Research Article
BibTex RIS Cite

Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği

Year 2019, , 624 - 639, 31.12.2019
https://doi.org/10.32958/gastoria.585792

Abstract

Bir toplumun
yiyecek ve içeceğe dair tüm kültürel mirasını ifade eden gastronomi bilimi
turizm aktivitelerine de yön vermekte, turizmi etkileyen ve turizmden etkilenen
bir kavram olarak önemini sürdürmektedir. 
Bu önemin ve ilginin bilincinde olan seyahat acentaları ve tur
operatörleri; oluşturduğu farklı gastronomi turları ile hemen hemen her
kesimden turiste hitap etmektedir. Ayrıca tek bir aktivite ile yetinmeyen
seyahat işletmeleri; doğal güzellikleri görmenin yanında o bölgeye özgü
lezzetleri tatmayı da tur programlarına dahil etmekte; gastronomi turları
kapsamında pek çok faaliyeti turistlere sunmaktadır. Coğrafi işaretli ürünler
ise; o bölgeye özgün ürünleri ifade etmekte, sadece o bölgenin sıcaklık, nem,
yağmur, toprak ve rüzgarında yetişebilmektedir. Gastronomi turlarında kısmen de
olsa yer alsa da; “coğrafi işaretler ürünlü gastronomi turları” şeklinde bir
tur programı oluşturulmamıştır. Bu araştırmanın amacı coğrafi işaretli ürünler
ile gastronomi turlarının oluşturulmasına dair bir model geliştirmektir. Örneklem
olarak Batı Karadeniz bölgesinde turlar seçilmiş, turların süresi, güzergahlar
ve niteliği incelenerek coğrafi işaretli ürünler ile bir tur programı
hazırlanmıştır.

