Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

“Kemançe” ve “Mû-Zik”: Nusaybinli Domlarda Kimlik

Yıl 2021, Cilt: 27 Sayı: 105, 321 - 335, 01.02.2021
https://doi.org/10.22559/folklor.1216

Öz

Bu çalışmada Mardin’in Nusaybin ilçesinde yaşayan Domların kendilerini nasıl
tanımladıkları konu edilmektedir. Bu bağlamda çalışma boyunca kendisinden hareket
edilen kavram kimlik kavramıdır. Kimliğin ilişkisel olduğu kabul edilerek
çalışmanın merkezini Domlar ile Nusaybin ilçe nüfusunun geri kalanı arasındaki
ilişkiler oluşturmaktadır. Bu ilişkilerin arakesitinde ise müzik yer alır. Nusaybinli
Domlar kendilerini öncelikli olarak müzisyen diye tanımlar ve öyle de tanımlanırlar.
Nusaybinli Domların ana sazları ise rebap denen enstrümandır. Yerel dilde
“kemançe” olarak adlandırılan rebap Domlar ile özdeşleşmiştir. Müzisyenlik ve
kemançe Dom kimliğinin oluşumundaki temel tartışma eksenini oluşturmaktadır.
Çalışma boyunca kemançe bir maddi kültür öğesi olarak ele alınmakta olup Dom
kimliğinin oluşumunda kemançenin nasıl bir rol oynadığı soruşturulmaktadır. Bu
yolla çalışmanın açığa çıkarmayı hedeflediği temel mesele Dom kimliğinin nasıl
kurulduğudur. Bu temel meseleye ek olarak ayrıca maddi kültür aracılığıyla kişiler
ve nesneler arasındaki ilişki üzerine düşünülmesi de amaçlanmaktadır. Çalışma,
2011 – 2015 yılları ile 2018 – 2019 yılları arasında Mardin’in Nusaybin ilçesinde
yaşayan Domlar ile yürütülen alan araştırmasına dayanmaktadır. Katılımlı gözlem
ve derinlemesine görüşme tekniklerinin kullanıldığı bu alan araştırmasında
etnografik yöntem benimsenmiştir. Gerçekleştirilen alan araştırmasından hareketle
çalışmada, kemançenin Dom kimliğinin oluşumundaki faillerden biri ve Dom
kimliğinin değişen bağlam ve durumlara göre yeniden biçimlenmeye açık olduğu
sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Aydın, S. (2018). Antropolojide etnik azınlıklar ve konar-göçerler. A. Bartu Candan ve C. Ö z b a y (Eds.), Kültür denen şey antropolojik yaklaşımlar içinde, ss.198-232. Metis.
  • Barth, F. (1994). Enduring and emerging issues in analysis of ethnicity. H. Vermeulen and C. Govers (Eds.) The anthropology of ethnicity: beyond ‘ethnic groups and boundaries’ içinde, ss.11-32. Het Spinhuis.
  • Barth, F. (2001). Giriş. F. Bart (Ed.), Etnik gruplar ve sınırları içinde, ss.11-41. Bağlam.
  • Bochi, G. (2007). The production of difference: sociality, work and mobility in a community of Syrian Dom between Lebanon and Syria. (Yayımlanmamış doktora tezi). London School of Economics and Political Science.
  • Dişli, S. Ö. (2016). ‘Çingene’ mi, ‘Roman’ mı? Bir inşa süreci. AÜDTCF Antropoloji Dergisi, 31, 97- 117.
  • Gell, A. (1998). Art and agency: an anthropological theory. Clarendan.
  • Hall, S. (1996). Who needs identity?. S. Hall and P. du Gay (Eds.), Questions of cultural i d e n t i t y içinde, ss. 1-17. Sage.
  • Hancock, I. (2010). We are the Romani people. University of Hertfordshire.
  • Kenrick, D. (2006). Çingeneler Ganj’dan Thames’e. Homer.
  • Keskin, N. (2015). Tûr Abdin’de bir kimlik ve anlatma biçimi: Mıtırblar ve mıtrıplık. Folklor/Edebiyat, 21(84), 57-72.
  • Keskin, N. (2006). Mardin ve çevresinde bir anlatım biçimi olarak mıtrıplık. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi.
  • Mak, M. ve B. O. Kurtişoğlu (2018). Mardinli koçerler. MSGSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 2(18), 327- 348. Marushiakova, E. ve Popov, V. (2006). Osmanlı imparatorluğu’nda çingeneler. Homer.
  • Matras, Y. (2000). Two Domari legends about the origin of the Doms. Romani Studies, 5(10), 53- 79. https://doi.org/10.3828/rs.2000.3
  • Navaro-Yaşın, Y. (2013). Kültür kehanetleri: Yerelliğin toplumsal inşası. Ç. Keyder (Ed.), İ s t a n b u l küresel ile yerel arasında içinde, ss.78-97. Metis.
  • Önen, S. (2011). Citizenship rights of gypsies in Turkey: Cases of Roma and Dom communities. (Yayımlanmamış doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Özateşler, G. (2013). The ‘ethnic identification’ of Dom people in Diyarbakır. Çağdaş Türkiye Araştırmaları Dergisi, 13(27), 279-287.
  • Özkıvanç, H. E. (2010). İslam’da müzik üzerine çağdaş tartışmalar (1930-2008). (Yayımlanmamış doktora tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi. Pandya, v. (2002). Nose and eyes for identity : Accoutrements and enumerations of ethnicity among Jatha of Kachchh. Journal of Material Culture, 7(3), 295-328. https://doi. org/10.1177/135918350200700303.
  • Parıltı, A. (2001). Dengbêjler: Sözün yazgısı. İthaki.
  • Philip, J. ve Schaefer, R. (2015). Middle eastern music and popular culture. S. Altorki (Ed.). A companion to the anthropology of the Middle East içinde, ss.493-508. Willey Blackwell.
  • Rice, T. (2010). ‘Hallmark of a doctor’: The stethoscope and the making of medical identity. Journal of Material Culture, 15(3), 237-301. https://doi.org/ 10.1177/1359183510373985.
  • Tilley, C. (2006). Introduction: Identity, place, landscape and heritage. Journal of Material Culture, 11 (6), 7-32. https://doi.org/10.1177/1359183506062990.
  • van Bruinessen, M. (1992). Kürdistan üzerine yazılar. İletişim.
  • van Bruinessen, M. (2003). Ağa, devlet ve şeyh. İletişim.
  • Woodward, I. (2016). Maddi kültürü anlamak. Türkiye İş Bankası.
  • Yalçın-Heckmann, L. (2002). Kürtlerde aşiret ve akrabalık ilişkileri. İletişim.
  • Kaynak kişiler: KK1: A.B., 1951, eski müzisyen. KK2: A.Ö., 1980, müzisyen ve kemançe yapım ustası. KK3: Ş.E., 1964, müzisyen. KK4: B.B., 1966, müzisyen. KK5: N.Ö., 1949, eski müzisyen. KK6: H.B., 1979, müzisyen. KK7: M. Y., 1968, esnaf.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türk Halk Bilimi, Sanat ve Edebiyat
Bölüm Derleme Makaleleri -Compilation Articles
Yazarlar

