Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

THE DOCUMENT ANALYSIS OF GRADUATE THESES ON THE SUBJECT OF THREEDIMENSIONAL VIRTUAL ENVIRONMENTS IN TURKEY

Yıl 2021, , 236 - 255, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.824301

Öz

The aim of this research is to examine the postgraduate theses on the subject of three-dimensional virtual environments, which is one of the outputs of rapid developments in the field of information technologies, software industry, and communication on the field of education, based on their demographic characteristics, research topics, research methodology, findings section, discussion and conclusion section, and suggestions section. The method of this research is document analysis, one of the qualitative research methods. The study documents of the research consist of 15 postgraduate theses, 11 master’s, and 4 doctoral theses, which were published in the National Thesis Center of Turkey between January 2010 and August 2020 on the subject of three-dimensional virtual environments. Analytical themes were also used in the analysis of the data obtained in the study in relation to descriptive analysis and descriptive themes obtained as a result of the deductive analysis. As a result of the research, it was found that there were a small number of postgraduate theses on three-dimensional virtual environments in the field of education.

Kaynakça

  • Akbar, M. A., Sang, J., Khan, A. A., Amin, F. E., Hussain, S., Sohail, M. K., ... & Cai, B. (2018). Statistical analysis of the effects of heavyweight and lightweight methodologies on the six-pointed star model. IEEE Access, 6, 8066-8079.
  • *Akyıldız, Y. (2019). Bestimmung des beitrags eines digitalen 3d-Lernspiels im Daf-Unterricht zu Lehramtkandidaten und ihren Meinungen (Master Arbeit). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altan, T. (2011). Teknoloji-zengin eğitsel bir yenilik olarak Quest Atlantis’in örgün eğitime entegrasyonu: Fen ve teknoloji dersi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Barab, S. A., Gresalfi, M., Dodge, T., & Ingram-Goble, A. (2010). Narratizing disciplines and disciplinizing narratives: Games as 21st century curriculum. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 2(1), 17-30.
  • Barab, S. A., Sadler, T. D., Heiselt, C., Hickey, D., & Zuiker, S. (2007). Relating narrative, inquiry, and inscriptions: Supporting consequential play. Journal Of Science Education And Technology, 16(1), 59-82.
  • Barab, S. A., Sadler, T. D., Heiselt, C., Hickey, D., & Zuiker, S. (2007). Relating narrative, inquiry, and inscriptions: Supporting consequential play. Journal Of Science Education And Technology, 16(1), 59-82.
  • Bogusevschi, D., Muntean, C., & Muntean, G. M. (2020). Teaching and learning physics using 3D virtual learning environment: A case study of combined virtual reality and virtual laboratory in secondary school. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 39(1), 5-18.
  • Çağlı, A. (2019). Türkiye’de kuantum öğrenme üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • *Çoban, M. (2017). Üç boyutlu oyunla yapılan deprem eğitiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarıları ile motivasyonlarına etkisi ve öğrencilerin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • *Çukurbaşı, B. (2012). Üç boyutlu sanal ortamda beş aşamalı modelin uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davies, R. S., Howell, S. L., & Petrie, J. A. (2010). A review of trends in distance education scholarship at research universities in north america, 1998-2007. International Review of Research in Open and Distance Learning. 11(3), 42-56.
  • *Doğan, D. (2012). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamlarda harita kullanımının görev tamamlama süresine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Doğan, D. (2019). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamlarda probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre öğretim tasarımı süreci (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Ermiş, B. (2010). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde “üç boyutlu sanal müze ziyareti” etkinliğine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M., & Horzum, M. B. (2017). Türkiye'de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-25.
  • Horzum, M. B., Özkaya M., Demirci, M. and Alpaslan M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 79-100.
  • *İlic, U. (2013). Yabancı dil öğretiminde üç boyutlu sanal dünyalar uygulaması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kim, H., Ke, F., & Paek, I. (2017). Game-based learning in an OpenSim-supported virtual environment on perceived motivational quality of learning. Technology, Pedagogy and Education, 26(5), 617-631. *Koçak, Ö. (2016). Üç boyutlu çizgi filmlerin okul öncesi çocukların mekânda konumla ilgili kavram gelişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • *Küçük Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. S. Akbaba Altun and A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Orakcıoğlu, E. (2019). Türkiye’de uzaktan eğitim temalı 2013-2018 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskisehir.
  • *Özdinç, F. (2010). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamların oryantasyon amaçlı kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Pamukcu, B.S. (2013). İşbirlikçi öğrenmeyi destekleyen üç-boyutlu çevrimiçi öğrenme ortamı geliştirilmesi ve kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Silva, M. F., Martins, P. M., Mariano, D. C., Santos, L. H., Pastorini, I., Pantuza, N., ..., & de Melo-Minardi, R. C. (2019). Proteingo: Motivation, user experience, and learning of molecular interactions in biological complexes. Entertainment Computing, 29, 31-42.
  • *Siyamoğlu, Z. (2019). Üç boyutlu eğitsel sanal ortamlarda karakter tasarımına yönelik öğrenci tercihlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • *Sönmez, N. (2016). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamlarında sosyal ve sosyomatematiksel normların belirlenmesi: Mathlife örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Srisawasdi, N., & Panjaburee, P. (2019). Implementation of game-transformed inquiry-based learning to promote the understanding of and motivation to learn chemistry. Journal of Science Education and Technology, 28(2), 152-164.
  • Suprapto, P. K., Chaidir, D. M., & Ardiansyah, R. (2020). The use of 3D software on plant anatomy courses for prospective Biology teachers. In Journal of physics: Conference series (p. 012065). IOP Publishing.
  • Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(45), 1-10.
  • *Topuz, Y. (2018). Anatomi eğitiminde sanal gerçeklik ve üç boyutlu masaüstü materyallerin akademik başarı ve bilişsel yük açısından karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tüzün, H., Arkun, S., Bayırtepe-Yağız, E., Kurt, F., & Yermeydan-Uğur, B. (2008). Evaluation of computer games for learning about mathematical functions. i-manager's Journal of Educational Technology, 5(2), 64-72.
  • Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y., & Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
  • Weller, M. (2007). Virtual learning environments: Using, choosing and developing your. VLE London: Routledge.
  • Yecke, C.,P. (2005). Mayhem in the middle: How middle schools have failed America--and how to make them work. Compact Guides to Education Solutions.
  • *Yıldırım, D. (2013). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamların işbirlikli takım çalışmaları için kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zheng, C., Zhao, G., Liu, W., Chen, Y., Zhang, Z., Jin, L., ... & Liu, X. (2018). Three-dimensional super-resolved live cell imaging through polarized multi-angle TIRF. Optics Letters, 43(7), 1423-1426.