References

  • Arslantürk, Y., Gül, T. (2019). Turist Rehberliği Mesleği Dünü -Bugünü –Yarını. Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman (Editörler), Turist Rehberliğinde Yeni Eğilimler ve Turist Rehberliğinin Geleceği (s. 287-325). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barham, E. (2003). Translating terroir: the global challenge of French AOC labeling, Journal of Rural Studies, 19, 127–138.
  • Blakeney, M. (2009). Protection of Traditional Knowledge by Geographical Indications’, International Journal of Intellectual Property Management,3,357-374.
  • Bowen, S. (2010). Embedding local places in global spaces: Geographical indications as a territorial development strategy, Rural Sociology, 75 (2), 209–243.
  • Bowen, S., Zapata, A.V. (2009). Geographical Indications, Terroir, and Socio Economic and Ecological Sustainability: The Case of Tequila . Journal of Rural Studies. 25 (1), 108-119.
  • Broude, T. (2005). Culture, trade and additional protection for geographical indications,” Bridges: Trade and Sustainable Development Review, No. 9, 20–22.
  • Cagenegem, V. W., Drahos, P., Cleary, J. (2015). Provenance of Australian food products: is there a place for Geographical Indications?, Rural Industries Research and Development Corporation. Davies, P. (2018), Geographical indications, authenticity and protection of traditional cultural expressions, https://www.academia.edu/29185778/Geographical_indications_authenticity_and_protection_of_traditional_cultural_expressions_en_ (Erişim Tarihi: 06.03.2019).
  • Deselnicu, O. C., Costanigro, M., Souza-Monteiro, D. M., McFadden, D. T. (2013). A meta-analysis of geographical indication food valuation studies: what drives the premium for origin-based labels?. Journal of Agricultural and Resource Economics, 204-219.
  • Downes, D. (2000) ‘Intellectual Property as a Tool to Protect Traditional Knowledge’ (2000) 25, Columbia Journal of Environmental Law,25, 253-281.
  • Gangjee, D. S. (2015). Proving Provenance? Geographical Indications Certification and Its Ambiguities. World Development.
  • Ghafele, R. (2009). Creating the missing link: Applying collective Marks to create clusters, Journal of Intellectual Property Law & Practice, 4 (1), 57–66.
  • Frankel, S. (2011). The mismatch of geographical indications and innovative traditional knowledge, Victoria University of WellingtonLegal Research Papers, 1 (6).
  • Hazarhun, E., Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 371-389.
  • Henderson, J. C. (2009). “Food tourism reviewed”, British Food Journal, 11 (4): 317-326.
  • İrigüler, F., Güler, M. E. (2016). Emotional labor of tourist guides: How does it affect their job satisfaction and burnout levels?. Journal of Yaşar University, 11(42), 113-123.
  • Jay, T., Taylor, M. (2012). A Case of Champagne: A Study of Geographical Indications. Corporate Governance eJournal, 7 (15), 1-32.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi,14 (22), 93-101.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2019). Planlı Davranış Teorisi Bağlamında Sokak Lezzetlerinin Destinasyon Seçimi Ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: İstanbul İli Örneği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mercan, Ş. O., Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2).
  • Panizzon, M. (2005). Traditional knowledge and geographical indications: Foundations, interests and negotiating positions, working paper 2005/01, Swiss National Centre of Competence in Research.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö., Adalet Akpulat, N. (2017), Coğrafi İşaretleme Kapsamında Kocaeli Gastronomik Ürünlerin Değerlendirilmesi, KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (28), 132-140.
  • Raustiala, K., Munzer, S., R. (2007). The global struggle over geographic indications, European Journal of International Law, 18 (2) 337–365.
  • Ryu, K., Jang, S. (2006). Intention to experience local cuisine in a travel destination: The modified theory of reasoned action. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(4), 507-516.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırıkkale)’nin Coğrafi İşaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 23-37
  • Türk Patent Enstitüsü (TPE). (2012), Marka ve Coğrafi İşaret Başvurularının Hazırlanması, Marka ve Coğrafi İşaret İşlemleri ile İlgili Bilgiler ve Gerekli Belgeler, TPE Yayınları, Ankara.
  • Türk patent. https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/6B3F914C-E72C-437C-8A30-F50C51DE0A23.pdf , (Erişim Tarihi: 10.02.2019).
  • WIPO. (2018). Geographical Indications: An Introduction. http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/geographical/952/wipo_pub_952.pdf, (Erişim Tarihi: 15.02.2019).
  • World Trade Organization (WTO). The Trade Related Property Rights Agreement(TRIPS). February 2011. http://www.wto.org. (Erişim Tarihi: 12.02.2019).
  • Yenipınar, U., Köşker, H., Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. The. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 13, 23.
  • Zengin, B., Uyar, H., Erkol, G. (2014). Gastronomi Turizmi Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. 15. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Zografos, D. (2008). Geographical Indications & Socio-Economic Development,” IQsensato working paper.
  • Anı Tur. https://www.anitur.com/tur/akcakoca-amasra-safranbolu-ve-bol-bol-yuzme-turu-3-gece, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Jolly Tur. https://www.jollytur.com/safranbolu-abant-golcuk-turu-3-gece-4-gun-izmir-cikisli, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Tatilbudur.com. https://www.tatilbudur.com/eskisehir-cikisli-bati-karadeniz-turu-1-gece-2-gun, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Mevzuat. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.555.pdf (Erişim Tarihi: 25.02.2019).

Establishment of Gastronomy Tours by Geographically Marked Products: Example of Western Black Sea Tours

Year 2019, , 624 - 639, 31.12.2019
https://doi.org/10.32958/gastoria.585792

Abstract

Gastronomy science, which expresses the cultural heritage of a society
for food and drink, also directs tourism activities and continues its
importance as a concept that affects tourism and is influenced by tourism.
Travel agencies and tour operators who are aware of this importance and
interest; appeal to tourists from almost every segment with its different
gastronomy tours. In addition, travel agencies which is not limited to provide
single activity only, by including tasting of local delicacies besides seeing
natural beauties in tour programs, offer many activities within the scope of
gastronomy tourism. Geographical indication products; refers to the authentic
products of the area; that can only grow in the temperature, humidity, rain,
soil and wind of that region. No tour programs have been created in the form of
“gastronom[1]y
tours with geographical indication products“; even for a part in gastronomy
tours. The aim of this study is to develop a model for the creation of
gastronomic tours with geographical indication products. Tours in the Western
Black Sea region were selected as samples, and a tour program with geographical
indication products was prepared by examining the duration, routes and quality
of the tours.





