dağdeviren Gözen, E. (2007) İş Tatmini Ve Örgütsel Bağlılık Sigorta Şirketleri Üzerine Bir Uygulama, Atılım Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Greenberg, J. and Baron, R. A. (1995). Behavior in Organizations: Understanding and Managing the Human Side of Work. Fifth Edition. New Jersey: Prentice-Hall International Inc.
  • Güçlü, H. (2006). Turizm Sektöründe Durumsal Faktörlerin Örgütsel Bağlılık Üzerindeki Etkisi, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • Hoş, C. and Oksay, A. (2015). Hemşirelerde Örgütsel Bağlılık İle İş Tatmini İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Y.2015, C.20, S.4, s.1-24.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1991). A Three Component Conceptualization of Organizational Commitment, Human Resources Management Review, Vol.1, pp. 61-89.
  • Meyer, J. P. and Allen, N. J. (1997). Commitment in the Workplace: Theory, Research and Application, Sage, Tousand Ouks, Ca.
  • Meyer, J. P., Allen, N. J. and Smith, C. (1993). Commitment to Organizations and Occupations: Extension and Test of a Three-component Conceptualization, Journal of Applied Psychology, Vol. 78, pp. 538-551.
  • O’Reilly, C. A. and Chatman, J., (1986). Organizational Commitment and Psychological Attachment: The Effects of Compliance, Identification and Internalization on Prosocial Behaviour, Journal of Applied Psychology, No 71.
  • Örücü, E., Kılıç, R., Şimşir, S. (2010). Organizasyonlarda İş Tatmini Uygulamaları ve Örgütsel Bağlılığa Etkisi Üzerine Bir Araştırma, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Y.2010, S.13, s.1-14.
  • Spector, P. E. (1985). Measurement of Human Service Staff Satisfaction: Development of the Job Satisfaction Survey. American Journal of Community Psychology, 13(6), 693-713.
  • Spector, P. E. (1997). Job Satisfaction: Application, Assessment, Cause and Consequences. Thousand Oaks: Sage Publications.
  • Wasti, A. (2000). “Örgütsel Bağlılığı Belirleyen Evrensel ve Kültürel Etmenler: Türk Kültürüne Bir Bakıs, Türkiye’de Yönetim, Liderlik ve İnsan Kaynakları Uygulamaları”, (Eds.)
  • Yelboğa, A. (2009). Validity and reliability of the Turkish version of the job satisfaction survey (JSS), World Applied Sciences Journal, 6 (8), 1066-1072.
  • Yenihan, B. (2014). Örgütsel Bağlılık ve İş Tatmini Arasındaki İlişki, Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4 (2), 2014, 170-178.
There are 16 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Cenk Aksoy

Halil İbrahim Şengün

Yunus Yılmaz

Publication Date January 11, 2018
Submission Date October 12, 2017
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Aksoy, C., Şengün, H. İ., & Yılmaz, Y. (2018). EXAMINATION OF THE RELATIONSHIP BETWEEN JOB SATISFACTION LEVELS AND ORGANIZATIONAL COMMITMENTS OF TOURISM SECTOR EMPLOYEES: A RESEARCH IN THE SOUTHEASTERN ANATOLIA REGION OF TURKEY. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(65), 356-365. https://doi.org/10.17755/esosder.343032

Cited By









   21765     

Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

ESBD Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (Electronic Journal of Social Sciences), Türk Patent ve Marka Kurumu tarafından tescil edilmiştir. Marka No:2011/119849.