Uçakla
yolculuk giderek yaygınlaşan ve tercih edilen bir ulaşım şeklidir. Artan
taleple birlikte havayolu şirketleri, en yüksek kazancı elde etmeyi ve
yolcularına en kaliteli şekilde hizmet vermeyi hedeflemektedirler. Uçakların
sadece havada oldukları sürece para kazandırdıkları ve kazancı arttırmanın
temelinin de ancak uçuş sıklığını arttırmak olduğu bir gerçektir. Uçakların
havada kalma süresini kısaltan önemli unsurlardan biri yolcuların uçağa
yerleştirilmesi sürecidir. En uygun yöntemi uygulayarak uçağın hazırlanması ve
yolcuların yerleştirilme süresinin en aza indirilmesi havayolu şirketlerine
önemli ölçüde kâr sağlayacaktır. Yolcuların uçağa yerleşme süresinin
kısaltılması aynı zamanda yolcu memnuniyetini de artıracaktır. Bu çalışmada,
yolcuların uçağa alınması için farklı yöntemler oluşturulmasını ve bu
yöntemlerin değerlendirmesini sağlayan bir karar destek sistemi (KDS)
geliştirilmiştir. KDS, kullanıcının oluşturduğu yöntemlerin neden olabileceği
ortalama yolcu çakışma sayısını hesaplamakta ve geliştirilen alternatif
yöntemleri çakışma sayılarına göre karşılaştırmaktadır. Bu çalışmada ayrıca,
iki ayrı yolcu alma yöntemi önerilmiş ve geliştirilen KDS kullanılarak test
edilmiştir. Yapılan testler, geliştirilen yöntemlerin literatürdeki mevcut
yöntemlere göre ya daha az ortalama çakışma sayısına yol açtığını ya da
uygulama kolaylığına sahip olduğunu göstermiştir.
Yolcuların uçağa yerleştirilme problemi yolcu çakışması karar destek sistemi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 15 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 4 |