Yazarlar İçin Rehber

Makale gönderim sürecinde kullanılacak formlar: Makale ŞablonuTelif Hakkı Devir FormuBaşlık Sayfası, Hakem Önerileri Düzenleme Formu

FBÖD, fen bilimleri eğitimi ve alt dallarıyla ilgili olmak koşuluyla, uygulamalı, betimsel, araştırmaya dayalı, vb. makale formatındaki özgün çalışmaları yayımlar. Fen bilimleri ve alt dallarındaki öğretmen eğitimi süreçleri, öğretmen eğitimi yaklaşımları ve uygulamalarına yönelik çalışmalar da dergiye kabul edilmektedir. Ayrıca fen bilimleri eğitimine katkı sağlayabilecek potansiyele sahip “öğretim etkinliği” tanıtımı niteliğindeki çalışmalar da dergiye kabul edilir. Dergide yayımlanacak uygulamalı makalelerin öğrenme üzerine teorik gelişmelere ve yeni yaklaşımlara uygun ve verimliliği bilimsel araştırma yöntemleri ile değerlendirilmiş öğretim yöntemlerini veya etkinliklerini içermesi beklenmektedir. Ayrıca uygulama sürecindeki verimliliği arttıracağı düşünülerek makalelerin özellikle tanılama, dönüt ve not verme amaçlı ölçme-değerlendirme etkinliklerini de içermesi beklenmektedir.

Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi’ne gönderilen çalışmaların gerek fen bilimleri öğretmenlerinin gerekse fen eğitimi akademisyenlerinin sınıf içerisindeki öğretim süreçlerinde yararlanabilecekleri veriler, uygulamalar, etkinlikler, yeni yöntemler veya materyaller, modeller vb. taşıması son derece önemlidir. Çünkü dergide temel amaç, yayımlanan makalelerin fen öğretimine sınıf içi bağlamında katkı sağlayan, sınıfa yansıması olabilecek çalışmaları yayımlamaktır. Bu nedenle yazarlar çalışmalarını göndermeden önce mutlaka çalışmada sınıf içi öğretimde kullanılabilecek içeriğin bulunup bulunmadığını dikkate almalıdırlar. Bu anlamda düşünüldüğünde, yazarların çalışmalarını dergiye göndermeden önce aşağıdaki soruların cevabının “evet” olduğundan emin olmaları gerekmektedir:

1. Çalışma fen bilimleri / alt alanları ile ilgili midir?
2. Çalışmanın içeriğinde fen bilimleri öğretimine sınıf ortamında katkı sağlayacak bilgi, beceri, yöntem, model, etkinlik, vb. tanıtılmakta mıdır?
3. Teorik bilgi anlamında da olsa çalışmanın verilerinin fen öğretimine katkı sağlayacak niteliği var mıdır?
4. Çalışmanın verileri fen bilimleri öğretmenleri / fen eğitimcileri tarafından sınıf ortamındaki öğretim sürecinde kullanılabilecek türde midir?

Değişik fen kavram/konularına ve/veya lisansüstü tezlere yönelik literatür taraması veya tematik analiz çalışmaları yayına kabul edilmemektedir. Bu tür araştırmalar elde edilen sonuçların fen öğretimine ne tür katkılar sağlayacağı, fen öğretimi anlamında ne tür yenilikler getireceği bağlamında detaylı şekilde tartışıldığı ve fen öğretimi sürecinde kullanılabilecek öneriler sunduğu taktirde değerlendirmeye alınabilir.

Öğrenci, öğretmen veya öğretmen adaylarının herhangi bir konudaki düşüncelerini, algılarını veya mevcut durumlarını belirlemeyi amaçlayan çalışmalara dergide yer verilmemektedir. Klasik tutum ölçeği veya algı ölçeği geliştirme çalışmaları da bu bağlamda ele alınıp dergide yayınlanmamaktadır. Ancak, derginin hedeflediği yayın türüne uygun olacak şekilde, ölçek içeriğinin/maddelerinin fen bilimleri öğretmenleri tarafından sınıf ortamında öğretim süreçlerini geliştirecek veriler elde etme amaçlı kullanılabilecek nitelikte, fen bilimleri öğretim programında yer alan güncel konulara yönelik ve öğretim sürecini geliştirici veri elde edilebilecek nitelikte olması (örneğin bilimsel düşünceleri, sosyobilimsel konulara yönelik durumları, öğrencilerin zihinsel süreçlerini ve düşünce yapılarını ortaya koyabilecek ölçekler, vb.) durumunda bu tür çalışmalar değerlendirilebilir. Bunlar dışında kalan olumlu veya olumsuz tutum belirlemeye veya algı ölçmeye yönelik ölçek geliştirme çalışmaları yayına kabul edilmemektedir.

Tezden üretilen/türetilen makaleler için benzerlik oranının yüksek olabileceği göz önüne alınarak dergiye gönderilen makaleler düzenlenmelidir. Dergimiz tezden türetilen makalelerde düzenleme imkanı olmayan (katılımcı alıntıları, istatistik sonuçları vb.) durumları dikkate alarak %20'ye kadar olan tez ile benzerlik oranını kabul edilebilir değerlendirmektedir. Bununla birlikte %20 ve altında kalan benzerlik oranlarında da  sürecin başlamasına editör kurulu karar verecektir. 

Dergiye gönderilecek çalışmalar dergi web sayfasında yer alan “Makale Gönder” sekmesinden sisteme yüklenmelidir.

