Tüketicilerin Etnik Mutfak Deneyimleri: Çanakkale’deki Kore Restoran Üzerine Netnografik Bir Çalışma
Year 2025,
Issue: 5, 11 - 19, 30.09.2025
Betül Taban
,
Serdar Sünnetçioğlu
Abstract
Farklı mutfaklara duyulan merakla birlikte bu mutfakların deneyimlenebileceği etnik restoranlar yeni lezzetlerin keşfedileceği önemli mekanlar haline gelmiştir. Çalışmanın amacı, insanların etnik restoranları tercih etme nedenlerini belirlemek ve tüketicilerin bu restoranlarda dikkat ettikleri unsurları tespit etmektir. Bu doğrultuda araştırmada, Çanakkale’de yer alan bir etnik restoranın çevrimiçi bir platformdaki tüketici yorumları derinlemesine incelenmiştir. Nitel analiz yöntemlerinden netnografi tekniği kullanılarak gerçekleştirilen bu çalışmada, tüketiciler tarafından etnik restoran hakkında yapılan en yaygın yorumun, sunulan yemeklerin lezzetinin ön planda olduğu görülmüştür.
References
-
Akturan, U. (2007). Tüketici Davranışına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237-252.
-
Albayrak, A. (2014). Müşterilerin Restoran Seçimlerini Etkileyen Faktörler: İstanbul Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190-201.
-
Başarangil, İ., & İnam, N. (2017). Restoran Pazarlamasında 7 P: Etnik Bir Restoranda Örnek Olay İncelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 127- 145.
-
Cankül, D. (2025). Etnik Restoranlarda Müziğin Memnuniyet Ve Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisinde Algılanan Otantikliğin Aracılık Rolü. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(3), 884–896.
-
Cankül, D., Kurt, A., & Kızıltaş, M. Ç. (2021). Hedonik ve Faydacı Değerlerin Tüketici Tatmini ve Davranışsal Niyetlere Etkisi: Etnik Restoranlar Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(3), 522-539. https://doi.org/10.32958/gastoria.993869
-
Cevizkaya, G. (2015). Tüketicilerin Etnik Restoran İşletmelerini Tercih Nedenleri: İstanbul’da Bir Araştırma (Tez No: 389857). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Clemes, M. D., Gan, C., & Sriwongrat, C. (2013). Consumer's Choice Factors of an Upscale Ethnic Restaurant. Journal of Food Products Marketing, 19(5), 413-438.
-
Ertürk, M, (2018). Tüketicilerin Dışarıda Yemek Yeme Nedenleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(3), 1203-1224.
-
Fırat, D. (2017). Küresel Yönde Ters Akış: Asya’dan Doğan Alternatif Bir Popüler Kültür. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 67-74.
-
Gunawan, I. (2022). Customer Loyalty: The Effect Customer Satisfaction, Experiential Marketing And Product Quality. KINERJA: Jurnal Manajemen Organisasi dan Industri, 1(1), 35-42.
-
Gündoğdu, E. (2021). Etnik Restoran Yöneticilerinin Karşılaştıkları Sorunlar: Nevşehir ve İzmir İlleri Örneği. [Yüksek Lisans Tezi,Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi].
-
Ha, J. (2019). “Why do you dine at Korean restaurants?” An Ethnic Food Consumption Model Approach. Journal of Foodservice Business Research, 22(2), 132–149. https://doi.org/10.1080/15378020.2019.1581039
-
Kale, E., & Güner, H. (2025). Etnik Restoranların Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi: Neofilinin Düzenleyici Rolü. Aydın Gastronomy, 9(1), 27-41.
-
Karaca, K. Ç., & Köroğlu, Ö. (2023). Yiyecek ve İçecek İşletmelerinde Hipergerçeklik Uygulamaları: Etnik Restoranlar. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 249-268. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1332493
-
Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nicel Nitel Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel Yayıncılık.
-
Koçbek, A. D. (2005). Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti: Etnik Restoranlara Yönelik Bir Araştırma (Tez No: 187943). [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Kozinets, R. V. (2002). The Field Behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61–72.
-
Kunaz, A., & Şengül, S. (2019). Marmaris’i Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Kişisel Özellikleri İle Etnik Restoranları Seçim Kriterleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 6(3), 306–316.
-
Kwon, D.Y, Soon Hee, Kim, Chung, K. R., Daily, J. W., & Park, S. (2023) Science And Philosophy Of Korea Traditional Foods (K-Food). Journal of Ethnic foods, 10, 26.
-
Matte, J., Fachinelli, A. C., De Toni, D., Milan, G. S., & Olea, P. M. (2021). Relationship Between Minimalism, Happiness, Life Satisfaction, And Experiential Consumption. SN Social Sciences, 1(7), 166-188.
