Bu çalışmada doğal gürültü tomografisi yöntemi
kullanılarak İzmir İç Körfezi 3-B üst kabuk hız yapısının ortaya konması
hedeflenmiştir. Çalışmada İzmirNET’e bağlı 17 istasyondan elde edilen 1 yıl
uzunluğunda doğal gürültü verileri kullanılmıştır. Yeterli sinyal/gürültü
oranına sahip verilerden yola çıkılarak çoklu süzgeç tekniği yardımıyla
dispersiyon eğrilerinden Rayleigh dalgası grup hızları elde edilmiştir.
Sonuçlar farklı periyot aralıkları için haritalanmıştır. Daha sonra 2, 4 ve 6
saniyelik periyotlara ait lokal dispersiyon eğrileri çıkartılarak ters çözüm
yardımıyla grup hızından kayma dalgası hızları elde edilmiştir. Körfez içi ve
yakın çevresinde bulunan çökel birimlere bağlı düşük hızlı alanlar, grup hızı
ve kayma dalgası hızı haritalarında 3 km derinliğe kadar net bir şekilde
gözlenmiştir. Bununla birlikte düşey yönlü derinlik kesitlerinde körfezin iç
kısmında sadece düşük değil yüksek hızlı alanların da varlığı saptanmıştır. Yöntem,
doğal gürültü tomografisi tekniği kullanılarak depremlere ihtiyaç duymadan
kabuk ve üst manto hakkında hassas ve yüksek çözünürlüklü görüntü sağlayabilir.
İleride geniş-bant veri seti kullanılarak Ege Bölgesine, Türkiye’ye veya yakın
coğrafyamızda yer alan bir bölgeye uygulanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 25, 2019 |
Submission Date | September 14, 2018 |
Acceptance Date | April 23, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 35 Issue: 1 |