References

  • Arslantürk, Y., Gül, T. (2019). Turist Rehberliği Mesleği Dünü -Bugünü –Yarını. Burhanettin Zengin, Gül Erkol Bayram, Orhan Batman (Editörler), Turist Rehberliğinde Yeni Eğilimler ve Turist Rehberliğinin Geleceği (s. 287-325). Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Barham, E. (2003). Translating terroir: the global challenge of French AOC labeling, Journal of Rural Studies, 19, 127–138.
  • Blakeney, M. (2009). Protection of Traditional Knowledge by Geographical Indications’, International Journal of Intellectual Property Management,3,357-374.
  • Bowen, S. (2010). Embedding local places in global spaces: Geographical indications as a territorial development strategy, Rural Sociology, 75 (2), 209–243.
  • Bowen, S., Zapata, A.V. (2009). Geographical Indications, Terroir, and Socio Economic and Ecological Sustainability: The Case of Tequila . Journal of Rural Studies. 25 (1), 108-119.
  • Broude, T. (2005). Culture, trade and additional protection for geographical indications,” Bridges: Trade and Sustainable Development Review, No. 9, 20–22.
  • Cagenegem, V. W., Drahos, P., Cleary, J. (2015). Provenance of Australian food products: is there a place for Geographical Indications?, Rural Industries Research and Development Corporation. Davies, P. (2018), Geographical indications, authenticity and protection of traditional cultural expressions, https://www.academia.edu/29185778/Geographical_indications_authenticity_and_protection_of_traditional_cultural_expressions_en_ (Erişim Tarihi: 06.03.2019).
  • Deselnicu, O. C., Costanigro, M., Souza-Monteiro, D. M., McFadden, D. T. (2013). A meta-analysis of geographical indication food valuation studies: what drives the premium for origin-based labels?. Journal of Agricultural and Resource Economics, 204-219.
  • Downes, D. (2000) ‘Intellectual Property as a Tool to Protect Traditional Knowledge’ (2000) 25, Columbia Journal of Environmental Law,25, 253-281.
  • Gangjee, D. S. (2015). Proving Provenance? Geographical Indications Certification and Its Ambiguities. World Development.
  • Ghafele, R. (2009). Creating the missing link: Applying collective Marks to create clusters, Journal of Intellectual Property Law & Practice, 4 (1), 57–66.
  • Frankel, S. (2011). The mismatch of geographical indications and innovative traditional knowledge, Victoria University of WellingtonLegal Research Papers, 1 (6).
  • Hazarhun, E., Tepeci, M. (2018). Coğrafi İşarete Sahip Olan Yöresel Ürün ve Yemeklerin Manisa’nın Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. Güncel Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(Ek.1), 371-389.
  • Henderson, J. C. (2009). “Food tourism reviewed”, British Food Journal, 11 (4): 317-326.
  • İrigüler, F., Güler, M. E. (2016). Emotional labor of tourist guides: How does it affect their job satisfaction and burnout levels?. Journal of Yaşar University, 11(42), 113-123.
  • Jay, T., Taylor, M. (2012). A Case of Champagne: A Study of Geographical Indications. Corporate Governance eJournal, 7 (15), 1-32.
  • Kan, M., Gülçubuk, B., Küçükçongar, M. (2012). Coğrafi İşaretlerin Kırsal Turizmde Kullanılma Olanakları. KMÜ Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi,14 (22), 93-101.
