Türkiye’de 1990’lı yıllardan sonra büyük atılım yapan polisiye edebiyat türünün önemli
isimlerinden biri de Celil Oker’dir. Bugüne kadar yayımladığı sekiz romanı ve bir hikâye kitabı
ile yerli polisiyenin gelişimine büyük katkıda bulunan Oker, türün gerek duyduğu bütün
koşulları yerine getirmenin ötesinde polisiye romanlarda mekânın ve ayrıntıların önemini
kavramış bir yazar olarak dikkati çeker. Onun romanlarının başlıca mekânı semtleri, sokakları ve insanları ile zamanın çizgilerini taşıyan İstanbul’dur. Yazar, İstanbul’a has ayrıntıları;
şehrin fizikî güzellikleri yanında, modern kent hayatının kaosunu ve toplumsal değişimlere
paralel olarak kentin de değişen yönünü, polisiye romanın kurgusunu sekteye uğratmadan
satır aralarına gizleyebilmiştir. Polisiye roman türü, günümüzün ‘flaneur’ tipini andıran gezgin
dedektiflerin gözlemleriyle kent hayatının yansıtılmasında öne çıkan bir tür olmuştur.
Oker’in bir ‘eylem adamı’ olan dedektifi Remzi Ünal’la İstanbul’u gezdirdiği okur kitlesi
bir yandan sağlam mekan tasvirleriyle kurulan gerçekçi romanlar okurken bir yandan da bü-
yükşehrin sorunlarına karşı gelişen bir farkındalık duygusuyla İstanbul’u dolaşmanın keyfini
yaşarlar. Yazar, kapalı mekânları da İstanbul sokaklarının bir uzantısı olarak algılamış, çeşitli
çevrelerden varlıklı ve yoksul kesimi buluşturduğu eserlerinde çeşitlendirdiği bu mekânlarla
hem gerekli atmosferi yaratmış hem de karşıtlıklar yoluyla sosyal eleştirilerini iletebilmiştir.
Celil Oker, Ahmet Ümit’le birlikte, İstanbul’u anlatan yazarlar arasında, polisiye roman
sahasında yeni ve sağlam bir yol açmıştır.
Celil Oker is one of the important authors of crime fiction which has been leapt forward
after 1990s in Turkey. Oker is the great contributor to development of domestic crime
fiction with his eight novels and a story book published until today, he cut a wide swath as
being an author by understanding the importance of details and space in crime novels beyond
fullfiling of all conditions which are required by the fiction. The top place of his novels is
İstanbul where bears the stamp of the time with its neighbourhood, streets and people. The
author managed to interline the details special to Istanbul along with the physical beauties of
the city, the chaos of modern life and the changing aspect of the city in parallel with social
changes without disrupting the plot of the detective story. Detective story has come forward
as a leading genre which reflects the modern city life by means of the observations made by
wandering detectives who are reminiscent of contemporary ‘flaneur’ type. While his audience
walks through İstanbul with Detective Remzi Ünal who is Oker’s ”a man of action “
on the one hand they read realistic novels which composed of spirited space descriptions,
on the other hand they enjoy the tramping of İstanbul with a sense of awareness which has
developed against the problems of the metropolis. The author has perceived indoors as an
follow-up of İstanbul streets and either he has created the required atmosphere and could
send his social critics through oppositions in his pieces that he has brought together the rich
and poor communities from various environments by those spaces that he diversified. Celil
Oker has prompted to a new and lasting way in field of crime fiction among the authors who
tell İstanbul with Ahmet Ümit.
Other ID | JA67FE93DH |
---|---|
Journal Section | Article |
Authors | |
Publication Date | December 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 19 Issue: 76 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)