Research Article
BibTex RIS Cite

İNSANLAŞMA SÜRECİ OLARAK EĞİTİM VE PLATON

Year 2007, Issue: 3, 67 - 74, 15.05.2007

Abstract

Eğitimin bireysel ve toplumsal yaşamdaki önemi herkesin tartışmasız kabul ettiği bir gerçektir. Tartışılan şey eğitimin hangi amaçlara hizmet edeceğidir. Fakat bundan önce yanıtlanması gereken soru insan- eğitiminin ne olduğudur. Bu sorunun yanıtına göre, eğitimin sırf mesleki, dinsel veya ideolojik amaçlar taşması gerekip gerekmediği konusunda bir karara varabiliriz.
Eğitimin neliği ve amacına yönelik bu tartışmada, Platon'un bir insanlaşma süreci olarak gördüğü eğitime ilişkin görüşlerinin bizler için bir hareket noktası olabileceği inancındayım.

References

  • AKARSU, Bedia. Mutluluk Ahlakı, İstanbul, Edebiyat Fakültesi Yayınlan, 1970.
  • KRANZ, Walter. Antik Felsefe, (Çev: Suad Baydur) İstanbul, Sosyal Yayınlan, 1994.
  • PLATON. Devlet, (Çev; S. Eyüboğlu, M.A. Cimcoz), İstanbul, Remzi Kitabevi, 1988.

Education As A Process of Being-Human and Plato

Year 2007, Issue: 3, 67 - 74, 15.05.2007

Abstract

The importance of human-education, in the individual life as well as social life, is a fact far from doubt What has been discussed is which purposes education has to serve. However, before that, we must have an answer for "what is human-education?". According to the given answer, we can come to a decision whether education has to possess only teological, ideological or occupational purposes.
I think, in this discussion on what education and its purpose is, Plato's view of education which takes education as a process of being-human, might be a starting-point for us.

References

  • AKARSU, Bedia. Mutluluk Ahlakı, İstanbul, Edebiyat Fakültesi Yayınlan, 1970.
  • KRANZ, Walter. Antik Felsefe, (Çev: Suad Baydur) İstanbul, Sosyal Yayınlan, 1994.
  • PLATON. Devlet, (Çev; S. Eyüboğlu, M.A. Cimcoz), İstanbul, Remzi Kitabevi, 1988.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophy
Journal Section Research Article
Authors

Muttalip Özcan This is me

Publication Date May 15, 2007
Submission Date January 15, 2007
Acceptance Date April 30, 2007
Published in Issue Year 2007 Issue: 3

Cite

Chicago Özcan, Muttalip. “İNSANLAŞMA SÜRECİ OLARAK EĞİTİM VE PLATON”. FLSF Felsefe Ve Sosyal Bilimler Dergisi, no. 3 (May 2007): 67-74.

Starting from 2024, our journal will be published in 3 issues as two regular and one special issues. These issues will be published In May (regular issue), September (special issue) and December (regular issue).

Acceptance of articles for our special issue and our regular issue in December will begin on March 15.

Only articles within the scope of the file will be included in our special issue. 

Thank you for your attention.