-
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
-
Özdemir, S. S. (2019). Etnik Restoranların Turist Davranışlarına Etkisi: Berlin’deki Türk Restoranlarında Bir Araştırma (Tez No: 548877). [Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Sato, M., Yoshida, M., Doyle, J., & Choi, W. (2023). Consumer‐Brand Identification and Happiness in Experiential Consumption. Psychology & Marketing, 40(8), 1579-1592.
-
Sökmen, A. (2011). Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği. Detay Yayıncılık.
-
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedurs and Techniques. Sage Publications.
-
TDK. (Mayıs 24, 2024). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
-
Timur, B. (2024). Müşteri Deneyiminin Dijital Aynası: Eskişehir Uzak Doğu Restoranlarında Online Şikâyetler. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(2), 1125–1137.
-
Turan, F. (2018). Türkiye’de Kore ve Kore Kültürü Algısı, Uluslararası İpek Yolu Sempozyumu Bildirileri (2-3 Temmuz 2018). Uluslararası İpek Yolu Sempozyumu, 172-180.
-
Yamaç Erdoğan, Z. (2021). Uzakdoğu Mutfağı Konseptli Etnik Restoranlar Hakkındaki Müşteri Şikâyetlerinin Analizi. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 35-50
-
Yavuz, Ö. (2019). Etnik Restoranlarda Fiyatlandırma ve Marka Değeri: İstanbul İlinde Bulunan Etnik Restoranlar Üzerine Bir Araştırma (Tez No: 589861). [Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Yavuz, Ö., & Mesci, M. (2020). Etnik Restoranlarda Marka Değeri Oluşturulması: İstanbul Örneği, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(3), 1386-1401.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
-
Yiğit, S. (2018). Etnik Mutfak Ürünlerinin Tercihinde Neofobinin Etkisi (Karşılaştırmalı Bir Uygulama) (Tez No: 511709). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
Consumers’ Ethnic Cuisine Experiences: A Netnographic Study on a Korean Restaurant in Çanakkale
Year 2025,
Issue: 5, 11 - 19, 30.09.2025
Betül Taban
,
Serdar Sünnetçioğlu
Abstract
With the growing interest in different cuisines, ethnic restaurants, where these cuisines can be experienced, have become important venues for discovering new flavors. The study aims to identify the reasons why people choose ethnic restaurants and to identify the factors consumers pay attention to in these restaurants. To this end, the study conducted an in-depth analysis of consumer reviews of an ethnic restaurant in Çanakkale on an online platform. Using netnography, a qualitative analysis method, the study found that the most common consumer comment about an ethnic restaurant was the taste of the food served.
References
-
Akturan, U. (2007). Tüketici Davranışına Yönelik Araştırmalarda Alternatif Bir Teknik: Etnografik Araştırma. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(11), 237-252.
-
Albayrak, A. (2014). Müşterilerin Restoran Seçimlerini Etkileyen Faktörler: İstanbul Örneği. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 25(2), 190-201.
-
Başarangil, İ., & İnam, N. (2017). Restoran Pazarlamasında 7 P: Etnik Bir Restoranda Örnek Olay İncelemesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 5(2), 127- 145.
-
Cankül, D. (2025). Etnik Restoranlarda Müziğin Memnuniyet Ve Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisinde Algılanan Otantikliğin Aracılık Rolü. Journal of Gastronomy, Hospitality and Travel, 7(3), 884–896.
-
Cankül, D., Kurt, A., & Kızıltaş, M. Ç. (2021). Hedonik ve Faydacı Değerlerin Tüketici Tatmini ve Davranışsal Niyetlere Etkisi: Etnik Restoranlar Örneği. Gastroia: Journal of Gastronomy And Travel Research, 5(3), 522-539. https://doi.org/10.32958/gastoria.993869
-
Cevizkaya, G. (2015). Tüketicilerin Etnik Restoran İşletmelerini Tercih Nedenleri: İstanbul’da Bir Araştırma (Tez No: 389857). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Clemes, M. D., Gan, C., & Sriwongrat, C. (2013). Consumer's Choice Factors of an Upscale Ethnic Restaurant. Journal of Food Products Marketing, 19(5), 413-438.
-
Ertürk, M, (2018). Tüketicilerin Dışarıda Yemek Yeme Nedenleri. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(3), 1203-1224.
-
Fırat, D. (2017). Küresel Yönde Ters Akış: Asya’dan Doğan Alternatif Bir Popüler Kültür. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 2(3), 67-74.
