Research Article
BibTex RIS Cite

Gıda Ambalajının Tüketici Satın Alma Kararı Üzerine Etkisi: Malatya İli Örneği, Türkiye

Year 2024, , 67 - 74, 03.06.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1379461

Abstract

Gıda maddesinin pazardaki yerini belirleyen gıda ambalajı tüketici davranışını anlık etkileme potansiyeline de sahiptir. Ambalajın hangi materyalden üretildiği, rengi, ergonomik olup olmaması, geri dönüşüm özellikleri, doğal materyallerden üretilip üretilmediği ya da sağlık açısından fonksiyonel özelliğe sahip olup olmaması gibi faktörler satın alma sırasında tüketici tutum ve davranışında farklı yaklaşımlara sebep olabilir. Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti Malatya ilinde tüketici satın alma kararında gıda ambalajının etkisi incelenmiştir. Araştırma için Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Etik Kurulundan 25.08.2022 tarih/ E-84026528-050.01.04-2200193039 sayılı kararı ile gerekli izin alınmıştır. Araştırmaya göre; yaş ve cinsiyet ile anket puanları arasındaki fark anlamlı değildir (p>0.05). Katılımcıların; eğitim ve gelir durumları ile tüketici satın alma kararında gıda ambalajının etkisi anketi toplam puan ortancaları arasındaki fark ise istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Katılımcıların yarısından fazlası ambalajın hangi materyalden yapıldığına önem vermiş ve yarısına yakını COVID 19 pandemi dönemi sonrası virüs bulaşma riskine karşı ambalaj materyalinin antiviral madde içermesini uygun bulmuştur. Katılımcıların %71.3 oranında büyük çoğunluğu ise doğada parçalanabilen çevre dostu ambalaj materyalini tercih etmiştir.

Ethical Statement

Çalışma için etik kurul izni alınmış ve sisteme ek dosya olarak eklenmiştir.

References

  • Akbulut, G. (2010). Malatya İlinde nüfusun eğitim durumu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 115-132.
  • FAO, F. (2018). Food and agriculture organization of the United Nations. Rome, URL: http://faostat. fao. org.
  • Favier, M., Celhay, F., & Pantin-Sohier, G. (2019). Is less more or a bore? Package design simplicity and brand perception: an application to Champagne. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, 11-20.
  • Firouz, M. S., Mohi-Alden, K., & Omid, M. (2021). A critical review on intelligent and active packaging in the food industry: Research and development. Food Research International, 141, 110113.
  • Gökkaya, H. (2022). Ambalaj tasarımında yenilik ve ileri dönüşümlü ambalaj tasarımına yönelik tüketici tutumu ile satın alma niyeti ilişkisi (Master's thesis, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gürbüz, İ. B., Kadağan, Ö. (2022). Gıda Ambalajlarında Değişen Tüketici Tercihleri. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 36(2), 357-376.

Food Packaging Influence On Consumer Purchasing Decision: An Example From Malatya Province, Türkiye

Year 2024, , 67 - 74, 03.06.2024
https://doi.org/10.32958/gastoria.1379461

Abstract

Food packaging, which can instantly affect consumer behavior and determine the place of food product in market, can affect consumer attitudes and behavior during purchasing with factors such as material raw material, color, ergonomic or not, its recycling features, whether it is made of natural material and whether it has functional features in terms of health. In this study, effect of food packaging on consumer purchasing decisions was examined in Republic of Türkiye in Malatya province. Necessary permission was obtained for research from Çanakkale Onsekiz Mart University Ethics Committee with decision dated 25.08.2022 / E-84026528-050.01.04-2200193039. According to research; It was determined that difference between age and gender and survey scores was not significant (p>0.05). Participants; It was determined that difference between education and income levels and the total score medians of survey on impact of food packaging on consumer purchasing decisions was statistically significant (p <0.05). More than half of participants paid attention to what material the packaging was made of, and nearly half of them found it appropriate for packaging material to contain antiviral substances against risk of virus transmission after COVID 19 pandemic period. The majority of participants, %71.3, preferred environmentally friendly packaging material that can be degraded in nature.

References

  • Akbulut, G. (2010). Malatya İlinde nüfusun eğitim durumu. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(1), 115-132.
  • FAO, F. (2018). Food and agriculture organization of the United Nations. Rome, URL: http://faostat. fao. org.
  • Favier, M., Celhay, F., & Pantin-Sohier, G. (2019). Is less more or a bore? Package design simplicity and brand perception: an application to Champagne. Journal of Retailing and Consumer Services, 46, 11-20.
  • Firouz, M. S., Mohi-Alden, K., & Omid, M. (2021). A critical review on intelligent and active packaging in the food industry: Research and development. Food Research International, 141, 110113.
  • Gökkaya, H. (2022). Ambalaj tasarımında yenilik ve ileri dönüşümlü ambalaj tasarımına yönelik tüketici tutumu ile satın alma niyeti ilişkisi (Master's thesis, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gürbüz, İ. B., Kadağan, Ö. (2022). Gıda Ambalajlarında Değişen Tüketici Tercihleri. Bursa Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 36(2), 357-376.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Gastronomy
Journal Section Articles
Authors

Tuğba Güngör Ertuğral 0000-0002-1306-3399

Early Pub Date March 31, 2024
Publication Date June 3, 2024
Submission Date October 21, 2023
Acceptance Date March 30, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Güngör Ertuğral, T. (2024). Gıda Ambalajının Tüketici Satın Alma Kararı Üzerine Etkisi: Malatya İli Örneği, Türkiye. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 8(1), 67-74. https://doi.org/10.32958/gastoria.1379461