Research Article
BibTex RIS Cite

The Opinions of Individuals with Visual Impairment on the Exam Accommodations in High-Stakes Tests

Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 219 - 247, 28.06.2020

Abstract

The main aim of this study is to examine the opinions of individuals with visual impairment about the exam accommodations in high-stakes tests. In study descriptive model was used. The participants consisted of 74 individuals with visual impairment. Test Accessibility Questionnaire for Visually Impaired Individuals (TAQ-VII) was used as the data collection tool. The data were descriptively analyzed. The answers given to the question of other exam accommodations were also analyzed by content analysis. According to the findings, although individuals with visual impairment have difficulties to access the exam guides, they are of the opinion that the exam guides provide enough information about the exam. 43 of the individuals with visual impairment stated that the extra time provided is insufficient, and 66 of those stated that they want to have breaks. All individuals with visual impairment expressed that they want to take exams via technological devices. In addition, the individuals reported that they want to have exams by means of Braille typewriter (75.7%) or Braille slate (54.1%). More than half of the individuals stated that the exams were conducted in silent environments (68.9%), and that they want the exams to be conducted in non-echoed environments (71.6%). At the end, the findings were discussed within the framework of the related literature and suggestions were provided.

References

  • Allman, C. B. (2009). Test access: Making tests accessible for students with visual impairments. http://www.aph.org/files/tests/access2/access2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Apple Accessibility. (2019). Accessibility. https://www.apple.com/lae/accessibility sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, C. (2013). Görme engellilerin eğitimleri. M. Kök (Ed.), Özel eğitim-I içinde (s. 1-22). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
  • Aslan, C. (2016). Görme engelliler için yardımcı teknolojiler. S. Çakmak (Ed.), Özel eğitimde yardımcı teknolojiler içinde (s. 56-92). Ankara: Vize.
  • Ataman, A. (2005). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 9-31). Ankara: Gündüz.
  • Bolt, S. E., & Thurlow, M. L. (2004). Five of the most frequently allowed testing accommodations in state policy: Synthesis of research. Remedial and Special Education, 25(3), 141-152.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cambridge English Assessment Special Requirements [CEASR]. (2019). Special requirements. https://www.cambridgeenglish.org/help/special-requirements sayfasından erişilmiştir.
  • Christensen, L., Lazarus, S., Crone, M., & Thurlow, M. (2007). State policies on assessment participation and accommodations for students with disabilities (Synthesis Report 69). Minneapolis, MN: University of Minnesota, National Center on Educational Outcomes.
  • Çakmak, S. (2018). Yardımcı teknoloji, tarihçe ve genel kavramlar. S. Çakmak (Ed.), Özel eğitimde yardımcı teknolojiler içinde (s. 6-17). Ankara: Vize.
  • Çakmak, S., Karakoç, T., ve Şafak, P. (2016a). Görme engelliler okullarındaki ve kaynaştırma eğitim ortamlarındaki az gören öğrencilerin işlevsel görme becerilerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 41(187), 165-179.
  • Çakmak, S., Karakoç, T., ve Şafak, P. (2016b). Az gören öğrencilerin görme becerileri ile ilgili farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1687-1705.
  • Çobanoğlu-Aktan, D., Aksu, G., ve Eser, M. T. (2018). Türkiye ve Amerika’da engelli öğrenciler için yapılan geniş ölçekli sınavların yasal sorumluluklar, uygulama yöntemleri ve geçerlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 69-83. doi:10.17860/mersinefd.322551.
  • Çobanoğlu-Aktan, D., Eser, M. T., ve Aksu, G. (2016, Eylül). Amerika’da görme engelli öğrenciler için uygulanan bireyselleştirilmiş bilgisayar testlerinin yapısal açısından incelenmesine ilişkin bir derleme çalışması. EPODDER 2016 V. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi'nde sunulmuş bildiri. Antalya: Akadeniz Üniversitesi.
