Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Gösterimler Konusundaki Hatalarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 7 Sayı: 2, 1 - 28, 30.09.2022

Öz

Bu araştırmada yedinci sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimler konusundaki hatalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmada 2019-2020 eğitim öğretim yılında Hatay'da bir devlet okulunda yedinci sınıfta öğrenim gören 6 öğrenci ile çalışılmıştır. Katılımcılar, bir önceki dönem matematik dersi karne notları göz önüne alınarak seçilmiştir. Bu kritere göre matematik ders başarısı düşük, orta ve yüksek olan ikişer öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışma kapsamında ondalık gösterimler konusunun modelleme, karşılaştırma-sıralama, dört işlem ve problem çözme ile ilgili kazanımlarına yönelik toplam 8 soru hazırlanmıştır. Öğrenciler hazırlanan soruları cevaplarken yarı yapılandırılmış görüşme sırasında kaydedilen video kayıtları ve katılımcı gözlem tekniği ile elde edilen araştırmacı notları veri toplama aracı olarak değerlendirilmiştir. Araştırmadaki verilerin analizi ve yorumlanmasında nitel veri analizi yöntemlerinden içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Uygulamalardan elde edilen bulgularda öğrencilerin çeşitli hatalar yaptıkları tespit edilmiştir. Bunlardan başlıcaları; kesirlerde payı ondalık kısım olarak düşünme, ondalık gösterimi kesirle özdeşleştirme, ondalık kısmı kesin paydası olarak düşünme, ondalık virgülün göz ardı edilmesi, tersten düşünme, çok basamaklı sayıların daha büyük olduğunu düşünme, tam kısmı kendi arasında çıkarma ondalık kısmı kendi arasında çıkarma, ondalık gösterimlerde basamak kavramını anlamama, toplama işlemi yerine çıkarma işlemi yapma, virgülü yanlış yere koyma, virgülü ayıraç gibi görme şeklindedir. 

