It is the aim of this
study to examine the relationship between empathic skills of field hockey
players and their behaviors towards their opponent and teammates. The
participants who voluntarily took part in the study were 150 players (75
females and 75 males) in the Super League of Field Hockey in the 2015-2016
season. The data which were collected via Interpersonal Reactivity Index (IRI)
and Prosocial and Antisocial Behavior in Sport Scale (PABSS)
were analyzed using the Spearman
Rank Correlation and Mann
Whitney U test. The findings indicate that female players are more empathic
than males, there is no difference in prosocial behaviors in terms of gender
and empathic skills promote prosocial behaviors in sport. Thus, it can be
concluded that empathic skills such as empathic concern, fantasy and
perspective taking enhance and support prosocial behaviors towards their
opponent and teammates in sport.
Bu çalışmanın amacı,
salon hokeycilerinin empatik beceri düzeyleri ile takımdaşına ve rakibe yönelik
prososyal davranışları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışmada araştırma
grubunu 2015-2016 yılı Salon Hokeyi Süper Ligi’nde yer alan ve araştırmaya
gönüllü olarak katılan 150 sporcu (75 kadın, 75 erkek) oluşturmaktadır. Veri
toplama aracı olarak; Kişilerarası Tepkisellik İndeksi (Interpersonal
Reactivity Index: IRI) ile Sporda Prososyal ve Antisosyal Davranış Ölçeği
(PABSS) kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise, Mann Whitney U Testi ile
Korelasyon analizinden (Spearman sıra korelasyonu) yararlanılmıştır. Elde
edilen bulgular; kadın sporcuların erkelere oranla daha empatik olduğu,
prososyal davranışlarda cinsiyet açısından bir fark bulunmadığı ve empatik
beceriler ile sporda prososyal davranış arasında ilişki olduğu yönündedir.
Sonuç olarak, sporcularda empatik düşünce, fantezi ve perspektif alma gibi
empatik becerilerin sporda takımdaşına ve rakibe yönelik prososyal davranışları
artırdığı ve desteklediği söylenebilir.
Subjects | Sports Medicine |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Submission Date | April 5, 2017 |
Acceptance Date | December 6, 2017 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 23 Issue: 1 |
Gazi Journal of Physical Education and Sports Sciences is a scientific and peer-reviewed journal published quarterly.