  • Kargiglioğlu, Ş. (2019). Planlı Davranış Teorisi Bağlamında Sokak Lezzetlerinin Destinasyon Seçimi Ve Tekrar Ziyaret Etme Niyetine Etkisi: İstanbul İli Örneği. Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Mercan, Ş. O., Üzülmez, M. (2014). Coğrafi işaretlerin bölgesel turizm gelişimindeki önemi: Çanakkale ili örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(2).
  • Panizzon, M. (2005). Traditional knowledge and geographical indications: Foundations, interests and negotiating positions, working paper 2005/01, Swiss National Centre of Competence in Research.
  • Polat Üzümcü, T., Alyakut, Ö., Adalet Akpulat, N. (2017), Coğrafi İşaretleme Kapsamında Kocaeli Gastronomik Ürünlerin Değerlendirilmesi, KMU Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19 (28), 132-140.
  • Raustiala, K., Munzer, S., R. (2007). The global struggle over geographic indications, European Journal of International Law, 18 (2) 337–365.
  • Ryu, K., Jang, S. (2006). Intention to experience local cuisine in a travel destination: The modified theory of reasoned action. Journal of Hospitality & Tourism Research, 30(4), 507-516.
  • Şahin, G. (2013). Coğrafi İşaretlerin Önemi ve Vize (Kırıkkale)’nin Coğrafi İşaretleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15, 23-37
  • Türk Patent Enstitüsü (TPE). (2012), Marka ve Coğrafi İşaret Başvurularının Hazırlanması, Marka ve Coğrafi İşaret İşlemleri ile İlgili Bilgiler ve Gerekli Belgeler, TPE Yayınları, Ankara.
  • Türk patent. https://www.turkpatent.gov.tr/TURKPATENT/resources/temp/6B3F914C-E72C-437C-8A30-F50C51DE0A23.pdf , (Erişim Tarihi: 10.02.2019).
  • WIPO. (2018). Geographical Indications: An Introduction. http://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/geographical/952/wipo_pub_952.pdf, (Erişim Tarihi: 15.02.2019).
  • World Trade Organization (WTO). The Trade Related Property Rights Agreement(TRIPS). February 2011. http://www.wto.org. (Erişim Tarihi: 12.02.2019).
  • Yenipınar, U., Köşker, H., Karacaoğlu, S. (2014). Turizmde Yerel Yiyeceklerin Önemi ve Coğrafi İşaretleme: Van Otlu Peyniri. The. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 13, 23.
  • Zengin, B., Uyar, H., Erkol, G. (2014). Gastronomi Turizmi Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. 15. Ulusal Turizm Kongresi.
  • Zografos, D. (2008). Geographical Indications & Socio-Economic Development,” IQsensato working paper.
  • Anı Tur. https://www.anitur.com/tur/akcakoca-amasra-safranbolu-ve-bol-bol-yuzme-turu-3-gece, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Jolly Tur. https://www.jollytur.com/safranbolu-abant-golcuk-turu-3-gece-4-gun-izmir-cikisli, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Tatilbudur.com. https://www.tatilbudur.com/eskisehir-cikisli-bati-karadeniz-turu-1-gece-2-gun, (Erişim Tarihi: 01.03.2019).
  • Mevzuat. http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/4.5.555.pdf (Erişim Tarihi: 25.02.2019).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şaban Kargiglioğlu 0000-0002-8952-7225

Gül Erkol Bayram 0000-0001-9764-2883

Yavuz Çetin This is me 0000-0002-7435-590X

Publication Date December 31, 2019
Submission Date July 2, 2019
Acceptance Date December 13, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Kargiglioğlu, Ş., Erkol Bayram, G., & Çetin, Y. (2019). Gastronomi Turlarının Coğrafi İşaretli Ürünler Aracılığı ile Oluşturulması: Batı Karadeniz Turları Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 3(4), 624-639. https://doi.org/10.32958/gastoria.585792