Research Article
BibTex RIS Cite

Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views

Year 2022, , 315 - 345, 27.06.2022
https://doi.org/10.16947/fsmia.1136512

Abstract

This study examines parents’ views on the changes in their children’s play at the
beginning of the Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) process. The study sample consists
of 38 parents, twenty mothers, and eighteen fathers who reside in different city centers
(Trabzon, Istanbul, Bursa, and Ankara) in Turkey and have children between three
and six. The data were collected with “demographic information form” and “open-ended
question form” created by the researchers. Data were collected online via ‘Google Forms.’
Descriptive statistics were used in the analysis of the data. As a result of the research,
it was found that children’s play differs according to the type of play, play area, material
type, and playing time with parents. The change in the type of play consisted of an increase
in pretend play, an increase in educational plays, an increase in board games, an increase in plays involving art activities, a decrease in play behaviors that requires being
physically active, an increase in building plays, and an increase in science and nature
knowledge plays. The change in material type consisted of an increase in the use of technological
tools. The change in the play area consisted of a decrease in outdoor play and
an increase in indoor play. These results are discussed with the relevant literature. Change
in playing time with parents consisted of increase in playing with mother and increase
in playing with father. These results are discussed within the framework of the relevant
literature.

References

  • Akoğlu, Gözde – Karaaslan, Bedriye Tuğba, “COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt 5, sayı 2, Haziran 2020.

COVID-19 Salgını Sırasında Çocukların Oyunlarındaki Değişiklikler: Ebeveyn Görüşleri

Year 2022, , 315 - 345, 27.06.2022
https://doi.org/10.16947/fsmia.1136512

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Coronavirüs salgını (COVID-19) başlangıcı sürecinde çocuklarının
oyunlarındaki değişikliklere ilişkin ebeveyn görüşlerini incelemektir. Araştırmanın
çalışma grubunu Türkiye’nin farklı il merkezlerinde (Trabzon, İstanbul, Bursa ve Ankara)
ikamet eden, üç ile altı yaş arasında çocuğu olan 38 ebeveyn (20 anne ve 18 baba) oluşturmaktadır.
Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan “Demografik Bilgi Formu” ve
“Açık Uçlu Soru Formu” ile toplanmıştır. Veriler ‘Google Formlar’ aracılığıyla çevrimiçi
olarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda,
salgın sürecinde çocukların oyunlarının “oyun türü, oyun alanı, materyal türü
ve ebeveynlerle oynanan zaman” açısından farklılaştığı belirlenmiştir. Oyun türündeki
değişimin incelendiğinde, sembolik oyunlarda artış, eğitsel oyunlarda artış, masa başı
oyunlarda artış, yapı oyunlarında artış, sanata dayalı oyun etkinliklerinde artış, fiziksel
olarak aktif olmayı gerektiren oyunlarda azalış, bilim ve doğa bilgisi oyunlarında artıştan
oluştuğu belirlenmiştir. Oyun alanındaki değişim açık hava oyunlarında azalma ve kapalı
alan oyunlarında artış olarak belirlenmiştir. Materyal türündeki değişim ise teknolojik
araç kullanımında artışı kapsamaktadır. Ebeveynlerle oynama süresindeki değişim, anne
ile oynamanın artması ve baba ile oynamanın artmasından oluşmuştur. Bu sonuçlar ilgili
literatür çerçevesinde tartışılmıştır.

References

  • Akoğlu, Gözde – Karaaslan, Bedriye Tuğba, “COVID-19 ve İzolasyon Sürecinin Çocuklar Üzerindeki Olası Psikososyal Etkileri”, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, cilt 5, sayı 2, Haziran 2020.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Researches and Studies
Authors

Şengül Pala This is me 0000-0001-6383-6911

Ayşegül Akıncı Coşgun This is me 0000-0001-7195-5160

Aynur Yılmaz 0000-0001-7562-9469

Publication Date June 27, 2022
Acceptance Date April 22, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Pala, Ş., Coşgun, A. A., & Yılmaz, A. (2022). Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi(19), 315-345. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136512
AMA Pala Ş, Coşgun AA, Yılmaz A. Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. June 2022;(19):315-345. doi:10.16947/fsmia.1136512
Chicago Pala, Şengül, Ayşegül Akıncı Coşgun, and Aynur Yılmaz. “Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19 (June 2022): 315-45. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136512.
EndNote Pala Ş, Coşgun AA, Yılmaz A (June 1, 2022) Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 19 315–345.
IEEE Ş. Pala, A. A. Coşgun, and A. Yılmaz, “Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views”, FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19, pp. 315–345, June 2022, doi: 10.16947/fsmia.1136512.
ISNAD Pala, Şengül et al. “Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi 19 (June 2022), 315-345. https://doi.org/10.16947/fsmia.1136512.
JAMA Pala Ş, Coşgun AA, Yılmaz A. Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022;:315–345.
MLA Pala, Şengül et al. “Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views”. FSM İlmi Araştırmalar İnsan Ve Toplum Bilimleri Dergisi, no. 19, 2022, pp. 315-4, doi:10.16947/fsmia.1136512.
Vancouver Pala Ş, Coşgun AA, Yılmaz A. Changes in Children’s Play During COVID-19 Pandemic: Parents’ Views. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi. 2022(19):315-4.