Gıda maddesinin pazardaki yerini belirleyen gıda ambalajı tüketici davranışını anlık etkileme potansiyeline de sahiptir. Ambalajın hangi materyalden üretildiği, rengi, ergonomik olup olmaması, geri dönüşüm özellikleri, doğal materyallerden üretilip üretilmediği ya da sağlık açısından fonksiyonel özelliğe sahip olup olmaması gibi faktörler satın alma sırasında tüketici tutum ve davranışında farklı yaklaşımlara sebep olabilir. Bu çalışmada, Türkiye Cumhuriyeti Malatya ilinde tüketici satın alma kararında gıda ambalajının etkisi incelenmiştir. Araştırma için Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Etik Kurulundan 25.08.2022 tarih/ E-84026528-050.01.04-2200193039 sayılı kararı ile gerekli izin alınmıştır. Araştırmaya göre; yaş ve cinsiyet ile anket puanları arasındaki fark anlamlı değildir (p>0.05). Katılımcıların; eğitim ve gelir durumları ile tüketici satın alma kararında gıda ambalajının etkisi anketi toplam puan ortancaları arasındaki fark ise istatistiksel olarak anlamlıdır (p<0.05). Katılımcıların yarısından fazlası ambalajın hangi materyalden yapıldığına önem vermiş ve yarısına yakını COVID 19 pandemi dönemi sonrası virüs bulaşma riskine karşı ambalaj materyalinin antiviral madde içermesini uygun bulmuştur. Katılımcıların %71.3 oranında büyük çoğunluğu ise doğada parçalanabilen çevre dostu ambalaj materyalini tercih etmiştir.
Çalışma için etik kurul izni alınmış ve sisteme ek dosya olarak eklenmiştir.
Food packaging, which can instantly affect consumer behavior and determine the place of food product in market, can affect consumer attitudes and behavior during purchasing with factors such as material raw material, color, ergonomic or not, its recycling features, whether it is made of natural material and whether it has functional features in terms of health. In this study, effect of food packaging on consumer purchasing decisions was examined in Republic of Türkiye in Malatya province. Necessary permission was obtained for research from Çanakkale Onsekiz Mart University Ethics Committee with decision dated 25.08.2022 / E-84026528-050.01.04-2200193039. According to research; It was determined that difference between age and gender and survey scores was not significant (p>0.05). Participants; It was determined that difference between education and income levels and the total score medians of survey on impact of food packaging on consumer purchasing decisions was statistically significant (p <0.05). More than half of participants paid attention to what material the packaging was made of, and nearly half of them found it appropriate for packaging material to contain antiviral substances against risk of virus transmission after COVID 19 pandemic period. The majority of participants, %71.3, preferred environmentally friendly packaging material that can be degraded in nature.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Gastronomy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 31, 2024 |
Publication Date | June 3, 2024 |
Submission Date | October 21, 2023 |
Acceptance Date | March 30, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 8 Issue: 1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.