TÜRKİYE’DE ÜÇ BOYUTLU SANAL ORTAMLAR KONUSU ÜZERİNE YAPILMIŞ LİSANSÜSTÜ TEZLERİN DOKÜMAN İNCELEMESİ

Yıl 2021, , 236 - 255, 25.07.2021
https://doi.org/10.17943/etku.824301

Öz

Bu araştırmanın amacı, bilgi teknolojileri, yazılım sektörü ve iletişim alanındaki hızlı gelişmelerin eğitim bilimleri alanındaki çıktılarından biri olan üç boyutlu sanal ortamlar konusu üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin demografik özellikleri, araştırma konuları, araştırma yöntemleri bölümü, bulgular bölümü, tartışma ve sonuç bölümü ve öneriler bölümüne göre incelenmesidir. Araştırmanın yöntemi, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesidir. Araştırmanın çalışma dokümanını Ocak 2010- Ağustos 2020 yılları arasında üç boyutlu sanal ortamlar konusu üzerine yapılmış Ulusal Tez Merkezi’nde yayımlanan 11 yüksek lisans ve 4 doktora tezi olmak üzere toplam 15 lisansüstü tezden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde, tümevarımsal analiz sonucu elde edilen betimsel analiz ve betimleyici temalarla ilişkili olarak analitik temalar da kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, eğitim bilimleri alanında üç boyutlu sanal ortamlar konusunda yapılmış lisansüstü tezlerin az sayıda olduğu saptanmıştır. İlgili alanyazında üç boyutlu sanal ortamların uygulamasına yönelik yapılacak yeni çalışmalarda araştırmacılara konuyla ilgili uygulamalarda ışık tutacağı ve eğitim bilimleri ve teknolojileri alanına kaktı sağlayacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Akbar, M. A., Sang, J., Khan, A. A., Amin, F. E., Hussain, S., Sohail, M. K., ... & Cai, B. (2018). Statistical analysis of the effects of heavyweight and lightweight methodologies on the six-pointed star model. IEEE Access, 6, 8066-8079.
  • *Akyıldız, Y. (2019). Bestimmung des beitrags eines digitalen 3d-Lernspiels im Daf-Unterricht zu Lehramtkandidaten und ihren Meinungen (Master Arbeit). Uludağ Üniversitesi, Bursa.
  • Altan, T. (2011). Teknoloji-zengin eğitsel bir yenilik olarak Quest Atlantis’in örgün eğitime entegrasyonu: Fen ve teknoloji dersi örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Barab, S. A., Gresalfi, M., Dodge, T., & Ingram-Goble, A. (2010). Narratizing disciplines and disciplinizing narratives: Games as 21st century curriculum. International Journal of Gaming and Computer-Mediated Simulations (IJGCMS), 2(1), 17-30.
  • Barab, S. A., Sadler, T. D., Heiselt, C., Hickey, D., & Zuiker, S. (2007). Relating narrative, inquiry, and inscriptions: Supporting consequential play. Journal Of Science Education And Technology, 16(1), 59-82.
  • Barab, S. A., Sadler, T. D., Heiselt, C., Hickey, D., & Zuiker, S. (2007). Relating narrative, inquiry, and inscriptions: Supporting consequential play. Journal Of Science Education And Technology, 16(1), 59-82.
  • Bogusevschi, D., Muntean, C., & Muntean, G. M. (2020). Teaching and learning physics using 3D virtual learning environment: A case study of combined virtual reality and virtual laboratory in secondary school. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 39(1), 5-18.
  • Çağlı, A. (2019). Türkiye’de kuantum öğrenme üzerine yapılmış lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Burdur Mehmet Akif Üniversitesi, Burdur.
  • *Çoban, M. (2017). Üç boyutlu oyunla yapılan deprem eğitiminin ilkokul öğrencilerinin akademik başarıları ile motivasyonlarına etkisi ve öğrencilerin görüşleri (Yayımlanmamış doktora tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • *Çukurbaşı, B. (2012). Üç boyutlu sanal ortamda beş aşamalı modelin uygulanması (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Davies, R. S., Howell, S. L., & Petrie, J. A. (2010). A review of trends in distance education scholarship at research universities in north america, 1998-2007. International Review of Research in Open and Distance Learning. 11(3), 42-56.
  • *Doğan, D. (2012). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamlarda harita kullanımının görev tamamlama süresine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Doğan, D. (2019). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamlarda probleme dayalı öğrenme yaklaşımına göre öğretim tasarımı süreci (Yayımlanmamış doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Ermiş, B. (2010). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar dersinde “üç boyutlu sanal müze ziyareti” etkinliğine ilişkin görüşleri (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Gökmen, Ö. F., Uysal, M., Yaşar, H., Kırksekiz, A., Güvendi, G. M., & Horzum, M. B. (2017). Türkiye'de 2005-2014 yılları arasında yayınlanan uzaktan eğitim tezlerindeki yöntemsel eğilimler: Bir içerik analizi. Eğitim ve Bilim, 42(189), 1-25.
