Research Article
BibTex RIS Cite

Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi

Year 2019, Volume: 34 Issue: 4, 1777 - 1792, 25.06.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571553

Abstract

Uçakla
yolculuk giderek yaygınlaşan ve tercih edilen bir ulaşım şeklidir. Artan
taleple birlikte havayolu şirketleri, en yüksek kazancı elde etmeyi ve
yolcularına en kaliteli şekilde hizmet vermeyi hedeflemektedirler. Uçakların
sadece havada oldukları sürece para kazandırdıkları ve kazancı arttırmanın
temelinin de ancak uçuş sıklığını arttırmak olduğu bir gerçektir. Uçakların
havada kalma süresini kısaltan önemli unsurlardan biri yolcuların uçağa
yerleştirilmesi sürecidir. En uygun yöntemi uygulayarak uçağın hazırlanması ve
yolcuların yerleştirilme süresinin en aza indirilmesi havayolu şirketlerine
önemli ölçüde kâr sağlayacaktır. Yolcuların uçağa yerleşme süresinin
kısaltılması aynı zamanda yolcu memnuniyetini de artıracaktır. Bu çalışmada,
yolcuların uçağa alınması için farklı yöntemler oluşturulmasını ve bu
yöntemlerin değerlendirmesini sağlayan bir karar destek sistemi (KDS)
geliştirilmiştir. KDS, kullanıcının oluşturduğu yöntemlerin neden olabileceği
ortalama yolcu çakışma sayısını hesaplamakta ve geliştirilen alternatif
yöntemleri çakışma sayılarına göre karşılaştırmaktadır. Bu çalışmada ayrıca,
iki ayrı yolcu alma yöntemi önerilmiş ve geliştirilen KDS kullanılarak test
edilmiştir. Yapılan testler, geliştirilen yöntemlerin literatürdeki mevcut
yöntemlere göre ya daha az ortalama çakışma sayısına yol açtığını ya da
uygulama kolaylığına sahip olduğunu göstermiştir.

References

  • 1. Kalić, M, Marković, B., Kuljanin, J., The Airline Boarding Problem: Simulation based Approach fom Different Players’Perspective. 1st Logistics International Conference, Belgrade, Serbia 28-30 November, 2013.
  • 2. Tu, Y.F., Ball, M.O., Jank, W.S., Estimating flight departure delay distributions – a statistical approach with long-term trend and short-term pattern. Journal of the American Statistical Association 103, 112–125, 2008.
  • 3. Marelli, S., Mattocks, G. ve Merry, R., The role of computer simulation in reducing airplane turn time. AERO Magazine, 1, 1998.
  • 4. Steiner, A., Philipp, M., Speeding up the airplane boarding process by using pre-boarding areas. In: Swiss Transport Research Conference, 9–11 September 2009, Ascona, Switzerland, 2009.
  • 5. Nyquist, D.C. & McFadden, K.L., A study of the airline boarding problem. Journal of Air Tranport Management, 14 (4), 197–204, 2008.
  • 6. Van den Briel, M.H.L., Villalobos, J.R., Hogg, G.L., Lindemann, T., Mule, A.V., America west airlines develops efficient boarding strategies. Interfaces 35,191-201, 2005.
  • 7. Milan, J., The flow management problem in air traffic control: a model of assigning priorities for landings at a congested airport transportation. Journal of Transportation Planning and Technology, 20 (2), 131-162, 1997.
  • 8. Van Landeghem, H., Beuselinck, A., Reducing passenger boarding times in airplanes: a simulation based approach, Eur. J. Oper. Res. 142, 294–308, 2002.
  • 9. Ferrari, P., Nagel, K., Robustness of efficient boarding in airplanes. Transportation Research Record 1915, 44–54, 2005.
  • 10. Steffen, J.H., Optimal boarding method for airline passengers. Journal of Air Transport Management, 14 (3), 146–150, 2008.
  • 11. Mas, S., Juan, A. A., Arias, P., Fonseca, P., A simulation study regarding different aircraft boarding strategies. In Modeling and Simulation in Engineering, Economics, and Management, Springer: Berlin/Heidelberg, Germany, 145–152, 2013.
  • 12. Bazargan, M., A linear programming approach for aircraft boarding strategy. European Journal of Operational Research 183, 394-411, 2006.
  • 13. Soolaki, M., Mahdavi, I., Mahdavi-Amiri, N., Hassanzadeh, R., & Aghajani, A., A new linear programming approach and genetic algorithm for solving airline boarding problem. Applied Mathematical Modelling, 36 (9), 4060-4072, 2012.
  • 14. Milne, R.J., Kelly, A.R., A new method for boarding passengers onto an airplane. Journal of Air Transport Management, 34, 93-100, 2013.
  • 15. Bachmat, E., Elkin, M., Bounds on the performance of back-to- front airplane boarding policies. Operations Research Letters 36, 597–601, 2008.
  • 16. Ade-Ibijola, Abejide Olu, A Simulated Enhancement of Fisher-Yates Algorithm for Shuffling in Virtual Card Games using Domain-Specific Data Structures. International Journal of Computer Applications, 54 (11), 0975-8887, 2012.
  • 17. Dožić, S, Kalić, M., Comparison of Two MCDM Methodologies in Aircraft Type Selection Problem. Transportation Research Procedia, 10, 910-919, 2015.
Year 2019, Volume: 34 Issue: 4, 1777 - 1792, 25.06.2019
https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571553

