Felsefenin en çetin problemlerinden birini teşkil eden kötülük problemi,
düşünce tarihi boyunca pek çok düşünür ve filozofu meşgul etmiş, oldukça
dinamik ve işlevsel bir konudur. Tasavvuf felsefesinin büyük düşünürü İbn
Arabî’nin de bu konuyla yakından ilgilendiği ve bu mesele üzerinde kafa yorduğu
bilinmektedir. Dolayısıyla, onun düşünce sisteminde kötülük problemini
nasıl ele aldığını ve buna ilişkin nasıl bir teodise geliştirdiğini ortaya koymak
büyük bir önem taşımaktadır.
İbn Arabî’nin özgün bir teodise geliştirdiği, kötülük sorununa felsefi ve
tasavvufi açıdan önemli katkılarda bulunduğu söylenebilir. Bu katkılardan birisi,
Tanrı’nın “bilgelik” ve “hikmet”ine dayalı bir teodise önerisi, diğeri de, onun
sorunu irdelerken bir “üstdil” veya “paradoksal dil” geliştirmiş olmasıdır. Derin
bir tasavvufî ve felsefî içeriğe sahip olan bu dil, potansiyel/imkan olarak felsefe
yapmaya ve felsefi açıdan yeni ufuklar açmaya oldukça elverişli görünmektedir.
The problem of evil, one of the crucial problems of philosophy, has extremely
obsessed many scholars and philosophers throughout history of thought.
Because of being is a dynamic and functional issue. Ibn Arabî, a great scholar of the Mystical
philosophy, is an important philosopher in this issue. Thus, it is significant
to indicate his method of analyzing the problem of evil in a theodicy
Ibn Arabî, philosophically and mystically presents an authentic theodise
that seriously contributes to the problem of evil. One of the contributions is
the theodise of God’s “wisdom” and “mystery” and the other is his usage of a
“paradoxal language”. His mystical and philosophical language is adequate to
philosophize and opens new paths of philosophical perspectives.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Philosophy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 15, 2011 |
Submission Date | May 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Issue: 53 |
Philosophy World is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.