  • Horzum, M. B., Özkaya M., Demirci, M. and Alpaslan M. (2013). Türkçe uzaktan eğitim araştırmalarının incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 14(2), 79-100.
  • *İlic, U. (2013). Yabancı dil öğretiminde üç boyutlu sanal dünyalar uygulaması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Kim, H., Ke, F., & Paek, I. (2017). Game-based learning in an OpenSim-supported virtual environment on perceived motivational quality of learning. Technology, Pedagogy and Education, 26(5), 617-631. *Koçak, Ö. (2016). Üç boyutlu çizgi filmlerin okul öncesi çocukların mekânda konumla ilgili kavram gelişimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi).Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • *Küçük Avcı, Ş. (2018). Üç boyutlu sanal ortamlar ve artırılmış gerçeklik uygulamalarının öğrenme başarısı üzerindeki etkisi: Bir meta-analiz çalışması (Yayımlanmamış doktora tezi). Necmettin Erbakan Üniversitesi, Konya.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (Çev. S. Akbaba Altun and A. Ersoy). Ankara: Pegem Akademi.
  • Orakcıoğlu, E. (2019). Türkiye’de uzaktan eğitim temalı 2013-2018 yılları arasında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Eskisehir.
  • *Özdinç, F. (2010). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamların oryantasyon amaçlı kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • *Pamukcu, B.S. (2013). İşbirlikçi öğrenmeyi destekleyen üç-boyutlu çevrimiçi öğrenme ortamı geliştirilmesi ve kullanılabilirliğinin değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Silva, M. F., Martins, P. M., Mariano, D. C., Santos, L. H., Pastorini, I., Pantuza, N., ..., & de Melo-Minardi, R. C. (2019). Proteingo: Motivation, user experience, and learning of molecular interactions in biological complexes. Entertainment Computing, 29, 31-42.
  • *Siyamoğlu, Z. (2019). Üç boyutlu eğitsel sanal ortamlarda karakter tasarımına yönelik öğrenci tercihlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Trabzon Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • *Sönmez, N. (2016). Üç boyutlu sanal öğrenme ortamlarında sosyal ve sosyomatematiksel normların belirlenmesi: Mathlife örneği (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Srisawasdi, N., & Panjaburee, P. (2019). Implementation of game-transformed inquiry-based learning to promote the understanding of and motivation to learn chemistry. Journal of Science Education and Technology, 28(2), 152-164.
  • Suprapto, P. K., Chaidir, D. M., & Ardiansyah, R. (2020). The use of 3D software on plant anatomy courses for prospective Biology teachers. In Journal of physics: Conference series (p. 012065). IOP Publishing.
  • Thomas, J., & Harden, A. (2008). Methods for the thematic synthesis of qualitative research in systematic reviews. BMC Medical Research Methodology, 8(45), 1-10.
  • *Topuz, Y. (2018). Anatomi eğitiminde sanal gerçeklik ve üç boyutlu masaüstü materyallerin akademik başarı ve bilişsel yük açısından karşılaştırılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Tüzün, H., Arkun, S., Bayırtepe-Yağız, E., Kurt, F., & Yermeydan-Uğur, B. (2008). Evaluation of computer games for learning about mathematical functions. i-manager's Journal of Educational Technology, 5(2), 64-72.
  • Tüzün, H., Yılmaz-Soylu, M., Karakuş, T., İnal, Y., & Kızılkaya, G. (2009). The effects of computer games on primary school students’ achievement and motivation in geography learning. Computers & Education, 52(1), 68-77.
  • Weller, M. (2007). Virtual learning environments: Using, choosing and developing your. VLE London: Routledge.
  • Yecke, C.,P. (2005). Mayhem in the middle: How middle schools have failed America--and how to make them work. Compact Guides to Education Solutions.
  • *Yıldırım, D. (2013). Üç-boyutlu çok-kullanıcılı sanal ortamların işbirlikli takım çalışmaları için kullanılması (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zheng, C., Zhao, G., Liu, W., Chen, Y., Zhang, Z., Jin, L., ... & Liu, X. (2018). Three-dimensional super-resolved live cell imaging through polarized multi-angle TIRF. Optics Letters, 43(7), 1423-1426.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gamze Mercan 0000-0001-5515-999X

Pınar Köseoğlu 0000-0002-6222-7978

Yayımlanma Tarihi 25 Temmuz 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Mercan, G., & Köseoğlu, P. (2021). THE DOCUMENT ANALYSIS OF GRADUATE THESES ON THE SUBJECT OF THREEDIMENSIONAL VIRTUAL ENVIRONMENTS IN TURKEY. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 11(2), 236-255. https://doi.org/10.17943/etku.824301