Abstract

References

  • 1. Kalić, M, Marković, B., Kuljanin, J., The Airline Boarding Problem: Simulation based Approach fom Different Players’Perspective. 1st Logistics International Conference, Belgrade, Serbia 28-30 November, 2013.
  • 2. Tu, Y.F., Ball, M.O., Jank, W.S., Estimating flight departure delay distributions – a statistical approach with long-term trend and short-term pattern. Journal of the American Statistical Association 103, 112–125, 2008.
  • 3. Marelli, S., Mattocks, G. ve Merry, R., The role of computer simulation in reducing airplane turn time. AERO Magazine, 1, 1998.
  • 4. Steiner, A., Philipp, M., Speeding up the airplane boarding process by using pre-boarding areas. In: Swiss Transport Research Conference, 9–11 September 2009, Ascona, Switzerland, 2009.
  • 5. Nyquist, D.C. & McFadden, K.L., A study of the airline boarding problem. Journal of Air Tranport Management, 14 (4), 197–204, 2008.
  • 6. Van den Briel, M.H.L., Villalobos, J.R., Hogg, G.L., Lindemann, T., Mule, A.V., America west airlines develops efficient boarding strategies. Interfaces 35,191-201, 2005.
  • 7. Milan, J., The flow management problem in air traffic control: a model of assigning priorities for landings at a congested airport transportation. Journal of Transportation Planning and Technology, 20 (2), 131-162, 1997.
  • 8. Van Landeghem, H., Beuselinck, A., Reducing passenger boarding times in airplanes: a simulation based approach, Eur. J. Oper. Res. 142, 294–308, 2002.
  • 9. Ferrari, P., Nagel, K., Robustness of efficient boarding in airplanes. Transportation Research Record 1915, 44–54, 2005.
  • 10. Steffen, J.H., Optimal boarding method for airline passengers. Journal of Air Transport Management, 14 (3), 146–150, 2008.
  • 11. Mas, S., Juan, A. A., Arias, P., Fonseca, P., A simulation study regarding different aircraft boarding strategies. In Modeling and Simulation in Engineering, Economics, and Management, Springer: Berlin/Heidelberg, Germany, 145–152, 2013.
  • 12. Bazargan, M., A linear programming approach for aircraft boarding strategy. European Journal of Operational Research 183, 394-411, 2006.
  • 13. Soolaki, M., Mahdavi, I., Mahdavi-Amiri, N., Hassanzadeh, R., & Aghajani, A., A new linear programming approach and genetic algorithm for solving airline boarding problem. Applied Mathematical Modelling, 36 (9), 4060-4072, 2012.
  • 14. Milne, R.J., Kelly, A.R., A new method for boarding passengers onto an airplane. Journal of Air Transport Management, 34, 93-100, 2013.
  • 15. Bachmat, E., Elkin, M., Bounds on the performance of back-to- front airplane boarding policies. Operations Research Letters 36, 597–601, 2008.
  • 16. Ade-Ibijola, Abejide Olu, A Simulated Enhancement of Fisher-Yates Algorithm for Shuffling in Virtual Card Games using Domain-Specific Data Structures. International Journal of Computer Applications, 54 (11), 0975-8887, 2012.
  • 17. Dožić, S, Kalić, M., Comparison of Two MCDM Methodologies in Aircraft Type Selection Problem. Transportation Research Procedia, 10, 910-919, 2015.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Makaleler
Authors

Erol Azuz This is me

Tuba Tatar This is me

Çiğdem Alabaş Uslu

Publication Date June 25, 2019
Submission Date February 15, 2018
Published in Issue Year 2019 Volume: 34 Issue: 4

Cite

APA Azuz, E., Tatar, T., & Alabaş Uslu, Ç. (2019). Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(4), 1777-1792. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571553
AMA Azuz E, Tatar T, Alabaş Uslu Ç. Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi. GUMMFD. June 2019;34(4):1777-1792. doi:10.17341/gazimmfd.571553
Chicago Azuz, Erol, Tuba Tatar, and Çiğdem Alabaş Uslu. “Uçağa Yolcu Alma Problemi için Benzetim Temelli Bir Karar Destek Sistemi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, no. 4 (June 2019): 1777-92. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571553.
EndNote Azuz E, Tatar T, Alabaş Uslu Ç (June 1, 2019) Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 4 1777–1792.
IEEE E. Azuz, T. Tatar, and Ç. Alabaş Uslu, “Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi”, GUMMFD, vol. 34, no. 4, pp. 1777–1792, 2019, doi: 10.17341/gazimmfd.571553.
ISNAD Azuz, Erol et al. “Uçağa Yolcu Alma Problemi için Benzetim Temelli Bir Karar Destek Sistemi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/4 (June 2019), 1777-1792. https://doi.org/10.17341/gazimmfd.571553.
JAMA Azuz E, Tatar T, Alabaş Uslu Ç. Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi. GUMMFD. 2019;34:1777–1792.
MLA Azuz, Erol et al. “Uçağa Yolcu Alma Problemi için Benzetim Temelli Bir Karar Destek Sistemi”. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, vol. 34, no. 4, 2019, pp. 1777-92, doi:10.17341/gazimmfd.571553.
Vancouver Azuz E, Tatar T, Alabaş Uslu Ç. Uçağa yolcu alma problemi için benzetim temelli bir karar destek sistemi. GUMMFD. 2019;34(4):1777-92.