  • Dolphin Computer. (2019). SuperNova magnifier and screen reader. https://yourdolphin.com/products/individuals/supernova-magnifier-screen-reader sayfasından erişilmiştir.
  • Douglas, G., McCall, S., Pavey, S., & Nisbet, P. (2009). Summary report on international systems of exam access for visually impaired pupils. https://www.rnib.org.uk/.../international_exams_survey.doc sayfasından erişilmiştir.
  • Douglas, G., McLinden, M., Robertson, C., Travers, J., & Smith, E. (2016). Including pupils with special educational needs and disability in national assessment: Comparison of three country case studies through an inclusive assessment framework. International Journal of Disability, Development and Education, 63(1), 98-121.
  • Educational Testing Service [ETS]. (2018). 2017-18 gre and toefl tests, the praxis tests and school lidership series assessments: Bulletin supplement for test takers with disabilities or health-related needs. https://www.ets.org/s/disabilities/pdf/bulletin_supplement_test_takers_with_disabilities_health_needs.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Educational Testing Service [ETS]. (2019). 2018-19 gre bulletin supplement for test takers with disabilities or health related needs. https://www.ets.org/s/gre/pdf/bulletin_supplement_test_takers_with_disabilities_health_needs_18_19.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Fox, L. A. (2012). Performance of students with visual impairments on high-stakes tests: A pennsylvania report card. Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh.
  • Freedom Scientific. (2019). Blindness solutions. https://www.freedomscientific.com/Products/Blindness sayfasından erişilmiştir.
  • The Graduate Management Admission Council [GMAC]. (2018). Handbook supplement for test takers with disabilities. https://www.mba.com//media/files/mba2/assessments/2018/gmat/accommodations/2018_gmat_handbook_supplement_201812.pdf?la=en&hash=F6F5617DB534F02AAFEADB91C289DC87C0237E6E sayfasından erişilmiştir.
  • Hansen, E. G., Lee, M. J., & Forer, D. C. (2002). A "self-voicing" test for individuals with visual impairments. Journal of Visual Impairment and Blindness, 96(4), 273-273.
  • Hollenbeck, K., Tindal, G., & Almond, P. (1998). Teachers' knowledge of accommodations as a validity issue in high-stakes testing. The Journal of Special Education, 32(3), 175-183.
  • Horvath, L. S., Kampfer-Bohach, S., & Farmer Kearns, J. (2005). The use of accommodations among students with deafblindness in large-scale assessment systems. Journal of Disability Policy Studies, 16(3), 177-187.
  • Jayanthi, M., Epstein, M. H., Polloway, E. A., & Bursuck, W. D. (1996). A national survey of general education teachers' perceptions of testing adaptations. The Journal of Special Education, 30(1), 99-115.
  • Kamış, Ö., ve Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. doi:10.21565/ozelegitimdergisi.334802.
  • Karabay, E. (2016). Canlı okuyucu ve bilgisayar destekli okumanın görme engelli öğrencilerin test başarıları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, J. S. (2012). The effect of" read-aloud" as a test accommodation for students with visual impairments in South Korea. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(6), 356-361.
  • Landau, S., Russell, M., Gourgey, K., Erin, J. N., & Cowan, J. (2003). Use of the talking tactile tablet in mathematics testing. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97(2), 85-96.
  • Lazarus, S. S., Thurlow, M. L., Lail, K. E., & Christensen, L. (2009). A longitudinal analysis of state accommodations policies: Twelve years of change, 1993-2005. The Journal of Special Education, 43(2), 67-80.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav başvuru ve uygulama kılavuzu. https://www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2018/MERKEZI_SINAV_BASVURU_VE_UYGULAMA_KILAVUZU.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • NV Access. (2019). NV access. https://www.nvaccess.org sayfasından erişilmiştir.