Makale ile birlikte Etik Kurul Belgesi de gönderilmelidir. 2020 yılı öncesine ait çalışmalar için ise verilerin 2020 öncesinde toplandığına dair kanıtlar ve gerekli izin belgesi makale ile birlikte gönderilmelidir.

Dergiye gönderilecek çalışmalar, web sitemizde yer alan makale şablonu kullanılarak biçimlendirme bozulmadan ve standart A4 kağıt boyutu halinde yazılmalıdır.

Sisteme yükleme yapılırken ilk başvuru esnasında; Tam metin(isimsiz), Başlık sayfası, Etik Belgesi, Benzerlik raporu ve Telif Hakkı Devir Sözleşme Formu yüklenmelidir. 

Kaynaklar kısmındaki referanslar, Tablo (lar) ve Şekil (ler) yazılırken taslak şablonda verilen APA 7 ölçütleri temel alınarak hazırlanmış örnekler dikkatlice incelenerek yazılmalıdır.

Ocak 2019 tarihinden itibaren gönderilecek olan çalışmalarda bütün yazarların ORCID numaraları talep edilmektedir. ORCID hesabı ücretsizdir ve bir dakikadan kısa bir sürede edinilebilir. https://orcid.org/register bağlantısından hesabınızı yaratabilirsiniz.

Hakem Değerlendirme Süreci

Hakem süreci başlatılmasına karar verilen çalışmalar derginin hakem kurulu üyeleri veya ilgili uzmanlık alanlarında görev yapmakta olan en az iki üniversite öğretim üyesi hakeme gönderilir. Hakemlere değerlendirme yapabilmeleri için 30 – 45 gün süre verilir. Süresi içerisinde çalışmayı değerlendirmeyen hakemler ilgili alan editörü ve baş editör kararı ile değiştirilir. Hakemlerden gelen görüşler doğrultusunda makalenin kabulüne, düzeltilmesine veya reddedilmesine karar verilir. İki hakeme gönderilen çalışmalar için hakemlerden birisinin kabul, birisinin ret verdiği durumlarda çalışma üçüncü bir hakeme gönderilir ve onun değerlendirmesi sonucunda karar verilir. Gerek alan editörlerinin, gerekse hakemlerin yaptıkları değerlendirmeler kör hakemlik uygulaması şeklinde yürütülür. Yani hem alan editörleri, hem de hakemler değerlendirdikleri çalışmanın yazar(lar)ı hakkında bilgiye sahip değildir. Benzer şekilde yazar(lar) da hakemlerle ilgili hiç bir bilgiye sahip değildir.

Hakem değerlendirmelerinde olan araştırmalara ilişkin ham veriler hakemler tarafından talep edildiği taktirde yazarlar tarafından sunulmalıdır. Ham veriler makalenin yayımı sonrasında da gerektiğinde veya talep edildiğinde sunulmak üzere yazar(lar) tarafından korunmalıdır.

Yayınlanma Süreci

Hakem süreci sonunda yayımlanmasına karar verilen çalışmalar dergi basım formatına göre hazırlanır, son kontrol için yazar(lar)a iletilerek onay alınır ve yazar(lar)a kabul belgesi gönderilir. Ayrıca kabul edilen çalışmalar için yazar(lar)dan “Telif Hakkı Devir Formu“nu doldurarak mail yoluyla göndermeleri talep edilir. Kabul edilen çalışmalar kabul tarihi esas alınarak sıraya konulur ve basılır. Zorunlu haller dışında, yeni sayının basımı için sayının son basım tarihi beklenmez. Yeni sayıda basılacak makaleler dergi web sayfasından yayımlandığı tarihten itibaren basılmış kabul edilir. Makalenin ilk sayfasında ilgili cilt, sayı, yıl ve sayfa numarası bilgisi verilir. Yazar(lar)dan makale başvurusu veya yayımlanması sürecinde hiç bir ücret talep edilmez.

Yasal Sorumluluk

Dergide yayımlanan makalelerin içeriği ile ilgili yasal sorumluluklar tamamıyla yazar(lar)a aittir.

Last Update Time: 1/7/22, 9:50:26 AM

Dergide yayımlanmak üzere gönderilen çalışmaların daha önce hiç bir yerde yayımlanmamış ve aynı anda başka bir dergiye gönderilmemiş olması gerekir. Çalışmaların başka dergilerde daha önce yayımlanmamış olması ve/veya değerlendirme sürecinde olmaması yazar(lar)ın sorumluluğundandır. Bu tür bir husus tespit edildiğinde çalışma yazar(lar)a geri gönderilir.

Dergiye çalışma göndermeyi düşünen araştırmacılar https://dergipark.org.tr/tr/pub/fbod dergi adresinde bulunan “Yazım Kuralları”, "Yazarlar İçin Rehber" ve “Makale Gönder” sayfalarını inceleyerek çalışmalarını internet ortamında gönderebilirler. FBÖD ücretsiz bir dergi olup, dergiye gönderilen çalışmalar için yazarlardan değerlendirme veya basım ücreti talep edilmemektedir. Dergide yayımlanan çalışmaların tamamının tam metinleri ücretsiz erişime açıktır. Dergide yayımlanan makalelerden kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.

Dergide yayımlamak üzere çalışmalarınızı bekler, derginin ülkemizde fen bilimleri eğitimi ve öğretiminin gelişmesi, bilim okur-yazarlığının yaygınlaşması ve öğretmenlerin uygulamaya dönük ihtiyaçlarının karşılanması amaçlarına katkı sağlamasını temenni ederiz.

EDİTÖR