Bu çalışmada doğal gürültü tomografisi yöntemi
kullanılarak İzmir İç Körfezi 3-B üst kabuk hız yapısının ortaya konması
hedeflenmiştir. Çalışmada İzmirNET’e bağlı 17 istasyondan elde edilen 1 yıl
uzunluğunda doğal gürültü verileri kullanılmıştır. Yeterli sinyal/gürültü
oranına sahip verilerden yola çıkılarak çoklu süzgeç tekniği yardımıyla
dispersiyon eğrilerinden Rayleigh dalgası grup hızları elde edilmiştir.
Sonuçlar farklı periyot aralıkları için haritalanmıştır. Daha sonra 2, 4 ve 6
saniyelik periyotlara ait lokal dispersiyon eğrileri çıkartılarak ters çözüm
yardımıyla grup hızından kayma dalgası hızları elde edilmiştir. Körfez içi ve
yakın çevresinde bulunan çökel birimlere bağlı düşük hızlı alanlar, grup hızı
ve kayma dalgası hızı haritalarında 3 km derinliğe kadar net bir şekilde
gözlenmiştir. Bununla birlikte düşey yönlü derinlik kesitlerinde körfezin iç
kısmında sadece düşük değil yüksek hızlı alanların da varlığı saptanmıştır. Yöntem,
doğal gürültü tomografisi tekniği kullanılarak depremlere ihtiyaç duymadan
kabuk ve üst manto hakkında hassas ve yüksek çözünürlüklü görüntü sağlayabilir.
İleride geniş-bant veri seti kullanılarak Ege Bölgesine, Türkiye’ye veya yakın
coğrafyamızda yer alan bir bölgeye uygulanabilir.
Doğal gürültü tomografisi Çapraz ilişki Yüzey dalgaları Kabuk hız yapısı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 14 Eylül 2018 |
Kabul Tarihi | 23 Nisan 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 35 Sayı: 1 |