Bu çalışma, 6 Şubat 2023 Kahramanmaraş depremlerinin çocuklar üzerindeki travmatik etkilerini ve sosyal hizmet uzmanlarının rollerini incelemektedir. Deprem sonrası çocuklarda travma sonrası stres, uykusuzluk, suçluluk ve alt ıslatma gibi psikososyal tepkiler sıkça görülmüştür. Çocukların yas sürecini yönetmede güvenli bağların kurulması, grup ve oyun terapileri etkili bulunmuştur. Ayrıca, mahremiyet ihlalleri ve kayıp çocukların izlenmesi gibi etik sorunlar dikkat çekmiştir. Drama ve simülasyon gibi eğitim yöntemleri, çocuklarda afet farkındalığını artırmıştır.
Araştırma, Hatay, Adıyaman ve Kahramanmaraş'ta görev yapan 15 sosyal hizmet uzmanı ile fenomenolojik desen kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmelerle toplanmış, içerik analizi ile yedi ana tema belirlenmiştir. Bulgular, sosyal çevre, aile desteği, yanlış müdahaleler ve profesyonel destek eksikliklerinin çocukların travmaya tepkilerini etkilediğini göstermiştir.
Sosyal hizmet uzmanlarının sahadaki müdahaleleri, çocukların travmatik etkilerle başa çıkmasında kritik bir rol oynamaktadır. Özellikle uzun vadeli destek mekanizmaları ve etik ilkelere bağlılık, çocukların yeniden normal hayata uyum sağlamalarını desteklemiştir. Bu sonuçlar, afet durumlarında sosyal hizmet müdahalelerinin önemini bir kez daha vurgulamaktadır.
This study explores the traumatic effects of the February 6, 2023 Kahramanmaraş earthquakes on children and examines the roles of social workers in addressing these challenges. Post-earthquake, children exhibited common psychosocial reactions such as post-traumatic stress, insomnia, guilt, and bedwetting. Effective strategies for managing children’s grieving processes included building secure attachments, group therapies, and play therapies. However, significant ethical concerns, such as privacy violations and issues in tracking missing children, were identified. Educational tools like drama, simulations, and age-appropriate materials proved effective in raising disaster awareness among children.
The study employed a phenomenological design, involving 15 social workers who served in heavily affected areas, including Hatay, Adıyaman, and Kahramanmaraş. Data were gathered through semi-structured interviews, and content analysis revealed seven main themes. Key findings highlighted the role of factors such as family support, social environment, inappropriate interventions, and lack of professional assistance in shaping children’s responses to trauma.
Social workers’ interventions were crucial in helping children cope with trauma. Long-term support mechanisms, ethical adherence, and efforts to establish secure bonds significantly contributed to children’s reintegration into normal life. These findings underscore the essential role of social work interventions in disaster settings, particularly for vulnerable populations like children.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Psychological Counseling and Guidance (Other) |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | October 19, 2025 |
| Publication Date | October 24, 2025 |
| Submission Date | December 11, 2024 |
| Acceptance Date | September 1, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 24 Issue: 4 |