From the past to the present, the olive, which has made significant contributions to humanity not only as a part of kitchens but also as a part of life, has countless benefits and areas of use. Especially the trade of olive oil to other civilizations during the Ancient Greek and Roman periods, its widespread use, and the production of artistic containers for its trade clearly highlight the importance of this product. It is a plant presented as a wreath to the winning competitors in the Olympic Games, considered sacred according to beliefs, and became the subject of mythological legends. Today, it has become one of the sources of livelihood, especially in the Marmara and Aegean regions, and is defined as a plant that is associated with festivals and compared to 'gold' due to its color and value. From a tourism perspective, olive and olive oil museums in cultural tours to the Mediterranean, Aegean, and Marmara regions, and olive harvest festivals in gastro-cultural tours offer travelers routes and opportunities for tastings. In addition, it is one of the indispensable elements of Turkish cuisine as a gastronomic component. When evaluated within the context of these factors, studies focused on olive and olive oil tourism in relation to tourism, culture, and gastronomy can make significant contributions to the development of the Turkish tourism sector. In this context, the study aims to present a bibliometric analysis of the studies conducted in the field of olive and olive oil tourism. As a result of the analysis, the current status of the olive and olive oil tourism literature has been revealed, and recommendations have been developed for future research in this field.
Geçmişten günümüze sadece mutfakların değil, aynı zamanda hayatın bir parçası olarak insanlığa önemli katkılar sunan zeytinin, sayısız faydası ve kullanım alanı vardır. Özellikle zeytinyağının Antik Yunan ve Roma dönemlerinde diğer kavimlere ticaretinin yapılması, yaygın kullanımı ve ticaretin teşvik edilmesi amacıyla sanatsal formda taşıma kaplarının bile üretilmesi, bu ürünün önemini açıkça ortaya koymaktadır. Olimpiyat oyunlarında kazanan yarışmacılara ödül olarak çelenk şeklinde sunulan, inançlar doğrultusunda kutsal sayılan ve mitolojik efsanelere konu olan bir bitkidir. Günümüzde ise başta Marmara ve Ege bölgelerinde geçim kaynaklarından biri haline gelmiş, renginden ve değerinden ötürü 'altın' terimiyle benzetilen ve festivallerle özdeşleşen bir bitki olarak tanımlanmaktadır. Turizm açısından değerlendirildiğinde, Akdeniz, Ege ve Marmara bölgelerine yapılan kültür turlarında zeytin ve zeytinyağı müzeleri, gastrokültür turlarında ise zeytin hasat şenlikleri gezginlere rota sunmakta ve tadım yapma fırsatı sağlamaktadır. Ayrıca, gastronomik bir unsur olarak Türk mutfağının vazgeçilmezleri arasında yer almaktadır. Tüm bu hususlar çerçevesinde değerlendirildiğinde, turizm, kültür ve gastronomi odaklı zeytin ve zeytinyağı ile yapılan çalışmalar, Türk turizm sektörünün gelişimine önemli katkılar sağlayabilir. Bu bağlamda, çalışmanın amacı, zeytin ve zeytinyağı turizmi alanında yapılan çalışmaların bibliyometrik analizini sunmaktır. Yapılan analiz sonucunda, zeytin ve zeytinyağı turizmi literatürünün mevcut durumu ortaya konulmuş ve gelecekte bu alanda yapılabilecek çalışmalar için öneriler geliştirilmiştir
Çalışma kapsamında herhangi bir görüşme formu, anket, ölçek, form vb. 2. ve 3. şahıslar ile ilgili veri toplanmadığından ve kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili bilgiler paylaşılmadığından dolayı bu çalışma DERLEME bir araştırma olup, Etik Kurul Raporu almayı gerektirmemiştir.
Herhangi bir kurumdan destek alınmamıştır.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Food Culture, Sustainable Gastronomy, Gastronomy Tourism |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | October 19, 2025 |
| Submission Date | February 17, 2025 |
| Acceptance Date | July 5, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 9 Issue: 2 |

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.