This study was conducted to determine the gender perceptions of academicians in Turkey in disaster management and the possible related factors. The data of the study were collected from 309 academicians who volunteered to participate in the study between 16.04.2025 and 30.05.2025. In order to evaluate the gender perceptions of the participants in disaster management, the “Gender Role Perception Scale in Disaster Management” was analyzed using quantitative methods. As a result of the analysis, it was found that the academicians' perceptions of gender roles in disaster management were quite positive. In the study, a statistically significant difference was found between the variables of gender and having children and the perception of gender roles in disaster management. It was determined that the mean scores of female academicians who did not have children were significantly higher than male academicians and those who were parents. In the study, no statistically significant difference was found between the variables of being married, having disaster experience, receiving disaster education and receiving gender education and the perception of gender roles in disaster management. As a result, female academicians and academicians who did not have children had higher gender perceptions in disaster management. In line with the results, the effects of being male and parenting on gender perception in disasters can be examined in depth in future studies. This study can contribute to the development of gender-sensitive policies and practices in disaster management.
Bu çalışma, Türkiye’deki akademisyenlerin afet yönetiminde toplumsal cinsiyet algılarını ve ilişkili olabilecek faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın verileri, 16.04.2025 ve 30.05.2025 tarihleri arasında çalışmaya katılmaya gönüllü olan 309 akademisyenden toplanmıştır. Katılımcıların afet yönetiminde toplumsal cinsiyet algılarını değerlendirebilmek amacıyla “Afet Yönetiminde Cinsiyet Rolü Algısı Ölçeği” nicel yöntemler kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda akademisyenlerin afet yönetiminde cinsiyet rollerine ilişkin algılarının oldukça olumlu olduğu bulunmuştur. Çalışmada cinsiyet ve çocuk sahibi olma değişkenleri ile afet yönetiminde cinsiyet rolü algısı arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmıştır. Kadın cinsiyetine sahip ve çocuk sahibi olmayan akademisyenlerin, erkeklere ve ebeveyn olanlara göre puan ortalamalarının anlamlı oranda daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Çalışmada akademisyenlerin evli olma, afet deneyimi yaşama, afet eğitimi alma ve cinsiyet eğitimi alma değişkeleri ile afet yönetiminde cinsiyet rolü algıları arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir farklılık saptanmamıştır. Sonuç olarak, kadın ve çocuğu olmayan akademisyenlerin afet yönetiminde toplumsal cinsiyet algıları daha yüksektir. Sonuçlar doğrultusunda, ileride yapılacak araştırmalarda özellikle erkek cinsiyetine sahip olma ve ebeveynliğin afetlerde toplumsal cinsiyet algısı üzerindeki etkileri derinlemesine incelenebilir. Bu çalışma afet yönetiminde toplumsal cinsiyete duyarlı politika ve uygulamaların geliştirilmesine katkı sunabilir.
Bu araştırma makalesi için etik kurul kararı alınmıştır.
Yazar bu çalışmaya katılmayı kabul eden tüm öğretim elemanlarına teşekkür eder.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Gender, Policy and Administration |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | September 27, 2025 |
| Submission Date | June 7, 2025 |
| Acceptance Date | August 20, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: Toplumsal Cinsiyet Özel Sayısı |