Coğrafi işaret bir ürünün yetiştiği ve/veya üretildiği coğrafi yerin adından oluşmakta ve ürünü koruma altına almaktadır. Coğrafi işaret ile ürünün üreticilerine ve hem ülke hem de il ekonomisine katma değer yaratılmaktadır. Coğrafi işaretler ürün farklılaştırma ihtiyacı içinde olan üreticilere, özgün niteliklere ve tüketicileri kalite konusunda tatmin edici özelliklere sahip ürünler sunmaktadır. Amasya Misket Elması 2019 yılında coğrafi işaret alarak tescillenmiştir. Amasya Misket Elması üreten üreticilerin ürünün coğrafi işaret aldığından haberdar olup olmadıkları ürünlerin korunması ve değerlendirilmesi aşamasında önem oluşturmaktadır. Bu nedenle bu araştırmada Amasya ilinde coğrafi işaret tescilli Amasya Misket Elması üreten üreticilerin coğrafi işaret konusundaki bilgi düzeylerini ölçmek amaçlanmıştır. Amasya Misket Elması üreten 100 üreticiyle görüşülmüştür. Üreticilerin “Amasya Misket Elmasının Coğrafi İşaret Tescilli olduğunu bilme” durumunu etkileyen sosyo-ekonomik faktörler Binary Logit modeli kullanılarak analiz edilmiştir. Bu analize göre, eğitim durumu, üretici tecrübesi, ürün fiyatı memnuniyeti ve üretim miktarının bir birim artışı coğrafi işareti bilme durumunu artırmaktadır. Üretici bilincinin artırılmasında bu faktörler göz önünde bulundurulmalıdır. Eğitim ve yayım çalışmalarına ağırlık verilmeli, üreticilerin örgütlenmesi sağlanmalı, üretim-kalite-verimlilik artırılmalı, aynı isim altında taklit üretim yapanlardan korunmalıdır. Marka stratejilerine kolaylık sağlanarak kırsal kalkınma hamlesi yükseltilmelidir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Agricultural, Veterinary and Food Sciences |
Journal Section | Araştırma Makaleleri |
Authors | |
Early Pub Date | October 31, 2022 |
Publication Date | November 11, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 11 Issue: 2 |