Research Article
BibTex RIS Cite

TÜRKİYE’DE BÖTE BÖLÜMLERİ: 2015-2016 YILLARINA İLİŞKİN BİR DURUM TESPİT ÇALIŞMASI

Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 123 - 148, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.286627

Abstract

Bu araştırmada Türkiye üniversitelerinde
faaliyet gösteren ve 2015-16 öğretim yılı itibariyle lisans düzeyinde öğrenci
kabul etmekte olan bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümlerinin
(BÖTE) fiziki ve teknolojik altyapıları, insan kaynakları ve öğretim
programları çerçevesinde incelenmesi amaçlanmaktadır.  2015 yılı itibariyle Türkiye ve Kuzey Kıbrıs
Türk Cumhuriyeti’nde toplam 82 üniversitede eğitim fakülteleri bünyesinde BÖTE
bölümü yer almaktadır. Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığı tarafından
yayımlanan 2015 Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sistemi Yükseköğretim Programları
ve Kontenjanları Kılavuzu incelendiğinde Türkiye’de bu bölümlerden 53’ünün
lisans düzeyinde öğrenci kabul etmekte olduğu anlaşılmaktadır.



Tarama modelinde yürütülen araştırmada,
Türkiye’de lisans düzeyinde öğrenci kabul eden BÖTE bölümlerine ilişkin
bilgilerin tamamına erişilmesi planlanmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından
geliştirilen yapılandırılmış bir anket formu ile çevrimiçi olarak toplanmıştır.
Bu doğrultuda Haziran 2015-Mart 2016 döneminde ilgili öğretim üyelerine belirli
aralıklarla dört kez davet mesajı iletilmiş ve nihayetinde 45 üniversiteye
ilişkin verilere erişilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, 2016 yılı
itibariyle Türkiye üniversitelerinde BÖTE bölümlerinde görev yapan öğretim
elemanı sayısı 500’ü aşmıştır. Bu bölümlerde 10.000’i aşkın öğrenci lisans,
yüksek lisans ve doktora düzeyinde öğrenim görmektedir. Bu öğrenciler 158
bilgisayar laboratuvarında toplam 4894 bilgisayara ve 234 etkileşimli akıllı
tahtaya erişebilmektedir. İncelenen bölümlerde öğrenci/bilgisayar oranı
ortalama 3.89, öğrenci/etkileşimli akıllı tahta oranı ortalama 175.68
düzeyindedir.   

References

  • Alberta School Library Council-ASCL (2005). Role of teacher-librarian. http://as lc.teachers.ab.ca/SiteCollectionDocuments/ASLC.teachers.ab.ca/Documents/role.pdf adresinden 20 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır
  • Bardakcı, S. (2013). Bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu: Farklı amaç, politika, uygulama, etki ve eleştiriler üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Cambridge International Examinations. (2013). Diploma in teaching with ICT. http://www.cie.org.uk/qualifications/teacher/level2/dipict/ overview adresinden 31 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Chuang, H., Thompson, A. ve Schmidt, D. (2003) Faculty technology mentoring programs: majör trends in the literature. http://www.public.iastate.edu/∼mstar/mentor/Technology_mentoring0128.htm adresinden 18 ASğustos 2004 tarihinde alınmıştır.
  • Davis, N., Preston, C.ve Sahin İ. (2009). ICT teacher training: Evidence for multilevel evaluation from a national initiative. British Journal of Educational Technology, 40(1), 135–148.
  • Deryakulu, D.ve Olkun, S. (2007). Analysis of Computer Teachers’ Online Discussion Forum Messages about their Occupational Problems. Educational Technology & Society, 10(4), 131-142.
  • Deryakulu D. (2008). Bilişim teknolojileri öğretimi ve meslek seçimi. D. Deryakulu (Editör). Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojikdeğişkenler (ss. 125-150). Ankara: Maya Akademi.
  • Eren,E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171.
  • Fidalgo Neto, A. A., Tornaghi, A. J. C., Meirelles, R. M. S., Berçot, F. F., Xavier, L. L., Castro, M. F: A.ve Alves, L. A. (2009). The use of computers in Brazilian primary and secondary schools. Computers & Education,53, 677-685
  • Government of India Ministry of Human Research Development-MHRD Department of School Education and Literacy. (2010). National policy on information and communication technology (ICT) in school education (Revised 24.02.2011). http://digitalknowledgecentre.in/files/2012/02/Revised-National-Policy-on-ICT-inEducation-June-3.pdfadresinden 1 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • International Society for Technology in Education-ISTE (2011a). ISTE standards computer science educators. https://www.iste.org/standards/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 18.12 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2011b). ISTE standards for coaches. https://www.iste.org/standards/standards/standards -for-coaches adresinden 18.12 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2004). International society for technology in education. National Educational Technology Standards web site. /http://www.iste.org and http://cnets.iste.orgS. adresinden 22 Mart 2004 tarihinde alınmıştır.
  • Jamissen, G. ve Phelps, R. (2006). The role of reflection and mentoring in ICT teacher proffesional development: dialogue and learning across the hemispheres. Teacher development, 10(3), 293-312.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Professional problems experienced by information technology teachers and suggested solutions: longitudinal survey. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 1-17.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H.F. (2006). Bilgisayar öğretmenliği: Etik bunun neresinde? 6.Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitabı cilt 2, 1124-1129.
  • Knierzinger, A., Røsvik, S.ve Schmidt, E. (2002). Elementary ICT curriculum for teacher training. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education.
  • Kozma, R., McGhee, R., Quellmalz, E. veZales, D. (2004). Closing the digital divide: evaluation of the world links program. International Journal of Educational Development, 24(4), 361-381.
  • Mansoura Universty Faculty of Education. (2013). Graduate studies' programs at the Faculty of Education, Mansoura University. http://edufac.mans.edu.eg/english/adresinden 20 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Martin, G. (2001). Competency framework for teachers. Perth: Education Department of Western Australia. http://www.eddept.wa.edu.au/centoff/cpr/Competency%20 Framework.pdf adresinden 01 06 2010 tarihinde alınmıştır.
Year 2017, Volume: 7 Issue: 2, 123 - 148, 11.07.2017
https://doi.org/10.17943/etku.286627

