19. yüzyılın en büyük sürgün ve göç olayını yaşayan Kuzey Kafkasya halkları Çerkesler, Abhazlar, Osetler, Karaçay-Balkarlar, Çeçen-İnguşlar ve Dağıstan halklarının oldukça büyük bir kısmı 1864 yılından itibaren Osmanlı Devleti tarafından Balkan coğrafyasına yerleştirilmişti. 19. yüzyılın sonlarında da ikinci kez göç ettirilerek Balkanlar üzerinden getirilip Anadolu’ya yerleştirilen Kuzey Kafkasya göçmenleri, beraberlerinde yeni bir çalgı getirdiler. Sosyal yaşamlarında müzik ve dansla iç içe olan bu insanlar, bu yeni çalgıyı çok benimsedi. Türkiye’de genel adıyla “Çerkes Mızıkası” adı verilen ve kökeni Orta Avrupa olan bu tuşlu-körüklü diatonik çalgı Kafkasya göçmen halkları tarafından kendi kültür miraslarını koruma ve yaşatmalarında, acı ve tatlı anlarını paylaşmalarında her zaman yanlarında bulundurdukları, dans ve müziklerini onun eşliğinde icra ettikleri bir çalgı haline geldi. Öyle ki, Kafkas halklarında bu yeni çalgının çalım tekniği, yarattıkları yeni dansların ve müziklerin oluşumuna da önemli bir katkı sağladı.
Bu makalede Kafkasya göçmen halklarının benimseyip, kültür ürünlerinin bir parçası haline getirdikleri bu yeni çalgı ile yapılan müziklerin ve dansların Kafkasya göçmenlerinin yeni kültürel kimliklerinin oluşmasına nasıl katkı sağladığı ve “Çerkes” kimliği etrafında birleşmeleri, yeni bir kimlik etrafında göçmen halkların bu yeni çalgı ile nasıl bütünleştikleri ve müzikal, bilişsel, duyusal, estetik değerler etrafında nasıl birleştikleri tartışılacaktır. Örnek görüntü ve ezgiler çalışma içerisinde, QR kodları aracılığıyla bildiri sonuna eklenmiştir.
Çerkes mızıkası, Çerkes müziği, Kafkasya müziği, Kafkasya diasporası
A large part of the Circassians, Abkhazians, Ossetians, Karachay-Balkarians, Chechen-Ingushes and Daghestanians of the North Caucasian people, who experienced the greatest exile and migration in the 19th century, were placed by the Ottoman State in the Balkan geography from 1864 onwards. By the end of the 19th century, immigrants from the North Caucasus, who were brought from the Balkans and placed in Anatolia, brought a new instrument with them. These people, who are nested with music and dance in their social lives, have adopted this new instrument. This Central Europe originated and diatonic key-bellwether instrument, generally in Turkey called "Cherkes mizikasi", pioneered the recreation of their own dance and music by the Caucasian immigrant people.
In
this report we will discuss; how the music and dance made with this new
instrument enabled Caucasian immigrants to form their new identity, how it
helped them to unite around this "Circassian" identity and how these
immigrants around this new identity, also unite with this new instrument, around
musical, cognitive, sensual and aesthetic values. Sample images and melodies given in the study
were added at the end of the paper via QR codes.
Cherkes Mizikasi, Circassians music, Caucasian music, Caucasian diaspora
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyal |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar |
|
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayınlandığı Sayı | Yıl 2019, Cilt 2, Sayı 3 |
Bibtex | @araştırma makalesi { folklor641071, journal = {Folklor Akademi Dergisi}, issn = {2651-253X}, eissn = {2651-253X}, address = {}, publisher = {Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Yazarları Derneği}, year = {2019}, volume = {2}, number = {3}, pages = {440 - 469}, title = {ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI}, key = {cite}, author = {Koçkar, M. Tekin and Koçkar, Alan Abrek} } |
APA | Koçkar, M. T. & Koçkar, A. A. (2019). ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI . Folklor Akademi Dergisi , 2 (3) , 440-469 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/folklor/issue/50692/641071 |
MLA | Koçkar, M. T. , Koçkar, A. A. "ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI" . Folklor Akademi Dergisi 2 (2019 ): 440-469 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/folklor/issue/50692/641071> |
Chicago | Koçkar, M. T. , Koçkar, A. A. "ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI". Folklor Akademi Dergisi 2 (2019 ): 440-469 |
RIS | TY - JOUR T1 - ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI AU - M. Tekin Koçkar , Alan Abrek Koçkar Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Folklor Akademi Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 440 EP - 469 VL - 2 IS - 3 SN - 2651-253X-2651-253X M3 - UR - Y2 - 2019 ER - |
EndNote | %0 Folklor Akademi Dergisi ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI %A M. Tekin Koçkar , Alan Abrek Koçkar %T ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI %D 2019 %J Folklor Akademi Dergisi %P 2651-253X-2651-253X %V 2 %N 3 %R %U |
ISNAD | Koçkar, M. Tekin , Koçkar, Alan Abrek . "ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI". Folklor Akademi Dergisi 2 / 3 (Aralık 2019): 440-469 . |
AMA | Koçkar M. T. , Koçkar A. A. ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI. Folklor Akademi Dergisi. 2019; 2(3): 440-469. |
Vancouver | Koçkar M. T. , Koçkar A. A. ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI. Folklor Akademi Dergisi. 2019; 2(3): 440-469. |
IEEE | M. T. Koçkar ve A. A. Koçkar , "ORTA AVRUPA’DAN ANADOLU’YA BİR ÇALGININ YENİ KİMLİĞİ: ÇERKES MIZIKASI", Folklor Akademi Dergisi, c. 2, sayı. 3, ss. 440-469, Ara. 2019 |