  • Ozarkan, H. B., Kucam, E., & Demir, E. (2017). Merkezi ortak sınav matematik alt testinde değişen madde fonksiyonunun görme engeli durumuna göre incelenmesi. Current Research in Education, 3(1), 24-34.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2017). Elektronik yabancı dil sınavı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/e-YDS/KILAVUZ_02012017.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018a). Kamu personel seçme sınavı kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,15003/2018-kpss-lisansoabtdhbt-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018b). Yükseköğretim kurumları sınavı kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,13683/2018-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-kilavuzu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018c). Akademik personel ve lisansüstü eğitimi giriş sınavı: Sonbahar dönemi kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,15197/2018-ales-sonbahar-donemi-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018d). Engelli kamu personeli seçme sınavı: Kura başvuru kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,14986/2018-ekpss-kura-basvuru-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018e). Engel/sağlık sorunu veya özel durumu olan adaylara yapılan sınav uygulamaları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/GENEL/Engelliadayraporu09042018.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2019). Elektronik yabancı dil sınavı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/e-YDS/kilavuz26122018.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [ÖEHY]. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm sayfasından erişilmiştir.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta.
  • Smith, D. W., & Amato, S. (2012). Synthesis of available accommodations for students with visual impairments on standardized assessments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(5), 299-304.
  • Stone, E., Cook, L., Laitusis, C. C. & Cline, F. (2010). Using differential item functioning to investigate the impact of testing accommodations on an English-language arts assessment for students who are blind or visually impaired. Applied Measurement in Education, 23(2), 132-152.
  • Şenel, S. (2015). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavı deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Şenel, S. (2017). Bilgisayar ortamında bireye uyarlanmış testlerin görme engelli öğrencilere uygunluğunun incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E., Uluman, M., ve Furat, E. (2012, Eylül). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. III. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi'nde sunulmuş bildiri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • The College Board [TCB]. (2019). Services for students with disabilities. https://www.collegeboard.org/students-with-disabilities sayfasından erişilmiştir.
  • Thurlow, M., Johnstone, C., Timmons, J., & Altman, J. (2009). Survey of teachers of studenst with visual impairmenst: Students served and their access state assessment of reading. https://nceo.umn.edu/docs/OnlinePubs/TARA/TARAteacherSurvey.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Watkins, A. (2007). Assessment in inclusive settings: Key issues for policy and practice. https://www.european-agency.org/sites/default/files/assessment-in-inclusive-settings-key-issues-for-policy-and-practice_Assessment-EN.pdf] sayfasından erişilmiştir.
  • Wetzel, R., & Knowlton, M. (2000). A comparison of print and braille reading rates on three reading tasks. Journal of Visual Impairment & Blindness, 94(3), 146-154.
  • Wolf-Schein, E. G. (1998). Considerations in assessment of children with severe disabilities including deaf‐blindness and autism. International Journal of Disability, Development and Education, 45(1), 35-55.
  • Zebehazy, K. T., Hartmann, E., & Durando, J. (2006). High-stakes testing and implications for students with visual impairments and other disabilities. Journal of Visual Impairment & Blindness, 100(10), 598-601.
  • Zebehazy, K. T., Zigmond, N., & Zimmerman, G. J. (2012). Ability or access-ability: Differential item functioning of items on alternate performance-based assessment tests for students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(6), 325-338.