Kaynakça

  • Aktaş, S. (2019). Model oluşturma etkinlikleri ile ondalık gösterim öğretiminin 6. sınıf öğrencilerinin akademik başarılarına ve matematiğe karşı tutumlarına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Alkan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin matematik dersi rasyonel sayılar konusu ile ilgili hata ve kavram yanılgılarının analizi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Altıparmak, K. ve Palabıyık, E. (2019). 1-8. sınıf kesirler, kesirlerle işlemler ve ondalık gösterim alt öğrenme alanlarına ait kazanımların yenilenmiş Bloom Taksonomisi'ne göre incelenmesi. İlköğretim Online, 18(1), 158-173. doi: 10.17051/ilkonline.2019.527183
  • Altun, M. (2002). İlköğretim ikinci kademe (6, 7 ve 8. sınıflarda) matematik öğretimi. Bursa: Alfa.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fa-kültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Altun, M. (2012). Matematik öğretimi (8. baskı). Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Araz, S. G. (2004). İlköğretim 6. sınıfta kesirlerin ondalık gösterimi ünitesinin öğretilmesinde işbirlikli öğrenme yönteminin geleneksel yönteme göre öğrenci başarı-sına etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Argün, Z., Arıkan, A., Bulut, S. ve Halıcıoğlu, S. (2014). Temel matematik kavramlarının künyesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  • Aykaç, S. (2008). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin ondalık sayıların öğreniminde karşı-laştıkları güçlükler ve çözüm önerileri (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Baki, A. (2006). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi (3. baskı). Trabzon: Derya Kitabevi. Baki, A. ve Güç, F. A. (2014). Dokuzuncu sınıf öğrencilerinin devirli ondalık gösterimle ilgili kavram yanılgıları. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 5(2), 176-206.
  • Baykul, Y. (2003). İlköğretimde matematik öğretimi 1-5 sınıflar için. Ankara: Pegem Akademi.
  • Baykul, Y. (2009). Ortaokulda matematik öğretim (5-8. sınıflar). Ankara: Pegem Akademi.
  • Bektaş, M., Kahraman, S. ve Temel, Y. (2018). 6. sınıf ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik ders kitabı. Ankara: MEB.
  • Bingölbali, E. ve Özmantar, M. F. (2009). İlköğretimde karşılaşılan matematiksel zorluklar ve çözüm önerileri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cankoy, O. (1998). Determining and overcoming preservice elementary teachers' misconceptions in interpreting and applying decimals (Unpublished doctoral disser-tation). The Middle East Technical University, Ankara.
  • Cırıtcı, H., Gönen, İ., Araç, D., Özarslan, M., Pekcan, N. ve Şahin, M. (2018). 5. sınıf ortaokul ve imam hatip ortaokulu matematik ders kitabı. Ankara: MEB.
  • Duran, F. (2019). 6. sınıf matematik dersi ondalık sayılar konusunun aktif öğrenme teknikleri ile öğretiminin öğrenci başarısına ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
  • Erdağ, S. (2011). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde kavram karikatürleri ile destek-li matematik öğretiminin, ondalık kesirler konusundaki akademik başarıya ve kalıcılığa etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ersoy, E. ve Bayraktar, G. (2018). İlkokul 4. sınıf matematik dersi "ondalık gösterim" alt öğrenme alanına ilişkin başarı testi geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 240-266.
  • Gür, H. ve Seyhan, G. (2004). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki hataları ve kavram yanılgıları. http://partigoc.blogspot.com/ internet adresinden erişilmiştir.
  • Hammer, D. (1996). More than misconceptions: Multiple perspectives on student knowledge and reasoning, and an appropriate role for education research. American Journal of Physics, 64(10), 1316-1325.
  • Hut, K. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimlerle ilgili sayı duyguları, temsil ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkilerin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Rize.
  • Işık, A., Çiltaş, A. ve Bekdemir, M. (2008). Matematik eğitiminin gerekliliği ve önemi. KKEFD, 17, 174-184.
  • Kabaca, T. (2006). Limit kavramının öğretiminde bilgisayar cebiri sistemlerinin etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Karataş, F. Ö., Köse, S. ve Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 54-69.
  • Karataş, K. (2019). Ondalık gösterimler konusunun ortaokul 5. sınıf öğrencilerinde gerçekçi matematik eğitimiyle öğretiminin başarıya etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, R. (2015). Ortaokul 6. sınıf öğrencilerinin sayıların ondalık gösterimi konusundaki kavram yanılgılarının incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Uşak Üniversitesi, Uşak.
  • Kilpatrick, J. (1992). A history of research in mathematics education. In D. A. Grouws (Eds.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (s. 3-38). Macmillan: New York.
  • Kocaoğlu, T. ve Yenilmez, K. (2010). Beşinci sınıf öğrencilerinin kesir problemlerinde yaptıkları hatalar ve kavram yanılgıları. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 71-85.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2005). İlköğretim 6-8. sınıflar matematik dersi öğretim programı. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2017). Matematik dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. sınıflar). Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Matematik dersi öğretim programı. Ankara: MEB.
  • Mumcu, H. Y. (2015). 6-8. sınıf öğrencilerinin ondalık kesirlerle ilgili sahip oldukları kavram yanılgıları ve nedenleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 294-338. doi: 10. 14582/DUZGEF.520
  • National Council of Teachers of Mathematics (1989). Curriculum and evaluation standards for scholl mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • Nesher, P. (1987). Towards an instructional theory: the role of student' s misconceptions. For the Learning of Mathematics, 7(3), 33-40.
