Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2019, , 744 - 780, 20.09.2019
https://doi.org/10.22559/folklor.978

Öz

İlkokula yeni başlayan bazı öğrencilerin yaşadığı okula uyum sorunları daha üst sınıflarda kaygı ve
depresyon belirtileri şeklinde devam ederek öğrencilerin akademik başarılarını, arkadaşlarıyla
ilişkilerini, sınıf içi davranışlarını etkileyebilmektedir. Bu çalışmanın amacı, ilkokul 3. sınıf
öğrencilerinin kaygı ve depresyon düzeylerinin hem kendi algıları hem de velilerinin algıları
doğrultusunda belirlenmesidir. İstanbul’da ilkokulda okumakta olan 207 üçüncü sınıf öğrenci ve
velilerine ayrılık kaygısı, genel kaygı, panik bozukluk, fobi, OKB, depresyon alt testlerinin olduğu
Çocuklar için Kaygı ve Depresyon Ölçeği uygulanmıştır. Nicel araştırma yöntemi ve tarama modelinin
uygulandığı çalışmada ayrılık kaygısı (p=.044) ve panik bozuklukta (p=.018) kızlar ve erkekler arasında
erkekler aleyhine anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Velilerin kendi çocuklarını değerlendirmelerinde,
kızlar ve erkekler açısından anlamlı bir farklılık yoktur. Tüm alt testler açısından incelendiğinde erkek
öğrenciler %1.1- %10.9, kız öğrenciler %3.4 - %10.1 arasında değişen oranlarda sınır düzeyde
rahatsızlığa sahip olduklarını bildirirlerken, yüksek düzeyde rahatsızlığa sahip olduğunu bildiren erkek
öğrencilerin oranı % 4.3 - %12, kız öğrencilerin ise % 1.1- %6.7 arasında değişmektedir Sonuçta erkek
ve kız öğrencilerin kaygı düzeyleri birbirine yakındır ve sınırda görülen kaygı oranları da alanyazındaki
diğer araştırmalarla örtüşmektedir. Fakat her iki gruptaki yüksek kaygı oranları, öğrencilerin rehberlik servisinden bireysel ve/veya grup çalışmaları şeklinde psikolojik destek almalarının gereğine işaret
etmektedir.