Görme Engelli Bireylerin Merkezi Sınav Düzenlemelerine İlişkin Görüşleri

Year 2020, Volume: 7 Issue: 1, 219 - 247, 28.06.2020

Abstract

Bu araştırmanın amacı, görme engelli bireylerin merkezi sınav düzenlemelerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Katılımcılar 74 görme engelli bireyden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak Görme Engelliler için Sınav Erişilebilirlik Anketi (GESEA) kullanılmıştır. Veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Diğer sınav düzenlemeleri sorusuna verilen yanıtlar ise içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgulara göre, görme engelli bireyler sınav kılavuzuna erişmede zorluklar yaşamakta iken kılavuzun sınav hakkında yeterli bilgi sağladığı görüşündedirler. Görme engelli bireylerin 43'ü verilen ek sürenin yetersiz olduğunu; 66'sı dinlenme arası verilmesini istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin tamamı teknolojik araç-gereçler ile sınava girmek istediklerini ifade etmiştir. Bunun yanında görme engelli bireylerin %75,7'si Braille daktilo, %54,1'i ise Braille tablet ile sınava girmek istediğini belirtmiştir. Görme engelli bireylerin yarıdan fazlası sınavın sessiz bir ortamda uygulandığını (%68,9) ve sınavın yankı yapmayan bir ortamda yapılmasını istediğini (%71,6) beyan etmiştir. Son olarak, elde edilen bulgular ilgili alanyazın çerçevesinde tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Allman, C. B. (2009). Test access: Making tests accessible for students with visual impairments. http://www.aph.org/files/tests/access2/access2.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Apple Accessibility. (2019). Accessibility. https://www.apple.com/lae/accessibility sayfasından erişilmiştir.
  • Aslan, C. (2013). Görme engellilerin eğitimleri. M. Kök (Ed.), Özel eğitim-I içinde (s. 1-22). Erzurum: Atatürk Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi.
  • Aslan, C. (2016). Görme engelliler için yardımcı teknolojiler. S. Çakmak (Ed.), Özel eğitimde yardımcı teknolojiler içinde (s. 56-92). Ankara: Vize.
  • Ataman, A. (2005). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. A. Ataman (Ed.), Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitime giriş içinde (s. 9-31). Ankara: Gündüz.
  • Bolt, S. E., & Thurlow, M. L. (2004). Five of the most frequently allowed testing accommodations in state policy: Synthesis of research. Remedial and Special Education, 25(3), 141-152.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Cambridge English Assessment Special Requirements [CEASR]. (2019). Special requirements. https://www.cambridgeenglish.org/help/special-requirements sayfasından erişilmiştir.
  • Christensen, L., Lazarus, S., Crone, M., & Thurlow, M. (2007). State policies on assessment participation and accommodations for students with disabilities (Synthesis Report 69). Minneapolis, MN: University of Minnesota, National Center on Educational Outcomes.
  • Çakmak, S. (2018). Yardımcı teknoloji, tarihçe ve genel kavramlar. S. Çakmak (Ed.), Özel eğitimde yardımcı teknolojiler içinde (s. 6-17). Ankara: Vize.
  • Çakmak, S., Karakoç, T., ve Şafak, P. (2016a). Görme engelliler okullarındaki ve kaynaştırma eğitim ortamlarındaki az gören öğrencilerin işlevsel görme becerilerinin karşılaştırılması. Eğitim ve Bilim, 41(187), 165-179.
  • Çakmak, S., Karakoç, T., ve Şafak, P. (2016b). Az gören öğrencilerin görme becerileri ile ilgili farkındalık düzeylerinin belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(4), 1687-1705.
  • Çobanoğlu-Aktan, D., Aksu, G., ve Eser, M. T. (2018). Türkiye ve Amerika’da engelli öğrenciler için yapılan geniş ölçekli sınavların yasal sorumluluklar, uygulama yöntemleri ve geçerlik açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 69-83. doi:10.17860/mersinefd.322551.
  • Çobanoğlu-Aktan, D., Eser, M. T., ve Aksu, G. (2016, Eylül). Amerika’da görme engelli öğrenciler için uygulanan bireyselleştirilmiş bilgisayar testlerinin yapısal açısından incelenmesine ilişkin bir derleme çalışması. EPODDER 2016 V. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi'nde sunulmuş bildiri. Antalya: Akadeniz Üniversitesi.
  • Dolphin Computer. (2019). SuperNova magnifier and screen reader. https://yourdolphin.com/products/individuals/supernova-magnifier-screen-reader sayfasından erişilmiştir.
  • Douglas, G., McCall, S., Pavey, S., & Nisbet, P. (2009). Summary report on international systems of exam access for visually impaired pupils. https://www.rnib.org.uk/.../international_exams_survey.doc sayfasından erişilmiştir.