  • Newton, D. P. (2000). Teaching for understanding: What it is and how to do it. London: RoutledgeFalmer.
  • National Research Council (1997). Science teacher reconcidered: A handbook. Washington: National Academy Press.
  • Oğuz, Z. T. (2017). Ondalık kesirlerin Osmanlı muhasebe matematiği eserlerindeki yeri (15-17. yüzyıl). DTCF Dergisi, 57(1), 446-492. doi:10.1501/Dtcfder_0000001523
  • Oğuzkan, A. F. (1974). Eğitim terimleri sözlüğü. Ankara: Türk Dil Kurumu.
  • Olkun, S. ve Uçar, Z. (2007). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi (3. Baskı). Ankara: Maya Akademi Yayıncılık.
  • Özaltun, S., Danacı, D. ve Orbay, K. (2020). Altıncı sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki kavram yanılgılarını belirleme testinin geliştirilmesi ve bir uygulaması. International Journal of Field Education, 6(1), 186-212.
  • Özçelik, D. A. (2010). Eğitim programları ve öğretim. Ankara: Pegem Akademi.
  • Özer, A. (2020). Ortaokul 6. sınıf kesirler konusunun görselleştirme ile öğretiminin akademik başarıya etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Kırıkkale.
  • Özkan, G. (2009). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin matematik dersi kazanımlarını gerekli görme ve bu kazanımların gerçekleşme düzeyi (Kesirler ve ondalık kesirlerin dünyası üniteleri örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dicle Üniversitesi, Diyarbakır.
  • Palabıyık, E. (2016). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusunda Hata ve kavram yanılgılarının tespiti ve analizi (Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Pesen, C. (2003). Eğitim fakülteleri ve sınıf öğretmenleri için matematik öğretimi. An-kara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Resnick, L. B., Nesher, P., Francois, L., Magone, M., Omanson, S., & Peled, I. (1989). Conceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 8-27.
  • Rittle-Johson, B., & Alibali, M. W. (1999). Conseptual and procedural knowledge of mathematics: Does one lead to the other? Journal of Educational Psychology, 99, 175-189.
  • Rowell, A. J., Dawson, C. J., & Harry, L. (1990). Changing misconceptions: A challenge to science education. International Journal Science Education, 12(2), 167-175.
  • Sertöz, S. (1996). Matematiğin aydınlık dünyası. Ankara: Tübitak.
  • Smith, J. P., diSessa, A. A., & Roschelle, J. (1993). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. The Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Stefanich, G. P., & Rokusek, T. (1992). An analysis of computational errors in the use of division algorithms by fourth-grade students. School Science and Mathematics, 92(4), 201-205.
  • Steinle, V. (2006). Detection and remediation of decimal misconception. fi-le:///C:/Users/SAMSUNG/Downloads/DETECTION_AND_REMEDIATION_OF_DECIMAL_MISCONCEPTION.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Steinle, V., & Stacey, K. (1998a). Students and decimal notation: Do they see what we see?https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/53955853/STUDENTS_AND_DECIMAL_NOTATION_DO_THEY_SE20170723-2878-ulu516.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Steinle, V., & Stacey, K. (1998b). The incidence of misconceptions of decimal notation amongst students in grades 5 to 10. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/36217079/MERGA98stst.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Şiap, İ. ve Duru, A. (2004). Kesirlerde geometriksel modelleri kullanabilme becerisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 89-96. Türk Dil Kurumu. (2010). Türkçe sözlük. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
  • Tural, H. (2005). İlköğretim matematik öğretiminde oyun ve etkinliklerle öğretimin erişi ve tutuma etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Ubuz, B. (1999). Genel matematikte (Calculus) öğrenci hataları. Matematik Dergisi, 5, 9-11.
  • Uça, S. (2014). Öğrencilerin ondalık kesirleri anlamlandırılmasında gerçekçi matematik eğitimi kullanımı: Bir tasarı araştırması (Yayınlanmamış doktora tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Uysal, M. (2019). 6. sınıf öğrencilerinin ondalık gösterimler konusundaki kavrayışlarına üstbilişsel eğitimin etkisinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J. M. (2012). İlkokul ve ortaokul matematiği gelişimsel yaklaşımla öğretim (S. Durmuş, Çev.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wood, D. (1988). How children think and learn. Blacwell: Oxford.
  • Yenilmez, K. ve Yaşa, E. (2008). İlköğretim öğrencilerinin geometrideki kavram yanılgıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 461-483.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Yıldırım, C. (2004). Matematiksel düşünme. İstanbul: Remzi.
  • Yıldırım, C. (2011). Matematiksel düşünme. İstanbul: Remzi.
  • Yılmaz, Z. (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları (Uşak ili örneği) (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Eski-şehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research design and methods. London: Sage.
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram yanılgısı nedir? M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed), Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri içinde (s. 1-8). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 71 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Yayınlanan Makaleler
Yazarlar

Filiz Çöplü Bu kişi benim

Kürşat Yenilmez 0000-0001-6256-4686

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Çöplü, F., & Yenilmez, K. (2022). Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Ondalık Gösterimler Konusundaki Hatalarının İncelenmesi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama Ve Araştırma Merkezi Eğitim Dergisi, 7(2), 1-28.

ISSN: 2548-0375