Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Duygusal Öğrenme Çerçevesinde Öz Düzenleme Yabancı Dil Öğrenme Ölçeğinin Geliştirilmesi

Yıl 2019, , 376 - 390, 20.09.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.950

Öz

Sayısı her geçen gün biraz daha artan araştırmalar, yabancı dil öğreniminde öz-düzenlemenin önemini
vurgulamaktadır (Dörnyei, 2005; Oxford, 2011; Chamot, 2014). Bu araştırmalar doğrultusunda,
araştırmacılar, öğrencilerin dil öğrenimindeki zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olmak için çok
sayıda araç geliştirmişlerdir. Ancak, bu araçlar genellikle sosyal ve duygusal öğrenme çerçevesinde değil,
dil öğrenme stratejileri çerçevesinde tasarlanmıştır. Bu açıdan bakıldığında, bu çalışma, üniversite
öğrencilerinin yabancı dil öğrenirken, sosyal ve duygusal öğrenme çerçevesinde öz-düzenleme
yetkinliklerini belirlemek için uygun bir araç geliştirerek bu boşluğu doldurmaya çalışmaktadır. Ayrıca,
cinsiyetin dil öğrenenlerinin öz-düzenleme yetkinlikleri üzerindeki etkileri de yapısal eşitlik modeli
kullanılarak incelenmiştir. Ölçeklerin faktör yapısı ve iç tutarlılığıyla ilgili veriler üç farklı zamanda
toplam olarak da bir üniversitenin 1439 hazırlık okulu öğrencisine uygulanarak toplanmıştır. ÖzDüzenleme Yabancı Dil Öğrenme Ölçeğinin (SRFLLS) temel bileşen analizi, sekiz faktörlü bir yapı
ortaya koymuştur: Güçlü Yönlerin ve Duyguların Tanınması, Öz-yeterlilik, Duygusal Bedeller, ÖzMotivasyon, Öz Disiplin, Hedef Belirleme, Yardım Arama ve Merak. Cevapların doğrulayıcı faktör
analizlerine göre ise, model uyum değerlerinin kabul edilebilir olduğu ve cinsiyete bağlı olarak dil
öğrenenlerin Öz-disiplin, Yardım Arama ve Merak yeterliliklerinde anlamlı bir farklılık olduğu
gözlemlenmiştir. Çalışma sınırlamaları ve gelecekteki araştırmalar için açıklamalar ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  • Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71-81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman [Ed.], Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press, 1998).
  • Chamot, A. (2014). Developing Self-Regulated Learning in the Language Classroom. Knowledge, Skills and Competencies in Foreign Language Education (pp. 78-88). Singapore: Proceedings of the Sixth International CLS Conference (CLaSIC)
  • Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (2003). Safe and sound: An educational leader’s guide to evidence-based social and emotional learning (SEL) programs. Chicago, IL: Author.
  • CASEL (2013). 2013 CASEL guide: Effective social and emotional learning programs. Chicago, IL: Author. Retrieved from http://casel.org/guide/
  • Coryn, C. L. S., Spybrook, J. K., Evergreen, S. D. H., & Blinkiewicz, M. V. (2009). Development and evaluation of the Social-Emotional Learning Scale. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 283-295.
  • Dornyei, Z. (2003). Questionnaires in second language research: Construction, administration and processing. Mahwah, NJ: Erlbaum
  • Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
  • Durlak, J.A., Weissberg, R., Dymnicki, A.B., Taylor, R.D., & Schellinger, K.B. (2011). The impact of enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school based universal interventions. Child Development, 82 , 405-432.
  • Greenberg, M.T., Weissberg, R.P., O’Brien, M.U., Zins, J.E., Fredericks, L., Resnik, H., & Elias, M. (2003). Enhancing school-based prevention and youth development through coordinated social, emotional, and academic learning. American Psychologist, 58, 466- 474.
  • Hall, J.K., Vitanova, G., & Marchenkova, L. (Eds.). (2005). Dialogue with Bakhtin on Second and Foreign Language Learning: New Perspectives. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Hair, JH., Black, WC., Babin, BJ., & Anderson, RE. (2010) Multivariate data analysis, 7th ed. Pearson Prentice Hall, Englewood Cliffs
  • Halle, T. G., & Darling-Churchill, K. E. (2016). Review of measures of social and emotional development. Journal of Applied Developmental Psychology, 45, 8–18
  • Kagan, S.L., Moore, E., & Bredekamp, S. (Eds.) (1995). Reconsidering children’s early learning and development: Toward shared beliefs and vocabulary. Washington, DC: National Education Goals Panel.
  • Oxford, R. L. (2011). Teaching and researching language learning strategies. London, UK: Longman
  • Payton, J. W., Wardlaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health, 70(5), 179-185
  • Ramirez, A.G. (1995). Creating contexts for second language acquisition. New York: Longman.
  • Schunk, D.H., & Zimmerman, B.J. (1998). Self-regulated learning: From teaching to selfregulated practice. New York: Guilford Press.
  • Tseng, W., Liu, H., & Nix, J. (2017). Self-regulation in language learning: Scale validation and gender effects. Perceptual and Motor Skills, 124(2), 531–548. doi: 10.1177/0031512516684293
  • Wolters, C. (2010). Self-Regulated Learning and the 21st Century Competences. Houston: Department of Educational Psychology, University of Houston, 1–27.
  • Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. doi: 10.1207/s15326985ep2501_2
  • Zimmerman, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, 41, 64-70.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Senem Zaimoğlu

Şehnaz Şahinkarakaş

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Zaimoğlu, S., & Şahinkarakaş, Ş. (2019). Sosyal Duygusal Öğrenme Çerçevesinde Öz Düzenleme Yabancı Dil Öğrenme Ölçeğinin Geliştirilmesi. Folklor/Edebiyat, 25(97), 376-390. https://doi.org/10.22559/folklor.950

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)