Semra Özlem Dişli Bu kişi benim 0000-0002-7925-3013

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 27 Sayı: 105

Kaynak Göster

APA Dişli, S. Ö. (2021). “Kemançe” ve “Mû-Zik”: Nusaybinli Domlarda Kimlik. Folklor/Edebiyat, 27(105), 321-335. https://doi.org/10.22559/folklor.1216

Derginin yayım dili Türkçe ve İngilizce’dir, ayrıca Türkçe de olsa tüm basılan makalelerin başlık, öz ve anahtar sözcükleri İngilizce olarak da makalede bulunur. Hakemlerden onay almış Türkçe makaleler için 750-1000 sözcükten oluşan genişletilmiş özet (extended summary) gereklidir. Elektronik çeviriler kabul edilmez.
Dergi TR-Dizin, Web of Science (ESCI), DOAJ ile diğer pek çok dizin tarafından taranmaktadır. Scimagoe quartile değeri: Q2 'dir:

TR DIZIN 2020 Etik Kriterleri kapsamında, dergimize 2020 yılından itibaren etik kurul izni gerektiren çalışmalar için makalenin yöntem bölümünde ilgili Etik Kurul Onayı ile ilgili bilgilere (kurul-tarih-sayı) yer verilmesi gerekecektir. Bu nedenle dergimize makale gönderecek olan yazarlarımızın ilgili kriteri göz önünde bulundurarak makalelerini düzenlemeleri önemle rica olunur.

Alan Editörleri/ Field Editörs

Halkbilimi/Folklore
Prof.Dr. Hande Birkalan-Gedik (JohannWolfgang-Goethe İniversitet-birkalan-gedik@m.uni-frankfurt.de)
Prof.Dr. Ali Yakıcı (Gazi Üniversitesi-yakici@gazi.edu.tr)
Prof.Dr. Aynur Koçak (Yıldız Teknik Üniversitesi-nurkocak@yildiz.edu.tr)
Prof.Dr. Işıl Altun ( (Regensburg Üniversitesi/Kocaeli Üniversitesi-İsil.Altun@zsk.uni-regensburg.de)
Edebiyat/Literature
Prof.Dr. Abdullah Uçman (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi -emekli-29 MayısÜniversitesi-abdullahucman@29mayis.edu.tr
Prof. Dr. Ramazan Korkmaz (Ardahan Üniversitesi-emekli-Kafkasya Üniversiteler Birliği -KÜNİB-r_korkmaz@hotmail.com)
Prof.Dr. Emel Kefeli (Marmara Üniversitesi-emekli-İstanbul 29 Mayıs Üniversitesi-ayseemelkefeli @gmail.com)

Prof.Dr. Zekiye Antakyalıoğlu ( İstanbul Aydın Üniversitesi-zekabe@hotmail.com)
Antropoloji/Anthropology
Prof.Dr. Hanife Aliefendioğlu (Doğu Akdeniz Üniversitesi-hanife.aliefendioglu@emu.edu.tr)
Prof. Dr. Şebnem Pala Güzel (Başkent Üniversitesi-sebnempa@baskent.edu.tr)
Prof.Dr. Derya Atamtürk Duyar (İstanbul Üniversitesi-datamturk@istanbul.edu.tr)
Prof.Dr. Meryem Bulut (Ankara Üniversitesi-meryem.bulut@gmail.com)
Dil-Dilbilim/Language-Linguistics
Prof.Dr. Nurettin Demir (Hacettepe Üniversitesi-demir@hacettepe.edu.tr)
Prof. Dr. Aysu Erden (Maltepe Üniversitesi-aysuerden777@gmail.com)
Prof.Dr. Sema Aslan Demir (Hacettepe Üniversitesi-semaaslan@hacettepe.edu.tr)