Kaynakça

  • Akgün, N. (1989). Obsesyonel nevroz saplantı-zorlantı bozukluğu, İstanbul: Nobel Tıp.
  • Ankay,A. (2013) Ruh sağlığı ve davranış bozuklukları. İstanbul: Nobel Tıp.
  • Arkonaç, O. (1989). Acil psikiyatri, İstanbul: Nobel Tıp
  • Austin, V.L. ve Sciarra, D.T. (2012). Çocuk ve ergenlerde duygusal ve davranışsal bozukluklar, M.Özekes (Ed.), Ankara: Nobel.
  • Bahalı,K., Tahiroğlu,A.Y., Avcı,A. (2009).Okul reddi olan çocuk ve ergenlerin klinink özellikleri. Anatolia Journal of Psychiatry 2009,10:310-317
  • file:///C:/Users/Lenovo/Downloads/Okul_reddi_olan_cocuk_ve_ergenlerin_klinik_ozellik.pdf Baştürk, R. (2011). Bütün yönleriyle SPSS örnekli nonparametrik istatistiksel yöntemler. Ankara: Anı.
  • Bourne,E.J. (2010). The anxiety & phobia workbook. ABD: New Harbinger.
  • Butcher, J.N., Mineka,S.ve Hooley,J.M. (2013) Anormal Psikoloji. İstanbul: Kaknüs
  • Büyüköztürk, Ş. (2006) Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün,Ö.E., Karadeniz,Ş., Demirel,F.(2011). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Corey,G. (2005). Psikolojik danışma, psikoterapi kuram ve uygulamaları. Ankara: Mentis
  • Demir,T., Eralp-Demir, D., Türksoy,N.,Özmen,E. ve Uysal,Ö. (2000) Çocuklar için sosyal anksiyete ölçeğinin geçerlik ve güvenilirliği. Düşünen Adam, 13 (1): 42-48
  • http://www.dusunenadamdergisi.org/ing/dergipdf/dusunen_adam_dergisi_24afead7f9814ed69 5977a1fc21d1213.pdf
  • DSM-4 (2000). Amerikan Psikiyatri Derneği . DSM-4 Tanı Ölçütleri. Ankara: HYB ve Boylam Psikiyatri Enstitüsü.
  • DSM-5 (2013). Amerikan Psikiyatri Derneği. DSM-5 Tanı Ölçütleri. Ankara: HYB ve Boylam Psikiyatri Enstitüsü.
  • Ertürk, Y.D. ve Gül, A.A. (2006). Çocuğunuzu televizyona teslim etmeyin. Ankara: Nobel.
  • Görmez,V.Kılıçaslan,A.Ebesutani, C. (2017). Psychometric properties of the parent version of the revised child anxiety and depression scale in a clinical sample of Turkish children and adolescents. Child Psychiatry Human Development. 2017, 48 (6): 922-933.
  • Güleç, C. (2006) Psikiyatrinin A-B-C’si. İstanbul: Say.
  • Karasar, N.(2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara:Nobel
  • Kauffman,J.M. ve Landrum,T.J.(2015). Dugusal ve davranışsal bozukluğu olan çocukların ve gençlerin özellikleri. Ankara: Nobel
  • Kring,A.M., Johmson,S.L., Davison,G. Ve Neale,J. (2014). Abnormal psychology. Singapure: Wiley
  • Manassis,K. ve Monga,S. (2001). A therapeutic approach to children and adolescents with anxiety disorders and associated comorbid conditions. Child & Adolescent Psyciatry, January 2001, Volume 40, Issue 1, pp:115-117. https://www.jaacap.org/article/S0890- 8567(09)60823-6/abstract
  • Mukaddes, N.M. (2001). Çocukluk ve ergenlik çağı obsessif kompulsif bozukluğu. (Ed) Prof.Dr.Özgür Polvan. Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi.(s.135-141) İstanbul: Nobel Tıp
  • Murdock,N.L. (2014). Piskolojik danışma ve psikoterapi kuramları. Olgu sunumu yaklaşımıyla, Füsun Akkoyun (Çeviri Ed.), Ankara: Nobel
  • Nolen-Hoeksema, S. (2011). Abnormal psychology. NY: McGraw-Hill International Edition.
  • Özcan,Ö. Ve Aysev,A. (2009). Okul fobisi olan çocuklarda araştırılması, İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 16 (1): 13-17. http://dergipark.ulakbim.gov.tr/totmd/article/view/5000100391
  • Özcan,Ö., Kılıç,B.G. Aysev,A. (2006). Okul korkusu yakınması olan çocukların ana babalarında ruhsal bozukluklar, Türk Psikiyatri Dergisi, 2006;17 (3):173-180.
  • http://www.turkpsikiyatri.com/C17S3/okulKorkusu.pdf Öztürk,O. Ve Uluşahin, A. (2011). Ruh sağlığı ve bozuklukları I. Ankara: BAYT ve Nobel Tıp.
  • Seçer,İ. (2013). SPSS ve Listrel ile pratik veri analizi. Ankara: Anı
  • Seçer,İ ve Gülbahçe,A. (2013). Çocuklarda anksiyete duyarlılık ölçeğinin Türk kültürüne uyarlanması: Güvenirlik ve geçerlik çalışması. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, İssue: 3 s.91-106
  • https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/31361594/Adaptation_of_the_An xiety_Sensitivity_Index_for_Children_to_Turkish_The_Study_of_Validity_and_Relia bility.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1530352949
  • &Signature=tUq8UfKejwu0Dr7UgR6ljgVcUbI%3D&response-contentdisposition=inline%3B%20filename%3DAdaptation_of_the_Anxiety_Sensitivity_In.p df
  • Sümer, N., Ünal,S., Selçuk,E., Kaya,B., Polat,R., ve Çekem,B. (2009). Bağlanma ve psikopatoloji: Bağlanma boyutlarının depresyon, panik bozukluk ve obsesif-kompolsif bozuklukla ilişkisi, Türk Psikoloji Dergisi, Haziran 2009, 24 (63):38-45.
  • https://search.proquest.com/openview/2680c045e421e1d10eb7b151a7762ee6/1?pqorigsite=gscholar&cbl=28562 Yaluğ, İ., Kocabaşoğlu, N., Aydoğan, G., Günel, B. (2003). Obsesif kompolsif bozukluk ve panik bozuklukta depresyon ve kişilik bozukluğu komorbiditesi, Düşünen Adam, 2003, 16 (1): 28-34.
  • http://www.dusunenadamdergisi.org/Ing/DergiPdf/DUSUNEN_ADAM_DERGISI_5d 29742e984345b1a2df384b9a131c67.pdf
  • Yalom, I. (1999). Varoluşcu psikoterapi, İstanbul: Kabalcı.
  • Yurdabakan,İ (2009). Grup rehberliği programının ilköğretim sekizinci sınıf öğrenccilerinin sınav kaygı düzeylerine etkisi. Serdar Erkan ve Alim Kaya (Editörler). Grupla psikolojik danışma ve rehberlik programları I. Ankara: Pegem Akademi
  • Yüksel, N. (2006). Ruhsal hastalıklar. Ankara: MN Medikal ve Nobel
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Ülkü Tosun Bu kişi benim

Aziz Zorlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 20 Eylül 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Tosun, Ü., & Zorlu, A. (2019). İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Kaygı ve Depresyon Düzeylerinin İncelenmesi. Folklor/Edebiyat, 25(97), 744-780. https://doi.org/10.22559/folklor.978

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)