  • Douglas, G., McLinden, M., Robertson, C., Travers, J., & Smith, E. (2016). Including pupils with special educational needs and disability in national assessment: Comparison of three country case studies through an inclusive assessment framework. International Journal of Disability, Development and Education, 63(1), 98-121.
  • Educational Testing Service [ETS]. (2018). 2017-18 gre and toefl tests, the praxis tests and school lidership series assessments: Bulletin supplement for test takers with disabilities or health-related needs. https://www.ets.org/s/disabilities/pdf/bulletin_supplement_test_takers_with_disabilities_health_needs.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Educational Testing Service [ETS]. (2019). 2018-19 gre bulletin supplement for test takers with disabilities or health related needs. https://www.ets.org/s/gre/pdf/bulletin_supplement_test_takers_with_disabilities_health_needs_18_19.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Fox, L. A. (2012). Performance of students with visual impairments on high-stakes tests: A pennsylvania report card. Doctoral Dissertation, University of Pittsburgh, Pittsburgh.
  • Freedom Scientific. (2019). Blindness solutions. https://www.freedomscientific.com/Products/Blindness sayfasından erişilmiştir.
  • The Graduate Management Admission Council [GMAC]. (2018). Handbook supplement for test takers with disabilities. https://www.mba.com//media/files/mba2/assessments/2018/gmat/accommodations/2018_gmat_handbook_supplement_201812.pdf?la=en&hash=F6F5617DB534F02AAFEADB91C289DC87C0237E6E sayfasından erişilmiştir.
  • Hansen, E. G., Lee, M. J., & Forer, D. C. (2002). A "self-voicing" test for individuals with visual impairments. Journal of Visual Impairment and Blindness, 96(4), 273-273.
  • Hollenbeck, K., Tindal, G., & Almond, P. (1998). Teachers' knowledge of accommodations as a validity issue in high-stakes testing. The Journal of Special Education, 32(3), 175-183.
  • Horvath, L. S., Kampfer-Bohach, S., & Farmer Kearns, J. (2005). The use of accommodations among students with deafblindness in large-scale assessment systems. Journal of Disability Policy Studies, 16(3), 177-187.
  • Jayanthi, M., Epstein, M. H., Polloway, E. A., & Bursuck, W. D. (1996). A national survey of general education teachers' perceptions of testing adaptations. The Journal of Special Education, 30(1), 99-115.
  • Kamış, Ö., ve Demir, E. (2018). Görme yetersizliği olan lisans öğrencilerinin sınıf içi değerlendirme süreçlerinin incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 19(3), 423-450. doi:10.21565/ozelegitimdergisi.334802.
  • Karabay, E. (2016). Canlı okuyucu ve bilgisayar destekli okumanın görme engelli öğrencilerin test başarıları üzerindeki etkilerinin karşılaştırılması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Kim, J. S. (2012). The effect of" read-aloud" as a test accommodation for students with visual impairments in South Korea. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(6), 356-361.
  • Landau, S., Russell, M., Gourgey, K., Erin, J. N., & Cowan, J. (2003). Use of the talking tactile tablet in mathematics testing. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97(2), 85-96.
  • Lazarus, S. S., Thurlow, M. L., Lail, K. E., & Christensen, L. (2009). A longitudinal analysis of state accommodations policies: Twelve years of change, 1993-2005. The Journal of Special Education, 43(2), 67-80.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Sınavla öğrenci alacak ortaöğretim kurumlarına ilişkin merkezi sınav başvuru ve uygulama kılavuzu. https://www.meb.gov.tr/sinavlar/dokumanlar/2018/MERKEZI_SINAV_BASVURU_VE_UYGULAMA_KILAVUZU.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • NV Access. (2019). NV access. https://www.nvaccess.org sayfasından erişilmiştir.
