Bu çalışma, fen bilimleri öğretmenlerinin okul dışı öğrenme süreçlerini nasıl organize ettiklerini ve bu süreçleri nasıl planladıklarını analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, öğretmenlerin cinsiyet, eğitim seviyesi ve mesleki deneyim gibi demografik özelliklerinin bu süreçler üzerindeki etkilerini değerlendirmeyi hedeflemektedir. Araştırma, ilişkisel tarama deseni kullanılarak yapılmış olup, Doğu Anadolu Bölgesi'nde yer alan köy, şehir ve özel ortaokullarda görev yapan 102 fen bilimleri öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin okul dışı öğrenme ve bu süreci düzenleme düzeylerini ölçmek amacıyla Okul Dışı Öğrenmeyi Düzenleme Ölçeği (ODÖDÖ) kullanılmıştır. Bulgular, cinsiyetin okul dışı öğrenme süreçlerini yönetme düzeyleri üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir. Ayrıca, lisans ve lisansüstü eğitim düzeylerine göre öğretmenler arasında okul dışı öğrenme düzenleme düzeyleri açısından belirgin bir fark bulunmamaktadır. Mesleki deneyim grupları arasında yapılan analizler ise bilgi ve planlama alt boyutlarında önemli farklılıklar ortaya koymuştur. Özellikle, daha az deneyime sahip öğretmenlerin, okul dışı öğrenme süreçlerini daha etkin kullanabilmeleri için deneyimli öğretmenler tarafından mentorluk programlarının düzenlenmesi önerilmektedir. Son olarak, eğitim kurumları ve yerel yönetimlerin, öğretmenlerin okul dışı öğrenme ortamlarını daha etkin kullanmalarını teşvik etmek üzere programlar geliştirmesi ve okul dışı öğrenme yöntemlerinin entegrasyonunu desteklemesi gerekmektedir.
This study analyses how science teachers organise and plan their out-of-school learning processes. Additionally, it aims to evaluate the impact of teachers' demographic characteristics such as gender, education level, and professional experience on these processes. The research was conducted using a relational survey design with 102 science teachers from rural, urban, and private middle schools in the Eastern Anatolia Region. The study utilized the Out-of-School Learning Regulation Scale, which was developed to measure teachers' levels of organizing and managing out-of-school learning activities. Findings indicate that gender does not have a statistically significant effect on the levels of managing out-of-school learning processes. Moreover, there is no significant difference in out-of-school learning organizing levels among teachers based on their undergraduate or graduate education levels. Analyses among different professional experience groups revealed significant differences in the dimensions of knowledge and planning. Particularly, mentorship programs by experienced teachers are recommended to help less experienced teachers effectively utilize out-of-school learning processes. Finally, educational institutions and local governments should develop programs to encourage teachers to use out-of-school learning environments more effectively and support the integration of out-of-school learning methods.
Education Science teacher Out-of-school learning environments
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 3 |