-
Gunawan, I. (2022). Customer Loyalty: The Effect Customer Satisfaction, Experiential Marketing And Product Quality. KINERJA: Jurnal Manajemen Organisasi dan Industri, 1(1), 35-42.
-
Gündoğdu, E. (2021). Etnik Restoran Yöneticilerinin Karşılaştıkları Sorunlar: Nevşehir ve İzmir İlleri Örneği. [Yüksek Lisans Tezi,Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi].
-
Ha, J. (2019). “Why do you dine at Korean restaurants?” An Ethnic Food Consumption Model Approach. Journal of Foodservice Business Research, 22(2), 132–149. https://doi.org/10.1080/15378020.2019.1581039
-
Kale, E., & Güner, H. (2025). Etnik Restoranların Tercih Edilmesinde Etkili Olan Faktörlerin Belirlenmesi: Neofilinin Düzenleyici Rolü. Aydın Gastronomy, 9(1), 27-41.
-
Karaca, K. Ç., & Köroğlu, Ö. (2023). Yiyecek ve İçecek İşletmelerinde Hipergerçeklik Uygulamaları: Etnik Restoranlar. Akademik Hassasiyetler, 10(23), 249-268. https://doi.org/10.58884/akademik-hassasiyetler.1332493
-
Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı Nicel Nitel Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği. Nobel Yayıncılık.
-
Koçbek, A. D. (2005). Yiyecek İçecek Sektöründe Hizmet Kalitesi ve Müşteri Memnuniyeti: Etnik Restoranlara Yönelik Bir Araştırma (Tez No: 187943). [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Kozinets, R. V. (2002). The Field Behind the Screen: Using Netnography for Marketing Research in Online Communities. Journal of Marketing Research, 39(1), 61–72.
-
Kunaz, A., & Şengül, S. (2019). Marmaris’i Ziyaret Eden Yerli Turistlerin Kişisel Özellikleri İle Etnik Restoranları Seçim Kriterleri Arasındaki İlişkilerin Belirlenmesi. Journal of Recreation and Tourism Research, 6(3), 306–316.
-
Kwon, D.Y, Soon Hee, Kim, Chung, K. R., Daily, J. W., & Park, S. (2023) Science And Philosophy Of Korea Traditional Foods (K-Food). Journal of Ethnic foods, 10, 26.
-
Matte, J., Fachinelli, A. C., De Toni, D., Milan, G. S., & Olea, P. M. (2021). Relationship Between Minimalism, Happiness, Life Satisfaction, And Experiential Consumption. SN Social Sciences, 1(7), 166-188.
-
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage.
-
Özdemir, S. S. (2019). Etnik Restoranların Turist Davranışlarına Etkisi: Berlin’deki Türk Restoranlarında Bir Araştırma (Tez No: 548877). [Doktora Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Sato, M., Yoshida, M., Doyle, J., & Choi, W. (2023). Consumer‐Brand Identification and Happiness in Experiential Consumption. Psychology & Marketing, 40(8), 1579-1592.
-
Sökmen, A. (2011). Yiyecek İçecek Hizmetleri Yönetimi ve İşletmeciliği. Detay Yayıncılık.
-
Strauss, A., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedurs and Techniques. Sage Publications.
-
TDK. (Mayıs 24, 2024). Güncel Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/
-
Timur, B. (2024). Müşteri Deneyiminin Dijital Aynası: Eskişehir Uzak Doğu Restoranlarında Online Şikâyetler. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 12(2), 1125–1137.
-
Turan, F. (2018). Türkiye’de Kore ve Kore Kültürü Algısı, Uluslararası İpek Yolu Sempozyumu Bildirileri (2-3 Temmuz 2018). Uluslararası İpek Yolu Sempozyumu, 172-180.
-
Yamaç Erdoğan, Z. (2021). Uzakdoğu Mutfağı Konseptli Etnik Restoranlar Hakkındaki Müşteri Şikâyetlerinin Analizi. Turizm ve İşletme Bilimleri Dergisi, 1(2), 35-50
-
Yavuz, Ö. (2019). Etnik Restoranlarda Fiyatlandırma ve Marka Değeri: İstanbul İlinde Bulunan Etnik Restoranlar Üzerine Bir Araştırma (Tez No: 589861). [Yüksek Lisans Tezi, Düzce Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.
-
Yavuz, Ö., & Mesci, M. (2020). Etnik Restoranlarda Marka Değeri Oluşturulması: İstanbul Örneği, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 19(3), 1386-1401.
-
Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayınları.
-
Yiğit, S. (2018). Etnik Mutfak Ürünlerinin Tercihinde Neofobinin Etkisi (Karşılaştırmalı Bir Uygulama) (Tez No: 511709). [Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü]. YÖK Tez Merkezi.