Abstract

References

  • Alberta School Library Council-ASCL (2005). Role of teacher-librarian. http://as lc.teachers.ab.ca/SiteCollectionDocuments/ASLC.teachers.ab.ca/Documents/role.pdf adresinden 20 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır
  • Bardakcı, S. (2013). Bilişim teknolojilerinin eğitime entegrasyonu: Farklı amaç, politika, uygulama, etki ve eleştiriler üzerine bir inceleme (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Cambridge International Examinations. (2013). Diploma in teaching with ICT. http://www.cie.org.uk/qualifications/teacher/level2/dipict/ overview adresinden 31 Ocak 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Chuang, H., Thompson, A. ve Schmidt, D. (2003) Faculty technology mentoring programs: majör trends in the literature. http://www.public.iastate.edu/∼mstar/mentor/Technology_mentoring0128.htm adresinden 18 ASğustos 2004 tarihinde alınmıştır.
  • Davis, N., Preston, C.ve Sahin İ. (2009). ICT teacher training: Evidence for multilevel evaluation from a national initiative. British Journal of Educational Technology, 40(1), 135–148.
  • Deryakulu, D.ve Olkun, S. (2007). Analysis of Computer Teachers’ Online Discussion Forum Messages about their Occupational Problems. Educational Technology & Society, 10(4), 131-142.
  • Deryakulu D. (2008). Bilişim teknolojileri öğretimi ve meslek seçimi. D. Deryakulu (Editör). Bilişim teknolojileri öğretiminde sosyo-psikolojikdeğişkenler (ss. 125-150). Ankara: Maya Akademi.
  • Eren,E. ve Uluuysal, B. (2012). Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmenlerinin Mesleki Sorunları ve Çözüm Önerileri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 152-171.
  • Fidalgo Neto, A. A., Tornaghi, A. J. C., Meirelles, R. M. S., Berçot, F. F., Xavier, L. L., Castro, M. F: A.ve Alves, L. A. (2009). The use of computers in Brazilian primary and secondary schools. Computers & Education,53, 677-685
  • Government of India Ministry of Human Research Development-MHRD Department of School Education and Literacy. (2010). National policy on information and communication technology (ICT) in school education (Revised 24.02.2011). http://digitalknowledgecentre.in/files/2012/02/Revised-National-Policy-on-ICT-inEducation-June-3.pdfadresinden 1 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • International Society for Technology in Education-ISTE (2011a). ISTE standards computer science educators. https://www.iste.org/standards/standards/standards-for-computer-science-educators adresinden 18.12 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2011b). ISTE standards for coaches. https://www.iste.org/standards/standards/standards -for-coaches adresinden 18.12 2016 tarihinde alınmıştır.
  • ISTE (2004). International society for technology in education. National Educational Technology Standards web site. /http://www.iste.org and http://cnets.iste.orgS. adresinden 22 Mart 2004 tarihinde alınmıştır.
  • Jamissen, G. ve Phelps, R. (2006). The role of reflection and mentoring in ICT teacher proffesional development: dialogue and learning across the hemispheres. Teacher development, 10(3), 293-312.
  • Keser, H. ve Çetinkaya, L. (2013). Professional problems experienced by information technology teachers and suggested solutions: longitudinal survey. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 4(2), 1-17.
  • Kılıçer, K. ve Odabaşı, H.F. (2006). Bilgisayar öğretmenliği: Etik bunun neresinde? 6.Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı Bildiri Kitabı cilt 2, 1124-1129.
  • Knierzinger, A., Røsvik, S.ve Schmidt, E. (2002). Elementary ICT curriculum for teacher training. Moscow: UNESCO Institute for Information Technologies in Education.
  • Kozma, R., McGhee, R., Quellmalz, E. veZales, D. (2004). Closing the digital divide: evaluation of the world links program. International Journal of Educational Development, 24(4), 361-381.
  • Mansoura Universty Faculty of Education. (2013). Graduate studies' programs at the Faculty of Education, Mansoura University. http://edufac.mans.edu.eg/english/adresinden 20 Şubat 2013 tarihinde alınmıştır.
  • Martin, G. (2001). Competency framework for teachers. Perth: Education Department of Western Australia. http://www.eddept.wa.edu.au/centoff/cpr/Competency%20 Framework.pdf adresinden 01 06 2010 tarihinde alınmıştır.
There are 20 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Salih Bardakçı

Kerem Kılıçer

Vildan Özeke This is me

Publication Date July 11, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Bardakçı, S., Kılıçer, K., & Özeke, V. (2017). TÜRKİYE’DE BÖTE BÖLÜMLERİ: 2015-2016 YILLARINA İLİŞKİN BİR DURUM TESPİT ÇALIŞMASI. Eğitim Teknolojisi Kuram Ve Uygulama, 7(2), 123-148. https://doi.org/10.17943/etku.286627