  • Ozarkan, H. B., Kucam, E., & Demir, E. (2017). Merkezi ortak sınav matematik alt testinde değişen madde fonksiyonunun görme engeli durumuna göre incelenmesi. Current Research in Education, 3(1), 24-34.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2017). Elektronik yabancı dil sınavı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/e-YDS/KILAVUZ_02012017.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018a). Kamu personel seçme sınavı kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,15003/2018-kpss-lisansoabtdhbt-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018b). Yükseköğretim kurumları sınavı kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,13683/2018-yuksekogretim-kurumlari-sinavi-yks-kilavuzu.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018c). Akademik personel ve lisansüstü eğitimi giriş sınavı: Sonbahar dönemi kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,15197/2018-ales-sonbahar-donemi-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018d). Engelli kamu personeli seçme sınavı: Kura başvuru kılavuzu. https://www.osym.gov.tr/TR,14986/2018-ekpss-kura-basvuru-kilavuz-ve-basvuru-bilgileri.html sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2018e). Engel/sağlık sorunu veya özel durumu olan adaylara yapılan sınav uygulamaları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2018/GENEL/Engelliadayraporu09042018.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi [ÖSYM]. (2019). Elektronik yabancı dil sınavı. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2019/e-YDS/kilavuz26122018.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [ÖEHY]. (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2018/07/20180707-8.htm sayfasından erişilmiştir.
  • Sencer, M. (1989). Toplumbilimlerinde yöntem. İstanbul: Beta.
  • Smith, D. W., & Amato, S. (2012). Synthesis of available accommodations for students with visual impairments on standardized assessments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(5), 299-304.
  • Stone, E., Cook, L., Laitusis, C. C. & Cline, F. (2010). Using differential item functioning to investigate the impact of testing accommodations on an English-language arts assessment for students who are blind or visually impaired. Applied Measurement in Education, 23(2), 132-152.
  • Şenel, S. (2015). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavı deneyimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Şenel, S. (2017). Bilgisayar ortamında bireye uyarlanmış testlerin görme engelli öğrencilere uygunluğunun incelenmesi. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tavşancıl, E., Uluman, M., ve Furat, E. (2012, Eylül). Görme engelli öğrencilerin üniversite giriş sınavında karşılaştığı sorunlar ve çözüm önerileri. III. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Kongresi'nde sunulmuş bildiri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • The College Board [TCB]. (2019). Services for students with disabilities. https://www.collegeboard.org/students-with-disabilities sayfasından erişilmiştir.
  • Thurlow, M., Johnstone, C., Timmons, J., & Altman, J. (2009). Survey of teachers of studenst with visual impairmenst: Students served and their access state assessment of reading. https://nceo.umn.edu/docs/OnlinePubs/TARA/TARAteacherSurvey.pdf sayfasından erişilmiştir.
  • Watkins, A. (2007). Assessment in inclusive settings: Key issues for policy and practice. https://www.european-agency.org/sites/default/files/assessment-in-inclusive-settings-key-issues-for-policy-and-practice_Assessment-EN.pdf] sayfasından erişilmiştir.
  • Wetzel, R., & Knowlton, M. (2000). A comparison of print and braille reading rates on three reading tasks. Journal of Visual Impairment & Blindness, 94(3), 146-154.
  • Wolf-Schein, E. G. (1998). Considerations in assessment of children with severe disabilities including deaf‐blindness and autism. International Journal of Disability, Development and Education, 45(1), 35-55.
  • Zebehazy, K. T., Hartmann, E., & Durando, J. (2006). High-stakes testing and implications for students with visual impairments and other disabilities. Journal of Visual Impairment & Blindness, 100(10), 598-601.
  • Zebehazy, K. T., Zigmond, N., & Zimmerman, G. J. (2012). Ability or access-ability: Differential item functioning of items on alternate performance-based assessment tests for students with visual impairments. Journal of Visual Impairment & Blindness, 106(6), 325-338.
There are 55 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Education and Disabled Education
Journal Section Articles
Authors

Mustafa Doğuş 0000-0001-7027-7388

Cem Aslan 0000-0002-0300-5873

Salih Cakmak 0000-0002-9248-0050

Publication Date June 28, 2020
Submission Date March 2, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Doğuş, M., Aslan, C., & Cakmak, S. (2020). Görme Engelli Bireylerin Merkezi Sınav Düzenlemelerine İlişkin Görüşleri. Eğitim Ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(1), 219-247.