19. yüzyılın en büyük sürgün ve göç olayını
yaşayan Kuzey Kafkasya halkları Çerkesler, Abhazlar, Osetler,
Karaçay-Balkarlar, Çeçen-İnguşlar ve Dağıstan halklarının oldukça büyük bir
kısmı 1864 yılından itibaren Osmanlı Devleti tarafından Balkan coğrafyasına
yerleştirilmişti. 19. yüzyılın sonlarında da ikinci kez göç ettirilerek
Balkanlar üzerinden getirilip Anadolu’ya yerleştirilen Kuzey Kafkasya
göçmenleri, beraberlerinde yeni bir çalgı getirdiler. Sosyal yaşamlarında müzik
ve dansla iç içe olan bu insanlar, bu yeni çalgıyı çok benimsedi. Türkiye’de genel
adıyla “Çerkes Mızıkası” adı verilen ve kökeni Orta Avrupa olan bu
tuşlu-körüklü diatonik çalgı Kafkasya göçmen halkları tarafından kendi kültür
miraslarını koruma ve yaşatmalarında, acı ve tatlı anlarını paylaşmalarında her
zaman yanlarında bulundurdukları, dans ve müziklerini onun eşliğinde icra
ettikleri bir çalgı haline geldi. Öyle ki, Kafkas halklarında bu yeni çalgının
çalım tekniği, yarattıkları yeni dansların ve müziklerin oluşumuna da önemli
bir katkı sağladı.
Bu
makalede Kafkasya göçmen halklarının benimseyip, kültür ürünlerinin bir parçası
haline getirdikleri bu yeni
çalgı ile yapılan müziklerin ve dansların Kafkasya göçmenlerinin yeni kültürel
kimliklerinin oluşmasına nasıl katkı sağladığı ve “Çerkes” kimliği etrafında birleşmeleri,
yeni bir kimlik etrafında göçmen halkların bu yeni çalgı ile nasıl
bütünleştikleri ve müzikal, bilişsel, duyusal, estetik değerler etrafında nasıl
birleştikleri tartışılacaktır. Örnek görüntü ve ezgiler çalışma içerisinde, QR kodları aracılığıyla bildiri sonuna
eklenmiştir.
Çerkes mızıkası Çerkes müziği Kafkasya müziği Kafkasya diasporası
A large part of the
Circassians, Abkhazians, Ossetians, Karachay-Balkarians, Chechen-Ingushes and
Daghestanians of the North Caucasian people, who experienced the greatest exile
and migration in the 19th century, were placed by the Ottoman State in the
Balkan geography from 1864 onwards. By the end of the 19th century, immigrants
from the North Caucasus, who were brought from the Balkans and placed in
Anatolia, brought a new instrument with them. These people, who are nested with
music and dance in their social lives, have adopted this new instrument. This Central
Europe originated and diatonic key-bellwether instrument, generally in Turkey called
"Cherkes mizikasi", pioneered the recreation of their own dance and
music by the Caucasian immigrant people.
In
this report we will discuss; how the music and dance made with this new
instrument enabled Caucasian immigrants to form their new identity, how it
helped them to unite around this "Circassian" identity and how these
immigrants around this new identity, also unite with this new instrument, around
musical, cognitive, sensual and aesthetic values. Sample images and melodies given in the study
were added at the end of the paper via QR codes.
Cherkes Mizikasi Circassians music Caucasian music Caucasian diaspora
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 3 |