Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının olumlu ve olumsuz metafor kullanarak
motivasyonlarınının sosyal girişimciliğe etkisini belirlemektir. Bu araştırmada, yorumlayıcı
fenomenolojik metodoloji altında nitel araştırma paradigması kullanılmıştır. Araştırmanın
katılımcıları Kuzey Kıbrıs’ta bulunan üniversitelerin eğitim fakültesi dördüncü sınıfında
öğrenim gören öğrencilerden belirlenen iki grup ile yapılmıştır. Gruplar, ilk veri katılımcıları
(Grup 1) ve sonraki veri katılımcıları (Grup 2) şeklinde adlandırılmışlardır. Grup 1’de 60
öğrenci ile odak grup görüşmeleri yapılmıştır. Grup 2'de ise 60 öğrenci ile derinlemesine
görüşmeler yapılmıştır. Çalışmaya katılan paydaşlardan, sosyal girişimciliği ve öğretmen
adaylarının motivasyonunu etkileyen olumlu ve olumsuz metaforları tanımlamaları ve
gerekçelerini tam cümle halinde yazılı olarak belirtmeleri istenmiştir. Veri toplama için
yorumlayıcı yaklaşım kullanılmış ve veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz
edilmiştir. Öğretmen adaylarının olumlu sosyal girişimcilik motivasyonlarını tanımlayan
metaforlar köpekbalığı, girişimci ruhu, sevgi ateşi ve becerikli olarak tanımlamıştır. Öğretmen
adaylarının olumsuz sosyal girişimcilik motivasyonlarını tanımlayan metaforlar ise, öğretmen
adaylarının motivasyonunu sıradan ve yoğun olarak tanımlamıştır. Araştırma sonucunda
öğretmen adaylarının motivasyonlarının sosyal girişimciliğe etkisine ilişkin model önerisi
yapılmıştır.
The aim of the current research is to determine the motivation of teacher candidates, through
positive and negative metaphors, which influences the social entrepreneurship. Qualitative
research paradigm under interpretive phenomenological methodology was used in the current
study. Participants of the study were two groups of students (the Group 1 as the-initial-data -
participants and the Group 2 as the-later-data-participants) from the fourth year of education
faculties of universities in North Cyprus. Focus group interviews were completed with 60
students in Group 1. In Group 2, in-dept interviewers were conducted with 60 students. The
key stakeholders in the study were asked to identify positive and negative metaphors affecting
teacher candidates’ motivation on social entrepreneurship and state their justification in full
sentences. An interpretive approach for data collection was used and data were analyzed using
the content analysis method. Metaphors defining the teacher candidates’ motivation on positive
social entrepreneurship were identified as shark, entrepreneurial spirit, fire of love and skilful.
Metaphors defining the teacher candidates’ motivation on negative metaphors were identified
as ordinary and intense. As a result of the research, a model on influencing the teacher
candidates’ motivation on social entrepreneurship was proposed.
motivation social entrepreneurship social entrepreneurship model teacher candidates qualitative study
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Turkish Folklore |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 25 Issue: 97 |
Journal website: https://folkloredebiyat.org
The journal’s publication languages are both English and Turkish. Also despite articles in Turkish, the title, abstract, and keywords are also in English. Turkish articles approved by the reviewers are required to submit an extended summary (750-1000 words) in English.
The journal is indexed by TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ, and many other indexes and datebases.
Within the scope of TR DIZIN 2020 Ethical Criteria and as of the year 2020, studies requiring ethics committee approval must indicate Ethics Committee Approval details (committe-date-issue) in the article’s methods section. With this in mind, we request from our author candidates to edit their article accordingly before sending it to the journal.
Field EdItors
Folklore:
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik
(Frankfurt University- birkalan-gedik@em.uni.frankfurt.de)
Prof. Dr. Arzu Öztürkmen
(Bosphorus University- ozturkme@boun.edu.tr)
Edebiyat-Literature
Prof. Dr. G. Gonca Gökalp Alpaslan (Hacettepe University - ggonca@
hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz
(President, Caucasus University Association- r_korkmaz@hotmail.com)
Antropoloji-Anthropology
Prof. Dr. Akile Gürsoy
(Beykent University - gursoyakile@gmail.com)
Prof.Dr. Serpil Aygün Cengiz
(Ankara University - serpilayguncengiz@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Linguistics
Prof.Dr. Aysu Erden
(Maltepe University - aysuerden777@gmail.com)
Prof. Dr. V. Doğan Günay
(Dokuz Eylul University- dogan.gunay@deu.edu.tr)