This study examines parents’ views on the changes in their children’s play at the
beginning of the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) process. The study sample consists
of 38 parents, twenty mothers, and eighteen fathers who reside in different city centers
(Trabzon, Istanbul, Bursa, and Ankara) in Turkey and have children between three
and six. The data were collected with “demographic information form” and “open-ended
question form” created by the researchers. Data were collected online via ‘Google Forms.’
Descriptive statistics were used in the analysis of the data. As a result of the research,
it was found that children’s play differs according to the type of play, play area, material
type, and playing time with parents. The change in the type of play consisted of an increase
in pretend play, an increase in educational plays, an increase in board games, an increase in plays involving art activities, a decrease in play behaviors that requires being
physically active, an increase in building plays, and an increase in science and nature
knowledge plays. The change in material type consisted of an increase in the use of technological
tools. The change in the play area consisted of a decrease in outdoor play and
an increase in indoor play. These results are discussed with the relevant literature. Change
in playing time with parents consisted of increase in playing with mother and increase
in playing with father. These results are discussed within the framework of the relevant
literature.
Bu çalışmanın amacı, Coronavirüs salgını (COVID-19) başlangıcı sürecinde çocuklarının
oyunlarındaki değişikliklere ilişkin ebeveyn görüşlerini incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu Türkiye’nin farklı il merkezlerinde (Trabzon, İstanbul, Bursa ve Ankara)
ikamet eden, üç ile altı yaş arasında çocuğu olan 38 ebeveyn (20 anne ve 18 baba) oluşturmaktadır.
Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan “Demografik Bilgi Formu” ve
“Açık Uçlu Soru Formu” ile toplanmıştır. Veriler ‘Google Formlar’ aracılığıyla çevrimiçi
olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
salgın sürecinde çocukların oyunlarının “oyun türü, oyun alanı, materyal türü
ve ebeveynlerle oynanan zaman” açısından farklılaştığı belirlenmiştir. Oyun türündeki
değişimin incelendiğinde, sembolik oyunlarda artış, eğitsel oyunlarda artış, masa başı
oyunlarda artış, yapı oyunlarında artış, sanata dayalı oyun etkinliklerinde artış, fiziksel
olarak aktif olmayı gerektiren oyunlarda azalış, bilim ve doğa bilgisi oyunlarında artıştan
oluştuğu belirlenmiştir. Oyun alanındaki değişim açık hava oyunlarında azalma ve kapalı
alan oyunlarında artış olarak belirlenmiştir. Materyal türündeki değişim ise teknolojik
araç kullanımında artışı kapsamaktadır. Ebeveynlerle oynama süresindeki değişim, anne
ile oynamanın artması ve baba ile oynamanın artmasından oluşmuştur. Bu sonuçlar ilgili
literatür çerçevesinde tartışılmıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Researches and Studies |
Authors | |
Publication Date | June 27, 2022 |
Acceptance Date | April 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |