This study determined the views of pre-service teachers attending the pedagogical formation education certification program regarding the teaching practice course and evaluated their perception of the problems related to that course. The study employed the case study design, which is a qualitative research method. The research participants were 56 pre-service teachers who were graduated from the undergraduate program of biology and attended the teaching practice course within the scope of the Pedagogical Formation Education Certification Program offered at the faculty of education of a university in Turkey in the spring semester of the 2015-2016 academic year. Data were collected through semi-structured teacher’s view form composed of two open-ended questions and subjected to content analysis. The following five main themes were identified: Views regarding the practice teacher, views regarding the students at the practice school, views regarding the teaching practice course, views regarding the practice school and the biology course, and recommendations concerning the teaching practice. Then the frequencies of the pre-service teachers’ views regarding those themes were determined. The pre-service teachers were seen to deliver more positive views regarding the practice teacher and the teaching practice course and more negative views regarding the students at the practice school. However, the frequencies of their positive and negative views regarding the practice school and the biology course were seen to be very close to each other. Finally, their recommendations concerning the adversities/difficulties they encountered during the practice were found to be mostly for the practice teacher.
Pedagogical formation education certification program Teaching practice course Pre-service teacher
Bu çalışmada, pedagojik formasyon eğitimi sertifika programına katılan öğretmen adayla¬rının, öğretmenlik uygulaması dersi ile ilgili görüşleri belirlenmiş ve bu derse yönelik yaşanan sorunları ortaya koyma biçimleri değerlendirilmiştir. Nitel araştırma yöntemlerinden, durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırmaya, 2015-2016 eğitim-öğretim yılının bahar döneminde Türkiye’deki bir üniversitenin eğitim fakültesinde Pedagojik Formasyon Eğitimi Sertifika Programı kapsamında Öğretmenlik Uygulaması dersine katılan 56 Biyoloji lisans programı mezunu öğretmen adayı katılmıştır. Veriler, iki açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmış ve içerik analiziyle çözümlenmiştir. Uygulama öğretmenine yönelik görüşler, Uygulama okulundaki öğrencilere yönelik görüşler, Öğretmenlik uygulaması dersine yönelik görüşler, Uygulama okulları ve biyoloji dersine yönelik görüşler, Öğretmenlik uygulaması dersine yönelik öneriler olmak üzere beş ana tema ve bu temalara ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin, hangi sıklıkta tekrar ettiği belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının, uygulama öğretmeni ve öğretmenlik uygulaması dersine yönelik daha çok olumlu, uygulama okulundaki öğrencilere yönelik daha çok olumsuz görüş bildirdikleri belirlenirken, uygulama okulları ve biyoloji dersine yönelik belirttikleri olumlu ve olumsuz görüş frekanslarının birbirine çok yakın olduğu tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının uygulama sırasında karşılaştıkları olumsuz durumlar/güçlükler karşısındaki önerilerinin ise daha çok uygulama öğretmenine yönelik olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | May 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |